יום גורלי למובארק: מעל מיליון מפגינים בכיכר תחריר

(עדכונים שוטפים) - למעלה ממיליון בני אדם הגיעו מכל רחבי מצרים לקהיר בכדי לקחת חלק בהפגנה בכיכר תחריר ■ "אנחנו רוצים שהרוצח יישפט" זעקו ההמונים ■ וגם: יומן מסע מצולם של כתבי "גלובס" בלב קהיר

10 ימים אחרי פרוץ המהומות במצרים, ואחרי שיאים רבים של מתיחות - מגיע יום גורלי נוסף של הנשיא חוסני מובארק, אולי הגורלי מכולם: כמעט מיליון בני אדם מתרכזים כעת בכיכר תחריר בלב קהיר ודורשים את הדחתו המיידית של הנשיא המכהן. החשש: ההמונים ינסו להסתער על ארמון הנשיא. אל-בראדיע הודיע כי לא יתמודד לנשיאות.

במצרים מתנהל כעת משא ומתן, בין סגן הנשיא עומר סולימאן וקבוצה של ממונים מטעם עצמם כמתווכים, לגיבוש פשרה שיאפשר לנשיא מובארק להישאר במצרים. על פי ההצעה, מובארק יעביר כל סמכויותיו לסגנו, יחזיק בתואר נשיא עד הקיץ, ייעשו שינויים מידיים של החוקה, האחים המוסלמים לא יציעו מועמד לנשיאות ותוקם ממשלת מעבר של אישים עצמאיים ומומחים.

בינתיים, מוחמד אל-בראדעי ותנועת "האחים המוסלמים" מתנגדים שמובארק יישאר תחת התואר נשיא, וגם ראש הממשלה החדש, אחמד שפיק מאמין כי הצעת הפשרה תהיה קשה מבחינה חוקתית.

האו"ם החליט לפנות את אנשיו ממצרים

האו"ם החליט לפנות את אנשיו ממצרים. דובר האו"ם בקפריסין הודיע כי "מטעמים בטחוניים" ארבע טיסות מיוחדות העבירו 600 מעובדי האו"ם ממצרים לקפריסין, שם יישהו עד שהמצב הבטחוני במדינה ישתקם.

שר האוצר המצרי, סמיר רדואן, אומר היום כי הכלכלה המצרית ספגה מהלומה קשה מפרוץ המהומות, אך הוא מתחייב לכך כי מצרים תמשיך ותעמוד בכל ההתחייבויות שלה בכלכלת העולם. כמן כן הוא מבהיר שהפעילות בתעלת סואץ לא תיפסק.

האדמירל מייקל מאלן העומד בראש כוחות הצבא האמריקנים, אומר כי לארצות הברית אין כל כוונה להתערב בנעשה במצרים. "אנחנו במצב של עירנות מוגברת, אבל לא העלנו את רמת הכוננות", סיפר מאלן בריאיון לרשת ABC. האדמירל הוסיף כי שוחח עם מפקד הכוחות הצבא במצרים שהבטיח כי החיילים לא יפתחו באש נגד המפגינים.

בינתיים, מזכיר הליגה הערבית עמר מוסא, הצטרף להפגנות ההמוניות בכיכר תחריר. מוסא הוא אחד המועמדים לרשת את מובראק והיה בעברו שר החוץ המצרי.

סגן נשיא מצרים עומר סולימאן קרא היום למפגינים בכיכר לחזור לביתם, אך מדגיש כי הוא לא מתכוון להורות לצבא לפזר אותם בכוח.

המנהיג הרוחני של אירן האייטולה עלי חמנאי, אומר בתגובה לאירועים במצרים: "אם המפגינים יצליחו בהתקוממות, אז נראה תבוסה מוחלטת למדיניות האמריקנית במזרח התיכון". עוד מוסיף חמנאי: "האמריקנים והציונים מודאגים יותר מכולם מהמצב במצרים, אך אין להן פתרון למצב".

טנקים וחיילים רבים מקיפים את כיכר תחריר מחשש למהומות אלימות. שר ההגנה המצרי הגיע למקום כדי להנחות את הכוחות בשטח לפני הגעת המתפללים לכיכר.

גם ארצות הברית ממשיכה ללחוץ על המשטר הנוכחי. עיתון הניו יורק טיימס מדווח כי האמריקנים מקיימים דיונים עם הממשל על חילופי שלטון שקטים ומידיים מידי מובארק לידי שלטון הכולל את כל הכוחות הפוליטיים במצרים. בהצעה זו יעבור השלטון לידי סגן הנשיא עד לבחירות בספטמבר.

אמש שבו וקראו המפגינים לצאת להפגנות ענק היום, אחרי תפילות יום השישי, בדרישה סופית ממובארק לעזוב מיד את תפקידו בטרם יפנו לדרכים אלימות עוד יותר מאלו שנראו עד כה, שעלולות אף להוביל למלחמת אזרחים במדינה.

ארמונו של מובארק, המודע לפוטנציאל הנפיץ של המהומות בסוף השבוע הקרוב, ניסה במהלך אתמול להרגיע ככל שניתן את המצב בשטח, ולמרות העימותים הקשים לקראת שעות הערב, הודיע על שורה של "מחוות" לגורמי האופוזיציה - ובהן שחרור מאות עצורים מימי ההפגנות האחרונים והודעה פומבית כל כוונת ההנהגה לדון בכל סעיפי החוקה ולא רק בחלקם, במסגרת השינויים הפוליטיים הצפויים.

במהלך יום האתמול העניק גם מובארק ראיון ראשון מאז פרוץ המהומות, לכריסטיאן אמנפור ברשת ABC, בו הבהיר כי הישארותו בשלטון נובעת מחששו לעתיד המדינה. עוד קודם לכן התראיין סגן הנשיא עומר סולימאן לטלוויזיה המצרית, וקרא לכל הגופים הפוליטיים במדינה - ובהם גם האחים המוסלמים - להצטרף לדיאלוג הלאומי.