האוצר: תשובה מתנהג בחוסר אחריות; שיתחיל לעבוד על "תמר"

"אי הוודאות שתשובה מייצר היא חוסר אחריות ציבורית", טוענים באוצר ■ "המשק כולו מחכה לגז מ'תמר'; יש לפחות 3 לקוחות שמחכים לגז מ'תמר' ומוכנים לסגור עם תשובה הסכמים היום, אם לא אתמול"

במשרד האוצר החליטו היום (א') לפתוח בעימות פומבי עם בעל השליטה בקבוצת דלק , יצחק תשובה. בשיחות עם עיתונאים חזרו בכירים באוצר על מסר אחיד: תשובה מייצר במתכוון ערפל קרב סביב פיתוח מאגר "תמר" במטרה להשיג בכנסת הקלות נוספות במיסוי על המאגר לפי המלצות ועדת ששינסקי.

"המסר שלנו לתשובה הוא: 'תתחיל לעבוד'", אמרו היום באוצר. לטענתם, "אי הוודאות שתשובה מייצר היא חוסר אחריות ציבורית". באוצר אמרו כי "המשק כולו מחכה לגז מתמר, יש לפחות 3 לקוחות שמחכים לגז מתמר ומוכנים לסגור עם תשובה הסכמים היום, אם לא אתמול (חברת החשמל, החברה לישראל ודליה אנרגיות, ע"ב), איך יכול להיות שבמצב כזה אי אפשר להגיע לסגירה פיננסית עם הבנקים?".

הטענות האלה צפויות לעורר תגובות נזעמות בקבוצת דלק. אתמול עדיין התגאו שם בכך שהפסיקו את הקמפיין נגד חוק ששינסקי והתגייסו למלא את הוואקום שנוצר בעקבות הפסקת הזרמת הגז המצרי.

ללסקר אין מושג

בקבוצת דלק אומרים כי ועדת ששינסקי שינתה את המודל העסקי והפיננסי של הפרויקט. גורמים בקבוצה אמרו כי "לוקח זמן לשנות הסכמים של 200 ו-300 עמודים. טועה מי שחושב שאפשר להפיל עלינו את הבית בכל פעם ולא לצפות שיהיה לזה ביטוי מסחרי". בתגובה להאשמות האוצר אמרו בדלק כי "מדהים שבשעה שאנחנו שותקים ועובדים מסביב לשעון כדי למלא את הגז החסר ולהקדים את מועד אספקת הגז מ'תמר', האוצר מתעסק בלשמור על האגו של שר האוצר".

בתוך כך, ירדן נערכת להפסקת הזרמת הגז ממצרים לתקופה של חודשיים, כך נודע ל"גלובס", זאת בשעה שספקית הגז המצרי לישראל, חברת EMG הודיעה כי הזרמת הגז תחודש בתוך "מספר ימים וייתכן שתוך יומיים". על פי הדיווחים ממצרים בפיגוע אתמול נפגע הצינור המוליך גז לירדן.

בשיחה עם "גלובס" הודה מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, כי אין לו מושג מתי תחודש אספקת הגז.

לדבריו "כל מה שאנחנו מקבלים זה הערכות רשמיות. אמרו לנו שיחדשו את הזרמת הגז אלינו במקביל לחידוש ההזרמה לירדנים, למרות שאני מבין שרק הצינור שמוביל את הגז אליהם נפגע והצינור שמוביל את הגז אלינו עדיין שלם".

לסקר סרב להעריך בכמה יתייקרו תעריפי החשמל במקרה של הפסקה ממושכת בהזרמת הגז המצרי. ההתייקרות צפויה כתוצאה מהגברת השימוש של חברת החשמל בסולר ובמזוט יקרים להפעלת תחנות כוח המייצרות בדרך כלל בגז טבעי.

ברשות החשמל העריכו כי עיכוב של מספר שבועות באספקה יחייב העלאת תעריפים בכ-10%, והיא תורגש רק בעוד כשנה בשל הצורך לעבור לשימוש בחומרי גלם יקרים יותר.

לדברי לסקר, "גם אם מדובר על תקופה של שבוע שבועיים, בהחלט תהיה לזה השפעה, אם כי מזערית. אם מדובר על תקופה של חודשים נצטרך להשתמש בדלקים יותר יקרים, סולר ומזוט, לצד הגברת השימוש בפחם ובגז טבעי מים תטיס (הספק הישראלי ע"ב). לצורך הדוגמה בלבד, שאנחנו נרכוש 10% מהדלק בסולר ומזוט שהמחיר הכולל שלהם גבוה פי 10 מהעלות של הפחם והגז - את החישוב יכול כל אחד לעשות".

- מה היית ממליץ לממשלה לעשות עכשיו?

"לפתח את מאגר נועה, להתעלם מכל הוויכוחים הכלכליים עם השותפים בתמר, ולזרז ככל הניתן את פיתוח המאגר, לחזור למו"מ עם עזה מארין (מאגר הגז הנמצא בשטחי הרשות הפלסטינית מול חופי עזה) לדאוג שכמות ייצור החשמל מגז טבעי לא תעבור את התקרה של 45% מסך ייצור החשמל ולהקים את תחנה D באשקלון".

דובר קבוצת מרחב, השותפה הישראלית הבכירה ב-EMG הודיע אתמול כי "החום העז מהפיגוע בצינור הגז ממצרים לירדן פגע במערכת המצרית כולה ותהליך הצינון והבטיחות יצריך מספר ימים. לפיכך, למרות שהמערכת של EMG לא נפגעה כלל ההזרמה ארצה תחודש תוך מספר ימים ואפילו תוך יומיים".

חשש מהידלדלות של מאגר ים תטיס

היום צפויה ים תטיס, ספקית הגז הישראלי שבשליטת קבוצת דלק ונובל אנרג'י, להזרים גז גם ללקוחותיה הפרטיים של EMG, מכתשים אגן וחיפה כימיקלים. לא ברור האם ים תטיס תספק גז טבעי גם לתחנת המלט נשר ברמלה, כיוון שעמה אין לים תטיס הסכם אספקת גז.

החשש של הרשויות הוא מפני הידלדלות מוקדמת של ים תטיס, בשעה שיש עיכוב בפיתוח מאגר תמר, שאמור להחליפו באספקת גז לישראל. לפי הערכות של קבוצת ים תטיס, צפויה תפוקת הגז ממאגר מארי-B להתחיל לרדת בשנת 2013 - השנה שבה היה אמור מאגר תמר להתחיל בהזרמת גז לישראל.

אלא שפיתוח מאגר תמר הוקפא. לטענת היזמים, בגלל אי הוודאות שגרמו מסקנות ועדת ששינסקי. החשש מפני הידלדלות מארי-B הביא את רשות החשמל להנחות באוגוסט את חברת החשמל להגדיל למקסימום את רכישת הגז מ-EMG. ואכן מאז אוקטובר גדל את קצב הזרמת הגז המצרי לחברת החשמל מ-1.7 ל-2.1 מיליארד מ"ק BCM.

משק הגז
 משק הגז