בג"ץ דחה את בקשת גלנט לצו ביניים נגד ביטול מינויו לרמטכ"ל

(עדכון) - הבוקר עתר גלנט לבג"ץ: לא לתת לממשלה לבטל את מינויי ■ מחרתיים יתקיים דיון בעתירתו בהרכב של 3 שופטים ■ הממשלה לא מחכה להכרעה - וביטלה את מינוי גלנט

ההליכים למינויו של האלוף בני גנץ לרמטכ"ל נמשכים, על אף המאבק המשפטי שהכריז האלוף יואב גלנט נגד ביטול מינויו שלו. הבוקר (א') החליטה הממשלה לבטל את מינוי גלנט לרמטכ"ל.

ההחלטה התקבלה בתמיכת כל שרי הממשלה פרט לשר התשתיות עוזי לנדאו, שהצביע נגד המהלך. עם זאת, במהלך הישיבה מתחו כמה מהשרים ביקורת חריפה על התנהלות שר הביטחון וראש הממשלה ואמרו כי נעשה לגלנט עוול.

במקביל, הממשלה רשמה לפניה את כוונתו של שר הביטחון אהוד ברק למנות את גנץ לרמטכ"ל, בכפוף לבדיקת מועמדותו בידי ועדת טירקל.

"קצין מצטיין"

"גנץ עשה את כל המסלול שמכשיר אותו להיות המפקד הבא של צבא הגנה לישראל, לרבות כששימש לאחרונה סגן הרמטכ"ל", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, "הוא מפקד מנוסה, הוא קצין מצטיין, ויש לו כל התכונות וכל הניסיון הנדרש להיות רמטכ"ל מעולה לצבא ההגנה לישראל. אני מבקש בהזדמנות הזאת גם להביע הערכה אישית עמוקה לאלופים יאיר נוה וגדי אייזנקוט, שגם מועמדותם נשקלה לתפקיד הרמטכ"ל".

ראש הממשלה הביע את הערכתו לגלנט ואמר כי הוא "יודע שהוא חווה חוויות לא פשוטות בחודשים האחרונים, ואני גם מבין את גודל אכזבתו. זה טבעי, זה אנושי. אך בנסיבות שנוצרו, חובתי כראש ממשלה לקבל החלטות ברורות כדי שיסירו את עננת אי-הוודאות לגבי הפיקוד העליון של צה"ל".

מועמדותו של גנץ הועברה לוועדת טירקל, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, תתכנס הממשלה ביום ראשון הבא לאשר את מינויו לרמטכ"ל ה-20 של ישראל.

נדחתה בקשת גלנט לצו ביניים

שופט בג"ץ אליקים רובינשטיין דחה הבוקר את בקשתו של האלוף גלנט לצו ביניים שימנע מהממשלה לבטל את המינוי שלו לרמטכ"ל. גלנט עתר הבוקר לבג"ץ, בטענה כי לא ניתן לבטל את מינויו לרמטכ"ל בשל בעיה בטוהר המידות, בלא להעביר את עניינו לבחינה מחודשת לוועדת טירקל, הממונה על בחינת טוהר המידות במינוי.

רובינשטיין סירב להוציא צו ביניים שיותיר על כנו את המינוי עד להכרעה בעתירה, אך קבע כי אם גלנט לא ייסוג מעתירתו, יתקיים דיון בעתירה ביום שלישי הקרוב, בהרכב של 3 שופטים.

רובינשטיין הורה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, להביא לידיעתם של שרי הממשלה כי עתירתו של גלנט עדיין תלויה ועומדת בבג"ץ (בג"ץ 967/11).

וינשטיין: הכרח חיוני להחליט היום

בתגובה לעתירת גלנט, הודיע היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לבג"ץ כי מועמדותו של גנץ תועבר לבחינתה של ועדת טירקל עוד השבוע. אם התנאים יאפשרו זאת, יובא מינויו להחלטת ממשלה סופית ביום ראשון הבא, יום לפני כניסתו לתפקיד.

"לדעת נתניהו וברק, בנסיבות שנוצרו קיים הכרח חיוני להחליט עוד היום בדבר המועמד שייכנס לתפקיד הרמטכ"ל בעוד 8 ימים בלבד", נמסר בהודעת הפרקליטות.

עוד נטען כי החזרת עניינו של גלנט לבחינה מחודשת בוועדת טירקל תיצור "אי-ודאות ממשית וקשה בשאלת זהותו של הרמטכ"ל הבא".

