בועת האינטרנט: זינגה מוערכת ב-7-9 מיליארד דולר

מפתחת האפליקציות החברתיות נמצאת, על-פי דיווחים, במגעים עם משקיעים פוטנציאליים במטרה לגייס 250 מיליון דולר ■ סיימה את 2010 עם רווח נקי של 400 מיליון דולר

מפתחת האפליקציות החברתיות Zynga נמצאת במגעים עם משקיעים פוטנציאליים, במטרה לגייס 250 מיליון דולר, על פי שווי של 7-9 מיליארד דולר, כך מדווחים היום (ב') ברויטרס ובוול-סטריט ג'ורנל, המצטטים גורמים המקורבים לחברה. זינגה סירבה להגיב בנושא.

אם נכונות השמועות, זינגה תצטרף לרשימת כוכבי האינטרנט שמוערכים במיליארדי דולרים, לצד פייסבוק, שזכתה רק לאחרונה לשווי מסחרר של 50 מיליארד דולר, טוויטר, שדחתה הצעת רכש על פי שווי של 10 מיליארד דולר, וגרופון, שמוערכת היום בכ-15 מיליארד דולר. גם שירות הרדיו האינטרנטי פנדורה והרשת החברתית-עסקית לינקדאין צפויות להנפיק בקרוב על פי שווי של מיליארדי דולרים.

זינגה הייתה גם החברה הראשונה שהצליחה למנף את הפופולריות האדירה של פייסבוק לכדי הכנסות, הרבה לפני פייסבוק עצמה. בכך שונה זינגה באופן מהותי מחברות האינטרנט האחרות - מדובר בחברה רווחית עם מודל עסקי מבוסס, שממשיכה לצמוח בשיעורים מרשימים. על פי הערכות, זינגה סיימה את 2010 עם רווח נקי של 400 מיליון דולר, שנגזר מהכנסות שנתיות בהיקף של 850 מיליון דולר.

על פי אותו מקור, הגיוס הנוכחי עשוי גם שלא לצאת לפועל, בפרט לאור העובדה שזינגה רווחית ולא זקוקה להון נוסף. עד כה גייסה זינגה סכום של כ-520 מיליון דולר מגופי השקעה מכובדים הם דיגיטל סקיי הרוסית, קרן ההון סיכון אנדרסן - הורוביץ' וענקית החיפוש גוגל, שהשקיעה סכום לא ידוע בזינגה. זאת לצד אנג'לים מוכרים שמעורבים אף הם בחברה, בהם קווין רוס (מייסד דיג) וריד הופמן (מייסד לינקדאין).

ההכנסות של זינגה נגזרות בעיקר הודות למודל העסקי המוצלח שלה - מכירת מוצרים וירטואליים. אלו מאפשרים למשתמשים לשדרג את הדמות או הסביבה של האפליקציה, ולהתקדם במשחק. מודל עסקי זה אומנם רק מתחיל לצבור תאוצה בארה"ב, כששוק המוצרים הווירטואליים בארה"ב צפוי להסתכם ב-2 מיליארד דולר ב-2011, אולם ביתר העולם, ובפרט במדינות האסייתיות, מדובר במודל שמייצר הרבה מאוד כסף.

זינגה הוקמה ב-2007 על-ידי מארק פינקוס, מנכ"ל החברה ויזם שנוי במחלוקת. זינגה כבשה את לב המשתמשים ב-2008, כאשר השיקה את אפליקציית פייסבוק - FarmVille, שכיום משחקים בה מדי חודש 51 מיליון משתמשים פעילים, לצד אפליקציות רבות אחרות שזכו אף הן לפופולריות בפייסבוק, בהן מאפיה וורס, וטקסס הולד'ם.

אולם, לפני כחודשיים הוכיחה זינגה שסוד שההצלחה שלה אינו מבוסס על מקריות - CityVille, אפליקציית פייסבוק שמאפשרת למשתמשים להקים ולנהל עיר, הפכה תוך מספר ימים להצלחה הכי גדולה של זינגה, וכיום היא מושכת אליה מדי חודש 96 מיליון משתמשים בפייסבוק. CityVille היא גם אפליקציית הפייסבוק הפופולרית ביותר נכון להיום.