עיני: "אם נתניהו ייתן מעט מדי - נמשיך עם סכסוך העבודה"

יו"ר ההסתדרות בתוכנית הרדיו של חגי גולן ורינה מצליח: "יש מחאה לגיטימית - הציבור בכל הארץ אומר 'הגזמתם, עד כאן'" ■ "הממשלה משרתת את העם ולא להיפך" ■ "בואו נשמע את רה"מ היום ואח"כ נחליט"

אחרי שכינס אתמול יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסיבת עיתונאים בה פרס את דרישותיו מהממשלה, צפויים להודיע היום (ה') בצהריים בהסתדרות על פריצתו של סכסוך עבודה במשק, בדרך להשבתה כללית בעוד שבועיים. מסיבת העיתונאים של ההסתדרות תועבר בשידור חי באתר "גלובס".

מי שתוכל למנוע את סכסוך העבודה היא הממשלה, במידה ותיענה לדרישותיו של עיני: העלאה מיידית של שכר המינימום, שינוי בחשבון המים של אזרחי ישראל והפחתה משמעותית במחירי הדלק והלחם. המחאה הראשונה תצא לדרך כבר ביום שישי, כשחניכי תנועות הנוער יתפזרו ב-70 צמתים ויחלקו עלונים. בהמשך גם צפויה הפגנת ענק בכיכר רבין בת"א.

יו"ר ההסתדרות עיני התארח היום בתוכנית הרדיו "משאל חם" של חגי גולן ורינה מצליח ברדיו 103FM ונשאל מה הטעם לסכסוך העבודה שהכריזו בהתחשב במסיבת העיתונאים שייכנס היום נתניהו. לדבריו, "יש מחאה והמחאה היא לגיטימית - הציבור בכל הארץ אומר 'הגזמתם, עד כאן'. המחאה היא מחאה אותנטית ואנחנו לא לבד במאבק הזה".

עיני אמר כי "אתה רואה התעוררות בכל מקום של כל הגורמים ואני מקווה שרה"מ באמת יקשיב לרחשי הלב של הציבור ויקבל החלטות ראויות, אבל בוא נראה מה הוא אומר. יכול להיות שזה יהיה מספיק, יכול להיות שזה יהיה מעט מדי. אם זה יהיה מעט מדי, נמשיך את המחאה למעלה".

* חגי: עם יד על הלב, גם אתה יודע שחלק ניכר מההתייקרויות בכלל לא תלויות בממשלה, אם זה העלייה של מוצרי המזון - בכל העולם יש קפיצה של המחירים וזה משהו שלא תלוי בממשלה. מחירי הנפט בלי קשר לנושא של המס על הדלק, עולים גם הם. מחירי המים אנחנו יודעים את מצב משק המים. אז כמה באמת אחריות יש לממשלה על מה שקורה פה?

- עיני: "א. הממשלה תמיד אחראית ואם ניקח את מחירי המים שהזכרת, המים לא עלו באף מקום בעולם באחוזים כאלה. העלייה במחירי המים מייצרת לממשלה הכנסה של מעל מיליארד שקל, זה לא בגלל חוסר מים. ניתן היה לוותר על זה ולהוריד את מחירי המים. בנוסף, לא עשו הבחנה בין מי צורך את המים - יש הבדל בין מי שמרוויח 4,000 שקל שאתה מוסיף לו 300-400 שקל תוספת למחיר המים, לבין מי שמרוויח 100,000 שקל. אין שום הבחנה כזו".

* חגי: נגיד שבנושא של המים אתה צודק, אבל מה לגבי שאר הדברים? אתה יודע שחלק גדול מהעניין זה עלויות שלא קשורות לממשלה.

- עיני: "בסדר, חלק כן. קח את המים, בתעשייה שילשו את מחיר המים. יש הרבה תחומים בתעשייה שהמים בהם הוא חומר גלם. אז נכון שחלק מעליית המחירים היא עלייה עולמית, אבל פשוט לקחו את העלייה העולמית והוסיפו מיסים עליה".

* רינה: גם בדלק הוסיפו מיסים וגם במים, אבל היה שולחן עגול, הכל פותרים סביב השולחן. מה השתנה? השתנה שמפלגת העבודה יצאה מהקואליציה ואז אתה מרשה לעצמך להיות יותר אגרסיבי מול נתניהו?

