רווח צפוי של 500 מ' ש' למבטח שמיר ברבעון 1

זאת, בעקבות קבלת דיבידנדים מתנובה ■ חלקה של אייפקס בדיבידנדים - 1.35 מיליארד ש' ■ מבטח שמיר תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד של 83.7 מ' ש'

תנובה ממשיכה להיות הפרה החולבת של מאיר שמיר. מבטח שמיר שבבעלותו דיווחה היום כי לאור דיבידנדים בסך 500 מיליון שקל שקיבלה בראשית השבוע מה-SPV, הגוף השולט בתנובה, צפויה החברה לרשום רווח ענק (לפני מס) של 500 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2011. בנוסף, מבטח שמיר צפויה לרשום רווח של עוד כ-18 מיליון שקל לפני מס, בעקבות פקיעת אופציית המכר שהעניקה בעבר לאגודה השיתופית לרכישת מניותיה בתנובה. לאור זאת תחלק מבטח שמיר לבעלי מניותיה דיבידנד של 83.7 מיליון שקל.

השליטה בתנובה היא באמצעות חברה ייעודית שהוקמה לצורך כך (SPV) ומחזיקה 76.8% מהקונצרן. SPV, שבשליטה בה מחזיקות קרן אייפקס 73% ומבטח שמיר 27%, חילקה לבעלי השליטה דיבידנד ענק בסך 1.85 מיליארד שקל. מתוכו, קרן אייפקס קיבלה 1.35 מיליארד שקל ומבטח שמיר את היתרה - 500 מיליון שקל. סכום זה הגיע מדיבידנד בגובה 500 מיליון שקל שחילקה תנובה בשבוע שעבר, ומהחזר הלוואות בעלים של 800 מיליון שקל שהחזירה תנובה לבעלי מניותיה. בנוסף, חולק דיבידנד בהיקף 570 מיליון שקל שתנובה חילקה בקיץ 2009, ועד עכשיו נשאר בתוך ה-SPV על מנת לעבות את הונו העצמי.

במקביל, נטלו מבטח שמיר ואייפקס באמצעות SPV מימון מחדש בסך 2.5 מיליארד שקל מקונסורציום בראשות בנק לאומי. המימון החליף את ההלוואה הקודמת שנלקחה על ידם בשנת 2007, לצורך מימון השליטה בתנובה. אך עתה, תנאי המימון מחדש שיקפו ירידה משמעותית בריביות ואפשרו ל-SPV לפנות מקורות מימון ולחלק למבטח שמיר ולאייפקס דיבידנד נוסף של כ-400 מיליון שקל.

חלוקת הדיבידנד תאפשר כאמור למבטח שמיר לחלק דיבידנד לבעלי מניותיה, שביניהם שמיר עצמו, המחזיק בכ-34% ממניות החברה ויקבל כ-28 מיליון שקל. נהנים נוספים יהיו עופר גלזר וליאון רקנאטי, שבהתאם להחזקותיהם במבטח שמיר צפויים לקבל 9 ו-7 מיליון שקל בהתאמה, וכן אשטרום נכסים הצפויה לקבל את חלקה בסך 10 מיליון שקל.

בתוך כך צפוי המו"מ בין מאיר שמיר ללאומי, על מכירת מניות מבטח שמיר בתנובה, להגיע לשלב הסיום. כפי שפורסם ב"גלובס", הושגו הבנות לגבי מתווה חדש שיאפשר לממש את העסקה, ובמסגרתו יבוטל מנגנון ההתאמה בהסכם (האופציה), שנועד לפצות את שמיר על עליית ערך תנובה בעתיד. בתמורה, יקבל שמיר תוספת למחיר של 50-60 מיליון שקל, ולאור זאת יעלה מחיר העסקה ל-1.28-1.29 מיליארד שקל. בעקבותיה, שמיר ירשום רווח של 970 מיליון שקל, לאחר שהשקיע לפני שלוש שנים 320 מיליון שקל ברכישה.

לאומי ירכוש מחצית מאחזקותיו של מאיר שמיר (13.5% מה-SPV), ויפזר את שאר המניות בין ארבעה משקיעים פרטיים: משפחת תורג'מן, הבעלים של קבוצת טחנות הקמח שטיבל; חן למדן, שבבעלותו חברת החזקות העוסקת בשילוח מטענים וייבוא אופנועים; ברונו לנדסברג, בעלי סנו; ואבי גרוס, שהיה בעבר בעלים של חברת טקסטיל אמריקנית. כל אחד מהם ירכוש 3.4% מה-SPV.