"לא יקרה שום דבר ל'לוויתן' במקרה של רעידת אדמה ימית"

כך אמר ל"גלובס" אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי לעניין רעידות אדמה במשרד ראש הממשלה ■ רעידת אדמה בעוצמה 3.3 ארעה השבוע במרחק של 20 ק"מ מ"לוויתן"

ביום שני האחרון נרשמה רעידת אדמה בעוצמה של 3.3 בסולם ריכטר במרחק של 20 ק"מ מקידוח "לוויתן" או 150 ק"מ מערבית לחיפה, לא דווח על נזקים כלשהם.

אמנם רעידת אדמה ברמה שכזו אינה נחשבת לחזקה, אך היא עלולה להעיד על רעידות אדמה נוספות שעלולות לזעזע את המבנים בהם קודחות היום השותפויות ולהביא לפגיעה בתוכניותיהן להפקת הגז ממעמקי הים. זאת, עוד לפני שדיברנו על הפגיעה שעלולה רעידת אדמה משמעותית לגרום למבנים ותשתיות בישראל.

ישראל, שוכנת לאורכו של השבר הסורי-אפריקאי שאורכו כ-1,100 ק"מ בו נפגשות שתי שכבות טקטוניות שונות אשר החיכוך ביניהן הוא שיוצר רעידות אדמה. בכך מועדת מבחינה סטטיסטית לרעידות אדמה משמעותיות, לאחר תקופת זמן ארוכה של שקט יחסי באזורינו. רעידות אדמה הרסניות במיוחד ארעו בשנה האחרונה בצ'ילה ובהאיטי והסבו נזקים אדירים.

אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי לעניין רעידות אדמה במשרד ראש הממשלה אמר היום ל"גלובס": "לא יקרה שום דבר ל'לוויתן' או לקידוח ימי אחר - לא מרעידת אדמה בעוצמה שכזו וגם לא מרעידות אדמה ברמות גבוהות יותר, כל עוד מדובר ברעידה אדמה שהמוקד שלה בים.

"רעידת האדמה גורמת לתנודות אופקיות, הנקראות גלי גזירה, והן שגורמות לנפילתם של בניינים אך גלי גזירה אלה אינם עוברים במים. רעידות אדמה גדולות מאד ורדודות יחסית עלולות ליצור גלי צונאמי אך הסכנה בהן היא לתושבים ולמבנים לאורך החופים ולא למתקנים הימיים" לדבריו ישראל אינה נמצאת באיזור הנחשב למועד לגלי צונאמי".

שפירא הוסיף " אני לא מכיר שום מקום בעולם בה ארעה רעידת אדמה ימית אשר בעיקבותיה נגרם נזק כלשהו לקידוחים. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא המפרץ הפרסי, איזור בו ישנם הרבה קידוחים ימיים וגם הרבה רעידות אדמה אך עד היום לא נפגעו הקידוחים כתוצאה מרעידות אדמה אלו".