בואו להגן על עצמכם בחינם

רכישות הדולרים של בנק ישראל ונהירת הזרים למק"מים יצרו אנומליה גמורה שכדאי לנצל

אנומליה נדירה בפער הריבית בין השקל למטבעות זרים, יוצרת הזדמנות פז להגנה כמעט בחינם.

השבוע בקשו ממני לקוחות שחששו מפיחות השקל להגן על התחייבויות דולריות לשלושה חודשים ושנה. הדרך הפשוטה ביותר להגן מבלי להיכנס לטכניקות מורכבות, כגון קניית אופציות היא באמצעות עסקת פורוורד.

עסקת פורוורד תהפוך למעשה התחייבות מטבעית להתחייבות שקלית. עסקה זו אינה כרוכה בעלויות למעט תשלום עתידי (או תקבול במקרים מסוימים) של הפרשי הריבית בין המטבעות. הפרש הריבית בין הדולר לשקל הוא 2% לשנה - הריבית השקלית 2.25% והדולרית 0.25%.

רכישות הדולרים המסיביות של בנק ישראל והנהירה של הזרים למק"מים יצרה אנומליה מוחלטת בריבית. בעסקה לשלושה חודשים נדרשתי "לשלם" בעסקת פורוורד 20 נקודות בלבד (כ-0.22% במונחים שנתיים), כאשר בעסקה לשנה נדרשתי "לשלם" 100 נקודות בלבד (כ- 0.3%).

הפער בין הריבית השקלית לריבית הדולרית נעלם כמעט כליל. לדוגמא - אם השער נכון להיום הינו 3.70 שקלים לדולר הרי שלקוח המעוניין להגן על עצמו מפני פיחות יעשה עסקה לשנה ויגן על שער 3.71 ללא עלויות נוספות. אם ברצונו להגן למשך תקופה של שלושה חודשים,הוא יגן על שער 3.7020.

מי יכול ליהנות מאנומליה זאת ? למעשה כמעט כולם.

בראש ובראשונה יבואנים.

בשנות התשעים היו אלה היצואנים שלא הגנו על עצמם היות והתרגלו מדי שנה לפיחות השקל לעומת מטבעות היצוא - מה שהיטיב את מצבם ותרם להם רווחי מימון. בשנים האחרונות התרגלו היבואנים לרווחי המימון שזרמו בעיקר לכיסם, עקב התיסוף המתמשך בשער השקל לעומת רוב מטבעות היבוא. עקב כך נמנעים רבים מהם להגן על משלוחי היבוא.

השינוי בכללי המשחק אותו הכתיבו לאחרונה בנק ישראל והאוצר, בשילוב המצב הגיאופוליטי העדין שנוצר באחרונה בעקבות האירועים במצרים, מגבירים את החשש מהמשך פיחות השקל לעומת רוב המטבעות. זה בדיוק הזמן להגן ובמיוחד כשנוצרת אנומליה כה נדירה בה עלות ההגנה זניחה.

עסקים רבים, בעיקר קבלנים, אולם גם אחרים, נוהגים ליטול אשראי במט"ח או צמוד מט"ח מבלי שיש להם התחייבויות במט"ח (אשראי כנגד התחייבות במט"ח מבטל למעשה את חשיפת המטבע).

הם עושים זאת על מנת להוזיל את עלויות המימון, תוך נטילת סיכון למקרה שמטבע ההלוואה יתחזק כנגד השקל. נוטלי הלוואה בפרנק שוויצרי למשל מרגישים לאחרונה היטב את התחזקות המטבע. עסקים אלו יכולים לנצל היטב את האנומליה שנוצרה ובאמצעות עסקת פורוורד לשנה ינטרלו את חשיפת המטבע ויהפכו למעשה את האשראי שנטלו לשקלי.

כל מי שיש לו התחייבויות במט"ח - נכסים שרכש בארץ או בחו"ל ועליו לשלם בגינם בעתיד הקרוב, מן הראוי שיגן על עצמו וינטרל את חשיפתו למט"ח. חבל שהתשואה המתוכננת על הנכס תיעלם לפתע עקב פיחות השקל.

וכמובן כל מי שמאמין שהיחלשות השקל תימשך ורוצה ליהנות מכך, יוכל לעשות זאת באותה צורה, תוך שהוא מנצל את האנומליה ונהנה כמעט ממלוא הפיחות במידה ויימשך.

את אלו מן הראוי להזהיר כאן כי שוק המט"ח הוא רב תהפוכות וכבר ראינו בשנים האחרונות כיצד תוך ימים הגלגל מתהפך ופיחות חד הופך לתיסוף חד. אמנם ההסתברות לכך בתנאים שנוצרו אינה גבוהה אולם בעולם כה דינמי משתנים התנאים מהיום למחר וצריך לקחת זאת בחשבון.

מפתיע אותי שדווקא בתקופה זו לא יוצאים נגיד בנק ישראל וראשי ארגוני התעשיינים ולשכות המסחר בקריאה ליבואנים להגן על עצמם וזאת לאחר שהתרגלנו לראותם מטיפים ליצואנים שיבצעו הגנות דומות מפני התחזקות השקל.

אולי זה גם תפקידם של האוצר ומשרד התמ"ת לצאת בקריאה דומה במקום לאשר העלאות מחירים על ימין ועל שמאל.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.