עוזי לנדאו: להעביר 30 מיליון שקל ליחידת חיפושי הנפט

זאת, על מנת למנוע אסון אקולוגי ■ שר התשתיות: "האסון האקולוגי במפרץ מקסיקו הגביר לאין שיעור את המודעות לצורך בפיקוח מקצועי צמוד"

שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, דורש תוספת תקציב של כ-30 מיליון שקל לשנתיים הבאות, לתגבור יחידת חיפושי הנפט ומחצבי הטבע במשרד, ו-10 מיליון שקל לרשות הגז. במכתב ששיגר היום (ב') לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, מזהיר לנדאו כי ללא תקציבים, תקנים ואמצעים נאותים, יחידת הנפט לא תוכל לבצע פיקוח מקצועי יעיל בקידוחים המתוכננים באופן שימנע התרחשות אסון אקולוגי דוגמת זה שהתרחש במפרץ מקסיקו במאי 2010.

"לפני מספר ימים נאה דרשת", כותב לנדאו לשטייניץ ,"באשר לצורך להגביר את הפיקוח על קידוחי הגז הטבעי והנפט בהיבטים הסביבתיים, ועתה הצורך נאה תקיים".

לא עומדים בנטל

התוכנית להרחבת יחידת הנפט, שנחשפה לראשונה ב"גלובס", הוכנה ביוזמת הממונה על ענייני הנפט במשרד הד"ר יעקב מימרן, על-בסיס חוות דעת של חברת ייעוץ בינלאומית שהוכנה כבר לפני שמונה שנים, בעקבות תגליות הראשונות של ים תטיס.

במכתב לשטייניץ מסביר לנדאו כי יחידת הנפט במשרדו מונה כיום ארבעה תקנים והיא פועלת במתכונת המתאימה לתקופת טרום גילוי הנפט במדינה. לדבריו, היחידה אינה מסוגלת לעמוד בנטל הטיפול והבדיקה של הכמות הגדולה של בקשות לרישיונות חיפושים ולהעברות זכויות שהוגשו בשנה האחרונה, על-רקע התסיסה בשוק חיפושי הנפט והגז. בנוסף מזכיר לנדאו את "האסון האקולוגי שאירע במפרץ מקסיקו הגביר לאין שיעור את המודעות לצורך בפיקוח מקצועי צמוד על פעילות הקדיחה ועל מתקני ההפקה".

לפי התוכנית שמבקש לנדאו לתקצב יוגדלו התקנים ביחידת הנפט פי ארבעה ל-16, ושמונה תקנים נוספים יוקצו ליחידת מחצבי הטבע. בנוסף הוא מבקש לתקצב 15 תקנים לרשות הגז, לצורך "היערכות בהיבט צנרת ההולכה והחלוקה, באופן שלא ייווצרו צווארי בקבוק בכל הנוגע להיתרי הזרמה ורישיונות".