העיר העתיקה תחילה

גוגל StreetView רוצה לצלם את ירושלים, ת"א וחיפה. אני ממליץ להתחיל בקטן כפיילוט

היום (ב') יתחיל צוות שרים בראשות דן מרידור - הכולל גם את השרים משה כחלון, יוסי פלד, מיכאל איתן, סטס מיסז'ניקוב ולימור לבנת - לבחון מה יהיה מותר ומה יהיה אסור לגוגל StreetView לצלם בישראל.

גוגל StreetView הוא שירות נפלא וממכר, גם אם בעייתי, המציע סיורים מקוונים בתלת-ממד בערים רבות בעולם וכן במוזיאונים. עכשיו גוגל רוצה להתחיל ולצלם את תל-אביב, ירושלים ואולי גם את חיפה, ולצרף אותן ליותר מ-30 ערים בעולם שבהן פועל השירות.

השירות זכה למטחי ביקורת רבים סביב הפרות גסות ומרגיזות של פרטיות - צילום של אנשים שלא רצו להיחשף, חדירה לתוך בתים ומעקב אחרי רשתות אינטרנט אלחוטיות.

אני האחרון שיגן על מדיניות הפרטיות של גוגל, אבל ניתן להתרשם כי החברה עושה מאמצים על מנת לצמצם את הפגיעה. כבר עכשיו מטושטשים פניהם של אנשים מצולמים ולוחיות של מכוניות, וכל תלונה על פרטיות - כך אני קורא - מטופלת באופן מיידי.

אחרי הכול, הביטחון מעל לכל

אבל שלא תהיה לכם טעות. סביר להניח שאת צוות השרים המכובד פחות מעניינת הפרטיות שלכם והוא יתמקד בזווית הביטחונית. אחרי הכול, הביטחון מעל לכל וערינו מלאות במתקנים ביטחוניים וממשלתיים שעדיף שעין זרה לא תשזוף אותם.

סביר להניח - וכדאי לקוות - שצוות השרים יפעיל את שיקול-הדעת המתבקש ויאסור לצלם בסיסי צבא, שגרירויות ומקומות נוספים, כמו מעון ראש הממשלה או בית הנשיא.

אחד מהטיעונים שצוות השרים ייאלץ להתמודד אתו הוא שבעזרת StreetView קל יותר לתכנן פיגועים. זה גם אחד מהשיקולים שראוי יהיה להתעלם מהם. אחרי הכול, אפשר לתכנן פיגועים גם בעזרת GPS.

וחוץ מזה, גם במפות שמציעים אתרים ישראליים כשרים כמו ynet או וואלה אפשר למצוא את בסיס הקריה בתל-אביב (שלא אכתוב כאן את כתובתו המפורשת על מנת שלא להיחשב כמסייע לטרור), ואת כתובתו המדויקת של מעון ראש הממשלה אפשר למצוא אפילו באתר "צבא החברים של גלעד שליט".

בוויקיפדיה כתוב גם איפה נמצא מטה המוסד, ובדפי זהב אפשר למצוא מיקום של כל שגרירות זרה. את האתרים האלה אף אחד לא חושב לחסום, אני מקווה.

הנאמר לעיל לא נכתב על מנת לשכנע את צוות השרים להתיר תצלומי אוויר של בסיס גלילות, אלא רק כדי להבהיר להם את המצב - שתועלתו של StreetView רבה על נזקיו, וראוי לתת לניידות של גוגל לסייר ברחובותינו, במגבלות המקובלות.

מלבד זאת, אפשר להיות רגועים בעיקר בשל נוכחותו של מיכאל איתן בצוות. הוא אחד שמבין טוב מאוד אינטרנט, ואני מאמין שהוא יידע לתת את הדגש על הנושאים החשובים באמת.

ואם צוות השרים עדיין חושש לביטחון, הרי שניתן להציע הצעה: להתחיל בפיילוט שיצלם ויראה את הדברים שאנחנו רוצים להראות - מתחם התחנה בתל-אביב, למשל, או הנמל. בירושלים ניתן לצלם את העיר העתיקה, כמו גם את מתחם ממילא, וגם לחיפה יש מה להראות, כמו גן הבהאים לדוגמה.

לא צריך להיות קיצוניים, וגישה של "הכול או כלום" לא תשרת אף אחד.