מה חושב הנגיד פישר על הנעשה במצרים ועל שער הדולר?

(עדכון) - נגיד בנק ישראל בכנס של השדולה הפרלמנטארית למען ישראל באירופה: "אנו רואים מה קורה בשכונה שלנו ואיך היא פועלת; המדינה הזו הייתה חייבת כרית הגנה"

"ההכנסה לנפש שלנו נאמדת על כ-30 אלף דולר והיא איננה דומה לאלו של המדינות המפותחות של אירופה, אולי דומה לפורטוגל או יוון. אז אם היינו באירופה אז לא היינו משק מוביל". כך אמר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס של השדולה הפרלמנטרית למען ישראל באירופה בחסות "גלובס".

עוד אמר פישר כי "התגברנו על המשבר הכלכלי בצורה טובה לעומת שאר המדינות עם רק שני רבעונים של צמיחה שלילית והצלחנו להוריד את שיעור האבטלה אחרי עלייה זמנית. הציפיות לשנת 2011 הן כי אנו נצמח כמו בשנת 2010 אולי קצת פחות. האינפלציה עולה בגלל העלאת במחירי הקומודיטיס ואצלנו יש גם בעיה עם מחירי הדיור".

פישר המשיך ואמר כי "הקשרים בין אירופה וישראל מאוד חשובים בהרבה מובנים. השקל אכן מתחזק כמו שאר המטבעות של המשקים שהצליחו להמשיך לצמוח בתקופה הזו והמשבר נוהל בצורה טובה. אנו מתערבים בשוק המט'"ח בצורה רבת היקף ואנו מרגישים טוב עם זה כי זה הגדיל את הרזרבות שהיו קטנות לנוכח המצב הגיאו-פוליטיות. המדינה הזו הייתה חייבת כרית הגנה למקרים של זעזועים גיאו-פוליטיים ובשבועיים האחרונים אנו רואים את הסיבות. בשבועיים האחרונים השקל נחלש, לא בצורה דרמטית, אבל אנו רואים מה קורה בשכונה שלנו ואיך היא פועלת. גם מרווח ה-CDS עלה.

בשבועיים האחרונות ובשבוע הנוכחי אירועים חשובים קורים למזרח התיכון ולכלכלת ישראל. השאלה מה ההשפעה של הדברים הללו על כלכלת ישראל ואיך אנו מתמודדים עם זה. עלינו לשמור על משמעות התקציבית כפי שנעשה מ-2003 כי אנו לא יודעים איזה הוצאות בלתי צפויות נאלץ לבצע. זו לא תקופה טובה לבזבז כסף. בבנק ישראל, אנו חייבים לרסן ולשלוט על האינפלציה. אנו חייבים לשמור על ערך השקל גם בתוך הכלכלה - שכוח הקנייה יאבד - וגם מחוצה לה. אני מזכיר כי אנו אף פעם לא מנסים לקבוע שער חליפין".

"אם אתה קורא את העיתונים הישראלים, אתה בטוח שיש כאן הממשלה והשלטון המבולגן ביותר בעולם. זה נכון ברמת הדיבורים בלבד, כי ברגע שאתה מסתכל על המספרים, הדברים נראים אחרת והמערכת ממושמעת. האמת היא שיש לנו כלכלה איתנה.

יש לנו עדיין בעיות קשות בטווח הארוך, כגון רמת החינוך שהולכת ומדרדרת זו תקופה ארוכה מאוד. מבחני פיזה מראים זו בבירור. זה אתגר אמיתי ורציני גם ברמת התיכונים וגם ברמת האוניברסיטאות. יש לנו בעיה של עוני והבעיה העיקרית כי העוני בישראל מרוכז בשתי אוכלוסיות: החרדים והערבים. הבעיה עם החרדים שרואים כמשימה העיקרית לימוד של הספרות הקדושה וזה גורם לכך שברוב המשפחות אין מפרנס ולכן לא פלא שיש עוני. אצל הערבים ההשתתפות של הנשים בשוק העבודה היא נמוכה מאוד הנובעת גם בגלל אפליה. להתמודד עם העוני הזה הופך למשימה קשה למרות שיש התקדמות: המנהיגות החרדית מתחילה להבין כי המצב לא בר-קיימא ואי אפשר להמשיך בלי השתתפות בכוח עבודה".

ד"ר אלכסנדר משקביץ, נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסיאתי ויו"ר הכנס, ומעשירי היהודים בעולם, אמר אמש בכנס כי "העובדה שחברי הפרלמנט באים לישראל ורואים שערכי ישראל ואירופה זהים, הן בשאיפה לדמוקרטיה, הן בשאיפה לשלום, הן בכלכלה צומחת והן באחריות חברתית ושוויון זכויות, הינה ההסברה הכי טובה שישראל יכולה להשיג בעידן של בידוד מדיני".

"אני שמח שאזרחי ישראל מצליחים להקרין כלפי חברי הפרלמנט האירופי את השאיפה לשלום. הבאת 500 חברי פרלמנט אירופים לכנס תמיכה בירושלים היא אחד ההישגים החשובים לדיפלומטיה הישראלית בתקופתנו והתשובה לניסיונות הדילגיטימיציה של ישראל", הוסיף משקביץ.