Linkedin: כמה הייתם משלמים כדי להיכנס ללינק הזה?

Linkedin, הרשת החברתית הראשונה שתהפוך לציבורית, בקושי מצליחה לרשום רווח נקי ■ כנראה שלציבור המשקיעים זה לא יפריע לרדוף אחר מניותיה

נפתח בווידוי. יש לנו עמוד בפייסבוק אך מעולם לא עשינו "לייק". אנו חברים ברשת של Linkedin, אך אין לנו מושג למי אנו מקושרים בה. מעולם לא "צייצנו", וגם אם יסבירו לנו שוב ושוב - לא נבין כנראה את ההתלהבות סביב הציפור הכחולה.

וכן, אנחנו אולי יוצאי דופן, חריגים, חיים בעולם מקוון, אך לא ממש מחוברים אליו. תבינו או לא - זה פשוט לא מדבר אלינו, ואפילו משעמם אותנו.

ובכל זאת, כעיתונאים כלכליים אנו מבינים את "הבאזז". מול המספרים המדהימים של רשתות חברתיות דוגמת Linkedin ופייסבוק, קשה להישאר אדישים.

פייסבוק עדיין לא הונפקה, אך המספרים של Linkedin - הרשת החברתית-עסקית הגדולה בעולם - שנחשפו לראשונה בשבוע שעבר במסגרת טיוטת תשקיף ראשונה שהגישה החברה, ממחישים ביתר שאת את ההצלחה הכלכלית המסחררת של הרשתות החברתיות.

Linkedin הגישה לפני כעשרה ימים טיוטה ראשונה לרשות לני"ע האמריקנית, וכך הפכה לרשת החברתית הראשונה שתונפק לציבור המשקיעים. בכוונת Linkedin לגייס עד 175 מיליון דולר (כולל הצעת מכר), לפי שווי מוערך (החברה עדיין לא חשפה את פרטי ההנפקה המדויקים) שינוע בין מינימום של 2 מיליארד דולר למקסימום של 3 מיליארד דולר. האופטימיים טוענים שאולי אף יותר מכך.

Linkedin, שהוקמה רק לפני 8 שנים, צומחת במהירות מדהימה - כיאה לחברת אינטרנט מצליחה. את תשעת החודשים הראשונים של 2010 סיימה החברה עם הכנסות של 161.4 מיליון דולר - פי 180 (בשקלול שנתי) לעומת אלו של 2005.

למרות זאת, Linkedin רק מתחילה להרוויח, ואנו לא מתכוונים לרווח EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות), כי אם לרווח נקי - השורה התחתונה הכי התחתונה שיכולה להיות, זו שלפעמים לא זוכה לחשיבות הראויה לה. את תשעת החודשים הראשונים של 2010 סיימה Linkedin עם רווח נקי של 10.1 מיליון דולר, או 1.9 מיליון דולר בניכוי חלוקת דיבידנד לבעלי מניות בכורה.

לפני 2010 Linkedin כלל לא הרוויחה, וזה אומר שהחברה נוהגת כמיטב המסורת - מנפיקה רגע לאחר ששורתה התחתונה הופכת מאדומה לשחורה.

נתונים אלו באים לידי ביטוי גם בתוצאות הרבעוניות. Linkedin הפכה לרווחית לראשונה בתולדותיה ברבעון השני של 2010 (לאחר ניכוי דיבידנד לבעלי מניות בכורה), ואת הרבעון השלישי של 2010 היא סיימה עם רווח נקי זניח של 915 אלף דולר - בקושי 1.5% ממחזור ההכנסות, ושולי רווח שרחוקים מלאפיין חברת אינטרנט.

אך נתונים אלו לא יהוו פקטור בהנפקה הממשמשת ובאה של החברה. ציבור המשקיעים יבחן את רווחיה בנטרול כל אותן הוצאות "שוליות", ובמילה אחת - EBITDA. זה עמד בתשעת החודשים הראשונים של 2010 על 31.6 מיליון דולר (שולי רווח של 19.6%) - נתון המשקף מכפיל רווח של משהו כמו 40, סביר עבור חברת אינטרנט הצומחת במהירות מסחררת.

3 מקורות הכנסה

Linkedin חרטה על דגלה לחבר בין עובדי העולם כולו - פחות או יותר - וכך יסייעו האחד לשני להפוך לפרודוקטיביים יותר (ציטוט מתשקיף החברה). תחת הסיסמה Relationship Matter צברה החברה 90 מיליון מנויים, אשר יוצרים עבורה שלושה מקורות הכנסה. הראשון, פתרונות העסקה - חברות וארגונים מקבלים, תמורת תשלום, גישה לפרופילים של מנויי החברה, במטרה לאתר עובדים המתאימים לצרכיהם. המקור השני הוא פתרונות שיווק - הכנסות מפרסום באתר החברה, והמקור השלישי - מכירת מנויי פרימיום (מנוי שמעניק יותר שירותים ממנוי חינם).

המקור הראשון אחראי לשיעור של 41% מסך ההכנסות, השני ל-32%, והשלישי ל-27%. זה אומר שהרשת משרתת בעיקר חברות וארגונים, ופחות אנשים פרטיים. נתון זה בא לידי ביטוי גם בשיעורי הצמיחה של כל מקור הכנסה - 178% במקרה של פתרונות העסקה, 116% במקרה של פתרונות שיווק, ו-33% "בלבד" במקרה של מנויי הפרימיום.

פי 19 על הכסף

Linkedin גייסה עד היום סכום יחסית צנוע לעומת השווי המוערך שלפיו תונפק - 103.4 מיליון דולר, וזה אומר שמי שהימר על החברה יכפיל לפחות פי 19 את השקעתו בה.

החברה ביצעה עד כה שלושה סבבי גיוס, והאחרון שבהם במהלך 2008. מאז ועד היום לא נזקקה החברה למימון חיצוני.

מגייסים ללא הפסקה

והנה עוד נתון מעניין שעולה מתשקיף החברה: 74% מעובדיה מועסקים בה פחות משנתיים, ו-57% מועסקים בה פחות משנה (קרי, בתוך שנה הכפילה Linkedin את מספר העובדים). החברה מונה כעת 990 איש, ונראה שהיא ממשיכה לגייס עובדים ללא הפסקה.