לנדאו: "לתת ערבות מדינה לחברת החשמל לרכישת גז מתמר"

ללא מתן ערבויות המדינה ידרגו הבנקים את "תמר" בדירוג נמוך ■ היוזמה נועדה לסייע לשותפות בקידוח "תמר" להגיע לסגירה הפיננסית של המימון לפיתוח המאגר

שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו מציע להעניק ערבות מדינה לחברת החשמל להבטחת עמידתה בהסכם רכישת גז טבעי ממאגר "תמר". היוזמה נועדה לסייע לשותפות בקידוח "תמר" להגיע לסגירה הפיננסית של המימון לפיתוח המאגר.

לנדאו נפגש הבוקר עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי. הפגישה עסקה ברעיונות להסרת חסמים המעכבים את פיתוח המאגר, על-רקע החשש מהפסקת הזרמת הגז הטבעי ממצרים.

הצורך במתן ערבות מדינה לחברת חשמל הפך לאקוטי בעקבות שתי ההורדות בדירוג הבינלאומי של החברה בתקופה האחרונה. חברת הדירוג הבינלאומית S&P הורידה בחודש שעבר את דירוג חברת החשמל מ- (-BBB) ל-(+BB) עם תחזית יציבה. חברת חשמל היא כיום לקוח העוגן היחיד של השותפות בתמר לאחר שחתמה בינואר 2010 על מכתב כוונות לרכישת גז טבעי מהמאגר בהיקף כולל של כ-9.5 מיליארד שקל. ללא מתן ערבויות המדינה ידרגו הבנקים את פרויקט הפיתוח של "תמר" בדירוג נמוך אף מזה של חברת החשמל.

בנוסף, מתכוונות השותפות ב"תמר" לדרוש מחברת החשמל להעלות את מחיר הגז שסוכם בעבר בין הצדדים בגלל השלכות העלאת המיסוי שעליו ממליצה מסקנות וועדת ששינסקי. לפי הערכות אנליסטים, מחיר העסקה המקורי נע בסביבות 5.5 דולר ליחידת אנרגיה (mmbtu).

לצד מתן הערבות עלו רעיונות נוספים להסרת חסמים ובהם מתן רשת ביטחון שתבטיח לבנקים כי בכל מקרה המדינה לא תתחיל בגביית המס מהמאגר במועד מוקדם יותר מזה שעליו התבססה וועדת ששינסקי בהנחות היסוד שלה. על-פי הערכות הוועדה גביית המס מ"תמר" צפויה להתחיל כ-10 שנים לאחר מועד תחילת ההפקה ואולם בבנקים אומרים כי הם אינם מוכנים להסתמך על אומדנים שעלולים להתברר בעתיד כשגויים.

עלות הפיתוח של מאגר "תמר" נאמדת בכ-3 מיליארד דולר, מהם כשני מיליארד יגויסו על-ידי השותפים הישראלים, דלק קידוחים, אבנר, ישראמקו ודור גז. את המימון לפרויקט מובילים ברקליס קפיטל ודויטשה בנק עבור דלק ודור-גז ודויטשה בנק עבור ישראמקו.