מי צריך את ועדת טירקל?

שופט עליון בדימוס בוודאי מבין כי היעדר הכלים הופך אותו ואת הוועדה לחותמת גומי

פרשת גלנט הפנתה את תשומת-הלב הציבורית, בין השאר, אל ועדת טירקל למינויים בכירים בשירות הציבורי. הוועדה קמה על-פי החלטה שקיבלה הממשלה בשנת 2006. האם יש צורך בוועדה כזאת? האם יש ביכולתה למלא את התפקיד שלשמו הוקמה?

הוועדה ספגה ביקורות רבות על החלטתה לאשר את מינוי גלנט לרמטכ"ל. בתגובה לביקורות יצאה הודעה מטעם הוועדה, שבה נאמר כי "תפקיד הוועדה הוא להבטיח את טוהר המידות של המועמדים ולוודא כי מינויים בכירים הינם נטולי זיקה אישית, עסקית או פוליטית לגורמים בממשלה". יפה.

בהמשך הודעת הוועדה נאמר כי היא "אינה ועדת חקירה, ולכן אין לה הכלים הדרושים לחקירת סוגיות מעין אלה, אין היא מוסמכת לערוך חקירה, והיא נשענת רק על חומר שמונח לפניה". זה כבר לא יפה.

כי אם זה המצב - על סמך מה מחליטה הוועדה מי כשר ומי לא? איזה חומר על המועמד עומד לרשות הוועדה?

ובכן, בהחלטת הממשלה נקבע כי "ראש הממשלה, או השר המציע את המינוי, יעביר לוועדה את תולדות חייו של המועמד וכן טופס (שאלון) שממלא המועמד". קורות-חיים ושאלון. זהו.

כל ילד מבין ששני המסמכים הללו ידברו בשבחו של המועמד, שהרי הוא זה שכותב אותם; כשם שברור שלא יהיה בקורות-החיים או בשאלון שום דבר העלול לסכן את המועמד הכותב אותם.

לכן צדק השופט יעקב טירקל כאשר טען כי לוועדה אין הכלים לבדוק את כשרות המועמד. אבל עובדה זו לא מסירה את אחריותו.

יש להניח כי שופט עליון בדימוס מבין כי היעדר אפשרות של חקירה ובדיקה הופך אותו ואת הוועדה לחותמת גומי. אם הוא מוכן לפעול בתור חותמת כזאת, אם הוא מוכן לעבוד ללא כלי עבודה - זה הופך אותו ואת חבריו לאחראים למחדלים מסוג גלנט; אם לא מפריע להם להחליט רק על בסיס מסמכים שמגיש להם המועמד - הם בהחלט ראויים לביקורת שהוטחה בהם.

ומה עם הרכב הוועדה? האם הוא עונה על הצרכים? בהחלטת הממשלה נקבע ההרכב הבא: "יושב הראש יהיה שופט בדימוס של בית המשפט העליון, ושאר חבריה יהיו נציב שירות המדינה ואיש ציבור נוסף אחד או שניים". היום יש שניים.

אבל מה זה אנשי ציבור? - נציגי מפלגות, כמובן. מה הם עושים בוועדה? - בין השאר תפקידם לדאוג לכך שהוועדה לא תגזים עם עניין טוהר המידות.

המדינה מלאה בוועדות כאלה שנועדו ליצור את הרושם שהממשלה מגלה רגישות לענייני טוהר המידות. למעשה קורה ההפך. הוועדה נטולת הכלים מעניקה הכשרים גם לאנשים לא ראויים, כפי שקרה במקרה של גלנט.

בהרכב הפוליטי הנוכחי, ובהיעדר סמכויות חקירה ובדיקה - קיום הוועדה לא רק מיותר - הוא מזיק.

אם רוצים באמת ועדה לטוהר מידות, צריך לבנות אותה מאנשי ציבור שאינם פוליטיקאים, וצריך לתת להם את הסמכויות הנחוצות לגוף שאמור להחליט על המינויים הבכירים ביותר במדינה.