מי מנהל את המדינה? לשכת רה"מ נתניהו מאשימה: "פקידי האוצר מטרפדים כל ניסיון להקלות במסים"

מחריפים חילופי ההאשמות בין לשכת רה"מ לאוצר ■ בכירים באוצר: "מדיניות כלכלית זה לא מטוטלת; אסור לסטות מהגירעון; מי הרים את ידו בעד התקציב? אודי ניסן?" ■ לשכת נתניהו: "לראש הממשלה אמון מלא בשר האוצר" ■ מקורב לשטייניץ: "אין קרע עם נתניהו"

חילוקי דעות וחילופי האשמות קשים הוחלפו בימים אחרונים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשיו לבין הפקידות הבכירה של משרד האוצר, בנוגע לטיפול בגל ההתייקרויות האחרון. גורמים במשרד ראש הממשלה האשימו את פקידי האוצר בכך שהם "מטרפדים כל ניסיון לקידום מהלכים להקל על האוכלוסייה". בנוסף, נתניהו האשים היום (ג') ב"ידיעות אחרונות" את פקידי האוצר בניתוק מהאזרחים. "הם מסתכלים רק על המספרים", אמר עליהם.

באוצר זועמים על הניסיון להטיל את האחריות על תקציב המדינה על הפקידות המשרד. "מדיניות כלכלית זה לא מטוטלת. אתה לא יכול להעלות מע''מ או להפחית מס הכנסה כי מוצרים מתייקרים. זה פשוט לא עובד ככה", אמר בכיר באוצר והוסיף "מי אישר את תקציב המדינה? פקידי האוצר? מי הרים את היד בעדו? אודי ניסן?".

לדברי בכיר אחר במשרד, "לפני מספר שבועות בלבד הצגנו את כל האלטרנטיבות והממשלה, יחד עם ראש הממשלה, אישרה את התוכנית הכלכלית ואת יעד הגירעון לשנת 2011, שאסור לסטות ממנו. זה לא הגיוני לבוא כמה שבועות מאוחר יותר ולהתחיל לשנות הכול כי מחירי הדלק עלו. חייבים להיות עקביים", הוסיף בכיר אחר באוצר.

בדוברות משרד האוצר סירבו להתייחס לדברים, אך הזכירו כי פקידי האוצר נפגשים באופן שוטף עם נציגי ראש הממשלה.

מי שנקלע לאש הצולבת הוא שר האוצר, יובל שטייניץ, אשר מנסה להדוף את הביקורת הקשה שנמתחת עליו דווקא מעמיתיו לליכוד. בסביבתו הכחישו בתוקף את הטענות לפיהן ישנו קרע בינו לבין ראש הממשלה.

"אין קרע ויש שיתוף פעולה מלא והדוק. הברית הפוליטית בין השניים, בת 12 שנים, היא הארוכה ביותר בפוליטיקה הישראלית. גם אם יש חילוקי דעות, הם עניינים ואינם גולשים לפסים אישיים", אמר גורם מקורב לשטייניץ, אשר הוסיף כי גם היום ישבו שני הצדדים כדי להמשיך לדון על חבילת צעדים המיועדת להקל על האוכלוסייה.

בוחנים חלופות

"לראש הממשלה אמון מלא בשר האוצר ויחד הם ימשיכו להוביל בצורה אחראית את הרפורמות במשק. בימים אלו בוחן ראש הממשלה מספר חלופות והוא נועד בנושא עם שר האוצר. ראש הממשלה יכריע בנושא וקרוב ויקבל החלטה לא פופוליסטית", מסר בתגובה דובר ראש הממשלה.

בשבוע האחרון הודיע נתניהו, כי בעקבות הזינוק במחירי הדלק בכוונתו "להביא חלופות על מנת להקל על המצב ועל הקושי, במסגרת מדיניות כלכלית אחראית". הצהרה זו של ראש הממשלה נעשתה ללא ידיעת שר האוצר.

בשבוע האחרון נועדו בכירי משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר על מנת להציג ולדון בחלופות שיקלו על העלייה ביוקר המחייה. בדיונים משתתפים מנכ''ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי; יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל; מנכ''ל משרד האוצר, חיים שני; הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן; והמשנה לנגיד בנק ישראל, צבי אקשטיין.

