העסקה שגרמה לנועם לניר לחייך

1. בבילון, צפי ולמדי. בעוד ההודעה על מכירת Answers.com הצליחה לעצבן לא מעט אנשים, היה מי שקרא אותה וחייך מאוזן לאוזן: נועם לניר, בעל השליטה בחברת בבילון. המודל העסקי של בבילון לא ממש שונה מזה של Answers.com, ולכן יש מקום להשוואה בין השתיים. בבילון מוכרת תוכנת תרגום, אך חלק לא מבוטל מהכנסותיה - כזה שגדל בקצבים גבוהים - נוצר מפרסום מבוסס חיפוש מקוון דרך שיתוף-פעולה עם גוגל.

Answers.com נמכרת לפי מכפיל רווח שנע סביב 20, ואם נפעיל אותו על רווחי בבילון נקבל ששווי האחרונה צריך לנוע סביב 100 מיליון דולר לפחות, בעוד שהחברה נסחרת כרגע לפי שווי של 73 מיליון דולר. יותר מזה. לפי מבחן מכפיל ההכנסות, בבילון שווה הרבה יותר. מכירת Answers.com משקפת לאחרונה מכפיל הכנסות שנע סביב 6, ואם מפעילים אותו על נתוני בבילון מקבלים שווי של 180 מיליון דולר.

בבילון, כפי שנחשף ב"גלובס", קיבלה אף היא הצעת רכישה מקרן פרייבט אקוויטי, ותהיה הצעתה אשר תהיה, מכירת Answers.com יכולה לשמש עבור לניר כקלף מיקוח לא רע.

2. בועה בועתית. לא נלך סחור-סחור, ונגיד את אשר על ליבנו: בעלי המניות שעומדים להתנגד למכירת Answers.com הגזימו. 2 מיליארד דולר? עבור חברה שבקושי מרוויחה 10 מיליון דולר בשנה? על מה ולמה?

אותם בעלי מניות, כך זה נראה, שכחו לעיין בדוחות Answers.com, אחרת ייתכן שהיו מגלים כי השקיעו בחברה שאולי עושה הרבה באז, אך לא ממש יודעת להרוויח. למען האמת, נראה כי חלקם עדיין תקועים בתחילת המילניום השלישי, אז נסחרו חברות אינטרנט לפי שוויים שהיו מנותקים ממציאות שבה יש דוח רווח והפסד.

3. לא כזו מיוחדת. Answers.com אכן הפך לאחד מאתרי השאלות והתשובות המובילים ברשת, אך בשנה האחרונה גברה התחרות לפתרונות החברה, ולאו דווקא מענקיות דוגמת גוגל או יאהו. סטארט אפים שבנו פתרון דומה צצו בשנה האחרונה כמו פטריות אחרי הגשם, ואחד מהם הוא Quora, שאחד ממייסדיו הוא סמנכ"ל הטכנולוגיה הקודם של פייסבוק.

כך, הפך הפתרון של Answers.com ללא ייחודי בעולם שלא מפסיק להתפתח, וייתכן מאוד שהחברה הרגישה את המתחרים הצעירים נושפים בעורפה והעדיפה להימכר ולהקדים תרופה למכה.