מערכת לכיבוי אש הותקנה באוטובוסים של מטרופולין

חברת התחבורה הציבורית היא חברת האוטובוסים הראשונה בארץ שבחרה להתקין בכליה מיגון מסוג זה, חרף העובדה שהחוק בארץ לא מחייב התקנה באוטובוסים

חברת התחבורה הציבורית מטרופולין התקינה בכ-300 אוטובוסים שברשותה מערכת אוטומטית לזיהוי ולכיבוי שריפות שמקורן במנוע. המערכת, שפותחה ומיוצרת בחברת להבות מקיבוץ להבות הבשן ברמת הגולן, מספקת לנהג האוטובוס התראה על השריפה ובכוחה לכבות אותה בתוך שניות באמצעות פליטת גז המדכא את האש. עלות המערכת מוערכת ב-2,000 דולר ליחידה, והיא הותקנה באוטובוסים של מטרופולין כבר בשלבי ההרכבה שלהם במפעל של חברת מרכבים. לדברי מנכ"ל להבות, אהרון שיטה, מטרופולין היא חברת האוטובוסים הראשונה בארץ שבחרה להתקין בכליה מיגון מסוג זה, חרף העובדה שהחוק בארץ לא מחייב התקנה של מערכות לכיבוי אש באוטובוסים.

בלהבות טוענים כי מדי שנה עולים באש עשרות אוטובוסים, בעיקר בשל תקלות שמקורן במנוע. לפי נתונים של נציבות הכבאות הארצית, בשנה שעברה נשרפו בכל הארץ כ-45 אוטובוסים.

לדברי שיטה, "יש כיום עוד כמה חברות שמתעניינות במיגון צי האוטובוסים במערכות כאלה. בכמה מדינות באירופה זו מגמה ברורה, בין השאר בשל חקיקה שמחייבת שבכל אוטובוס תהיה מערכת כזאת". המערכת של להבות מתבססת על חיישנים שמספקים התראה על התחממות יתר במנוע ועל אש. לנהג יש יכולת לפעיל את המערכת באופן ידני ובמקביל, להוריד את הנוסעים מהאוטובוס מבעוד מועד. אם לא עשה כך, בכוחה של המערכת לנטרל את האש בעצמה, בתוך 15 שניות בלבד: גז מסוג HFC227 האצור בתוך פולימרים דחוסים המותקנים בסביבת המנוע, משתחרר במגע עם האש ולמעשה חונק אותה בתוך המנוע ולא מאפשר את התפשטותה. לדברי שיטה, "מדובר במערכות זולות יחסית, שמספקות מענה טוב לצרכים היום יומיים של חברות המחזיקות בצי של אוטובוסים".

כ-100 עובדים מועסקים בלהבות, שבשנים האחרונות שם את יהבו על פיתוח מוצרים אוטומטיים לכיבוי אש לצד ייצור מטפים ואביזרי כיבוי מסורתיים יותר. בשנים האחרונות מיגן המפעל כ-3,000 כלי רכב צבאיים של צבא ארה"ב לקראת פעילות באפגניסטן ובעיראק, תוך שימת דגש על מיגון של גלגלי נגמ"שים וכלי רק"מ אחרים, המנועים ומכלי הדלק שלהם בשל היותם חשופים לפגיעת מטענים, מחבלים מתאבדים וטילים.