במסגרת חבילת הצעדים נשקלת, בין היתר, האפשרות להיענות לדרישה של יו''ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו''ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ולהצטרף למהלך של העלאת שכר המינימום. חבילת הצעדים צפויה לכלול גם הרחבה של מס הכנסה שלילי והפחתת במחירי התחבורה הציבורית.

פרשנות / סטלה קורין-ליבר: ביבי המליך את שטייניץ - ויקריב אותו

בנימין נתניהו מפיל את התיק החברתי כלכלי על יובל שטייניץ. כמה נוח. הוא יודע ששטייניץ לא יפתח את הפה עליו. נתניהו בוחר להקריב את שטייניץ על מזבחם של סילבן שלום, חיים כץ, אריה דרעי, אלי ישי, אריאל אטיאס, עופר עיני, מאיר שטרית, שרגא ברוש, שלמה בוחבוט ועוד כמה בעלי אינטרס אישי-פוליטי, שהתעוררו אתמול והבוקר ומינו את עצמם לכוכבי נושאי הדגל החברתי.

הוא עצמו, ראש ממשלה ו"שר על לאסטרטגיה כלכלית", כפי שהגדיר עצמו, לא היה בעיר, לא שמע, לא ראה, לא יודע כלום. נתניהו לא שם לב למחירים המאמירים? לא יודע על המסים העקיפים שהוטלו, בידיעתו ובמצוותו, על חשבון מתווה הפחתת המסים? לא שמע את הקריאות על מחירי המים? לא יודע על עליית מחירי הדלקים והסחורות בעולם? האם לא חשב שכשנכנעים ומעלים את השכר באופן נדיב ביותר לשירות הציבורי והממשלתי - מישהו, העובדים במשק העסקי, צריך לשלם על זה? איפה הוא היה? באיראן? במצרים? כמה עוד אפשר להתחבא מאחורי הביטחון ואחמדינג'אד? הרי שום עניין כלכלי ממשלתי לא זז בלי נתניהו - זו עובדה, וזה ששטייניץ נוהג בדיוק על-פי תורת נתניהו ובדיוק כפי שזה נהג כשהיה שר אוצר בממשלת אריק שרון - גם זו עובדה.

גם הטחת ההאשמות על פקידי האוצר - יותר מביכה ממביכה. נתניהו ל"ידיעות אחרונות": "פקידי האוצר לא מבינים שהתחושות ברחוב הן אמיתיות. הם מסתכלים רק על המספרים היבשים... קשה להם להבין היכן הנקודות הרגישות של הציבור". לקרוא ולא להאמין. הרי ראשי משרדו, משרד ראש הממשלה, מנהלים את הכלכלה בצמוד לפקידי האוצר. פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הכלכלית חברתית, עובד צמוד למנכ"ל האוצר חיים שני, ואייל גבאי - מנכ"ל משרד ראש הממשלה והממונה מטעמו על הפעילות הכלכלית - עובד צמוד לממונה על התקציבים באוצר אודי ניסן. מעליהם מרחפת דמותו של נתניהו, שעובד צמוד לשטייניץ.

נתניהו היה גם חלק מוועדת ששינסקי, אפילו ששיחק חודשים כאילו הוא לא בתמונה. הוא היה דמות מרכזית בה. כך היה גם בהגדלה החוזרת ונשנית של תקציב הביטחון, ולא חשוב על חשבון מה ומי. רק היום (ג') אישרה ועדת הכספים 700 מיליון שקל לביטחון (ראו ידיעה נפרדת). הוא ידע הכול ואישר הכול. נתניהו ידע על העלאת הבלו על הדלק, מה שהתברר כקש ששבר את גב הגמל. הוא ידע היטב איזה תקציב הוא מעביר, אילו קיצוצים רוחביים הוא דורש ומה מחירם החברתי. הוא גם יודע שאין לו השפעה על מחירי הסחורות בעולם ולא על מחירי הדלק. הוא יודע עוד דבר: שהממשלה שלו מנופחת ובזבזנית באופן יוצא דופן ומרגיז ביותר. הוא יודע שגם אם מדובר בסכומים זניחים ביחס לתקציב המדינה, ובמחירי המים והלחם, זה מרתיח, מרגיז ומקומם. והכול מעשה ידיו להתפאר.

אז מה, הוא יאשים את עצמו? הכי נוח להפיל את התיק על "פקידי האוצר", כולם עושי דברו, ובעצם על יובל שטייניץ. הוא המליך אותו והוא יקריב אותו.