משרד התחבורה: יבואני הרכב מונעים תחרות נדרשת

המשרד ביקש מהממונה על ההגבלים העסקיים לבחון התנהלות יבואני הרכב בפעולה משותפת, לכאורה, עם היצרנים בחו"ל כדי למנוע ייבוא מקביל לישראל

משרד התחבורה פנה רשמית לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לחקור ולפעול לגבי מה שהוא מכנה "פעילויות משותפות של יבואני הרכב הסדירים ויצרני הרכב, שנועדו לחסום או לעכב את היבוא המקביל".

במכתב ששלח בשבוע שעבר עוזי יצחקי, סמנכ"ל משרד התחבורה, לממונה על ההגבלים העסקיים ביוזמת שר התחבורה, הוא מציין תלונות שהתקבלו בשנה האחרונה מיזמים בתחום הייבוא המקביל לגבי מהלכים שבוצעו לכאורה בניגוד לחוקי התחרות, ובמסגרתם מנעו יצרני הרכב מדילרים עצמאיים לשווק כלי רכב חדשים מ"סטוקים" לשוק הישראלי ואף להתקשר עמם בקשר חוזי ארוך טווח.

מדובר בעיקר בדילרים באירופה ובארצות הברית, שעוסקים ברכבי יוקרה ופרימיום - שני פלחים, שנחשבים ליעד הרכישה המרכזי של היבואנים המקבילים. יצוין כי אחד התנאים של רפורמת הייבוא המקביל במתכונתה הנוכחית הוא יצירת קשר מחייב וארוך טווח (שלוש שנים לפחות) בין היבואן המקביל בישראל לבין דילרים בחו"ל.

בענף הרכב מציינים כי "מדובר בהשמצות חסרות בסיס" ואומרים כי "מדובר בפעילות שעשויה להעכיר את יחסי הסחר מול יצרני הרכב הבין לאומיים, שמקיימים עם ישראל פעילות סחר גומלין במאות מיליוני דולרים בשנה". בענף מציינים כי מדובר בעוד שלב בהרעת יחסי העבודה בין משרד התחבורה לבין יבואני הרכב "שנמשכת מגמתית מזה זמן ארוך". לגלובס נודע כי בימים אלה בוחנים מספר יבואנים תביעות נגד משרד התחבורה בנושא אי אכיפת תקנות הייבוא האישי והתקינה בישראל.

ההאשמות ההדדיות בין היבואנים למשרד התחבורה צפויות לעמוד היום ברקע של הדיון המיוחד של ועדת הכלכלה בכפר המכבייה, שבו אמור שר התחבורה להציג את תוכניתו "לשדרג" את רפורמת הייבוא המקביל באמצעות מתן הקלות נוספות.ולהרחיב את הייבוא האישי והמקביל של כלי רכב לישראל.