"הממשלה היתה רשאית להחליט להחזיר את העניין לבחינה חוזרת של ועדת טירקל", הודיעה הפרקליטות לבג"ץ, "אך אין מניעה משפטית שהממשלה תבטל את החלטתה הקודמת גם מבלי לעשות כן, על סמך עובדות שהציג היועץ המשפטי לממשלה. הממשלה אינה כבולה בשיקול-דעתה של ועדת טירקל".

"גלנט ננטש בעין הסערה"

המאבק המשפטי למען גלנט החל כבר בשבוע שעבר, בעתירה שהגיש עו"ד נפתלי גור-אריה. אף שהעיד על עצמו בעתירה כי איננו מכיר את גלנט, דרש גור-אריה מבג"ץ למנותו לבא-כוחו של גלנט ולהורות למדינה לשלם את שכרו, מאחר שלטענתו "גלנט ננטש בעין הסערה כשהוא בלתי מיוצג על-ידי המדינה".

שופטי בג"ץ אילה פרוקצ'יה, רובינשטיין וחנן מלצר דחו את העתירה על הסף, בנימוק כי לעותר אין זכות עמידה בשעה שגלנט עצמו מיוצג בבג"ץ בהליכים אחרים (בג"ץ 952/11).

בעתירה נוספת, שהגיש עו"ד אורי ברימר, כתב השופט רובינשטיין כי "האלוף גלנט חי וקיים עד 120 ויכול להידרש לעניינו לפי שיקולו שלו" (בג"ץ 966/11).

עצומה בעד גלנט

ביום חמישי בערב פנו גם פרופסורים ומשפטנים במכתב לוינשטיין, בדרישה למנות בכל זאת את גלנט לרמטכ"ל, ולכל הפחות להעביר לוועדת טירקל את מלוא בחומר בעניינו לשם עיון מחודש.

"אנו מאמינים כי האלוף גלנט עמד ב-34 שנות שירותו בצה"ל במבחני אמינות עילאיים באופן מופתי", נכתב בעצומה, "אנו מאמינים כי גלנט הצטיין במילוי תפקידיו באופן יוצא דופן. התרשמנו כי האיזון הכולל של הטענות שהועלו כנגד גלנט, מצד אחד, אל מול האמינות ללא דופי שאפיינה את שנות שירותו בצה"ל, מצד שני, צריך להוביל למסקנה כי מינויו לתפקיד הרמטכ"ל אינו בלתי סביר ואינו בלתי ראוי".

על העצומה חתמו בין היתר הפרופסורים שמעון שטרית, יואב דותן, מני מאוטנר ואסא כשר, וכן עו"ד חנינא ברנדס, רם כספי ופנחס רובין. פרופ' רות גביזון הביעה הזדהות עם הדברים.

למחרת היום פנו הפרופסורים יואב דותן ואריאל בנדור, ששימשו כדיקאני פקולטות למשפטים, במכתב ליועץ המשפטי, בטענה כי לממשלה אין סמכות להחליט על ביטול מינויו של גלנט מ"טעמים ערכיים".

"בהיבטים הנוגעים לטוהר המידות על הממשלה להתייעץ בוועדה", כתבו הפרופסורים, "בהיעדר טעמים חזקים לסתור, על הממשלה לכבד את דעתה של הוועדה בהיבטים הנוגעים לטוהר המידות. אין לממשלה סמכות לבטל את מינויו של האלוף גלנט מנימוקים של טוהר המידות, בלא שקיבלה קודם לכן את חוות-דעתה של הוועדה שהכשירה את המינוי".

גלנט לבג"ץ: לבחון בשנית

בעתירה שהגיש הבוקר גלנט, באמצעות עו"ד שירה דונביץ ופרופ' מני מאוטנר - קרוב משפחתו של גלנט, נטען כי הממשלה רשאית להעביר גם מועמדים נוספים לבחינת ועדת טירקל, אך עליה לבקש מהוועדה לבחון בשנית גם את עניינו של גלנט.

בתוך כך, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ שאול מופז, זימן את שר הביטחון ברק לפרט את טענותיו בדבר הבעיות האתיות והמקצועיות של הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי. בנוסף, התבקש ברק להציג לוועדה את עמדתו באשר להליך המינוי של הרמטכ"ל. עדיין לא ברור אם ברק יגיע לדיון שצפוי להתקיים מחר (ב').