- עיני: "ציפיתי לשאלה הזאת, א. שולחן עגול לצערי לא התכנס כבר הרבה זמן. כל ההחלטות האלה שהתקבלו לא התקבלו בתוך השולחן העגול. הם הגיעו בניגוד לסיכום. אבל האווירה בציבור, לאותו אדם שהולך למלא דלק בטנק של 500-600 שקל, מרגיש שקשה לו. מחירי הדיור שעלו ברמה מטורפת, ולא מאפשרים לזוגות צעירים לרכוש דירה. אנשים שרוצים להשכיר דירה, משלמים מחירים מאוד גבוהים. זה רצף של דברים שקרו שהציבור מרגיש שהוא לא יכול לשאת, וכשהוא לא יכול לשאת אותם הוא מביע מחאה. אנחנו התחלנו את המחאה הזאת ואני רואה שבכל מקום מקבלים אלפי מכתבים של אזרחים שאומרים 'אל תרפו, די, נמאס לנו. לא יכולים יותר'. דרך אגב, קחי את מחירי הדיור. יש ואפשר לפחות להוריד מחירים לזוגות הצעירים".

"עם כל הכבוד למפלגת העבודה, היא מרכיב מאוד קטן בתוך המשחק הזה".

* חגי: עם כל מה שעשו, אתה יודע שבסופו של דבר, נגיד שיבטלו חלק מהגזרות, וביבי היום יודיע שהוא מוריד את המס על הדלק. אז זה יחזור ממקום אחר. אז יעשו קיצוץ רוחבי וגם ממנו יפגעו בסופו של דבר בעיקר השכבות החלשות, אז מה הואילו חכמים?

- עיני: "אין מצב שיעשו קיצוץ רוחבי. קיצוץ רוחבי משמעו שמצד אחד אני מוריד מחירים במקום אחד, מצד שני אני מוריד מהבריאות, מהרווחה, מהחינוך. זה לא יקרה. הממשלה גבתה 12 מיליארד שקל עודף גבייה, את זה כולנו יודעים, זה נתון שהממשלה יודעת. יכלו לקחת חלק מהכסף הזה ולצרף אותו לתקציב".

* חגי: אבל אתה יודע מה עשו עם הכסף. על הטיעון הזה אני שומע כל הזמן. אולי אנשים לא כל כך יודעים, אבל עשו משהו עם הכסף הזה. למדינה יש מה שנקרא חוב לאומי והחליטו להפחית את החוב הלאומי שזה גם מטרה חשובה.

- עיני: "אני חייב להגיד לך וזה נתונים מהאוצר. החוב הלאומי הוא אולי הכי קטן שהיה אי פעם".

* חגי: עדיין הוא 80%.

* רינה: חגי. כל הזמן אתה מצדיק את הממשלה.

* חגי: אני לא מצדיק את האוצר, אני רק חושב שיש פה הרבה פופוליזם בעניין הזה.

- עיני: "זה לא עניין של פופוליזם. לך תגיד את זה לציבור. הציבור מרגיש שנמאס לו. חובתה של הממשלה לייצר פתרונות לציבור, היא נבחרה בשביל זה. הממשלה משרתת את העם ולא להיפך. ראש הממשלה שלקח על עצמו להיות ראש הממשלה, שיחפש ויחלץ פתרונות, עם כל המצב. למזלו יש לו גבייה עודפת של מיסים והוא יכול היה לוותר על מס החברות למשל שמטיב עם החברות הגדולות".

* רינה: לסיום אני רוצה לשאול אותך עופר, אם רה"מ במסיבת העיתונאים היום ייתן תשובות מספקות, אתם תבטלו את סכסוך העבודה במשק?

- עיני: "נבואה נתנה לשוטים, אבל אם רה"מ לא יודיע שהוא מעלה את שכר המינימום למיליון עובדים שמרוויחים 3,850 שקל בחודש, אנחנו ממשיכים את המחאה. אם הוא לא יודיע שהוא מוריד את מחירי המים, אנחנו ממשיכים את המחאה והרשימה עוד ארוכה. בואו נשמע את רה"מ ואח"כ נחליט".