שיעור חדירת מכשירי סלולר דור 3 בישראל - מהגבוהים בעולם

כך עולה מנתונים שהציגה אנליסטית האינטרנט מרי מיקר, על המגמות החמות באינטרנט ובסלולר ■ ל-5 מיליון איש בישראל יש סלולרי דור 3 ומעלה- מקום 26 בעולם וגידול שנתי של 18%

פלטפורמת המכשירים הניידים צומחת במהירות ובאופן גלובלי, ועתידה לשנות את האופן שבו נצרוך אינטרנט בשנים הקרובות. מנתונים חדשים שאותם הציגה מרי מיקר, אנליסטית האינטרנט המפורסמת שהייתה בעבר אנליסטית של מורגן סטנלי וכיום היא חלק מגוף ההשקעות קליינר פרקינס (KPCB), מציגה את המגמות החמות בעולם האינטרנט והסלולר.

1. אפליקציות מבוססות מיקום

מהנתונים עולה, כי מספר המשתמשים במכשירי סלולר חכמים בעולם (דור שלישי ומעלה) הוא 726 מיליון - גידול שנתי של 35% (נכון לרבעון השלישי של 2010). המדינה שבה מספר משתמשי הסלולר החכמים הוא הגדול ביותר היא ארה"ב עם 141 מיליון משתמשים, ואחריה נמצאת יפן עם 109 מיליון משתמשי סלולר. גם לישראל יש מקום של כבוד - היא מדורגת במקום ה-26 בעולם עם גידול שנתי ממוצע של 18% ל-5 מיליון משתמשים.

בחמש השנים הקרובות צפויה תנועת המובייל העולמית לזנק פי 26, כשצמיחה זו תתבסס גם על הגידול בשירותים שיתופיים כמו אפליקציות מבוססות מיקום ופיצ'רים המקלים על הדיווח בזמן אמת מהסלולר.

2. רוב המשתמשים רק רוצים לדבר

בהתאם לטרנדים הפופולריים בתחום המובייל, 60% מהיקף השימוש במכשירי סלולר דור שלישי ומעלה מוגדרים כפעילות חדשה עבור המשתמשים - כלומר, פעילויות שאינן שליחת דואר אלקטרוני מהסלולר או ביצוע שיחות והודעות טקסט. בין השימושים הללו, שהולכים וצוברים תאוצה, גם אפליקציות, מפות סלולריות, משחקים סלולריים ורשתות חברתיות.

כך, מספר הגולשים בפייסבוק מהסלולרי הוא 200 מיליון משתמשים מדי חודש - גידול של 300% בהשוואה ל-2009.

נתוני שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר מצביעים על מגמה דומה - 50% מהמשתמשים האקטיביים של טוויטר מגיעים מהסלולר, ו-40% מהציוצים שמופיעים בטוויטר נכתבים מהמובייל.

3. גוגל ואפל נגד כל העולם

בכל הנוגע לנתח השוק העולמי של מכשירי הסלולר החכמים, גוגל ומערכת ההפעלה הסלולרית שלה אנדרואיד מובילה עם נתח שוק של 33%, וגידול שנתי מדהים של 615%.

צמודה אליה נוקיה עם מערכת ההפעלה סימביאן, שלה נתח שוק של 31%. אלא שהגידול השנתי שלה אינו כה מרשים, ומספר את כל הסיפור - 30%. במקום השלישי נמצא האייפון של אפל, עם נתח שוק עולמי של 16% וגידול שנתי של 86%.

עוד עולה מהנתונים של מיקר, כי מספר מכשירי הסלולר החכמים והטאבלטים השונים שנקנו ברבעון הרביעי של 2010 עבר לראשונה את מספר המחשבים האישיים והנטקבוקים שנמכרו באותה תקופה.

מגמה זו תתעצם גם בשנים הקרובות - מספר הטלפונים החכמים והטאבלטים שיימכרו ב-2013 יהיה גבוה פי שניים ממספר המחשבים האישיים והנטבוקים.

60%
 60%

הדור השלישי
 הדור השלישי

"אין כוח אדם מספק לטיפול בפניות צרכנים בסמארטפונים"

יצרניות הטלפונים הסלולריים עסוקות בימים אלו בהכרזות על מכשירים חדשים בתערוכת הסלולר בברצלונה, כאשר עד שנת 2014 הטלפונים החכמים יצליחו לחדור ל-75% מהשוק העולמי. נתון זה יגרום למפעילות סלולר רבות לחפש אחר דרכים חדשות להתמודד עם הגידול של המכשירים המתוחכמים, שאותם הלקוחות לא תמיד מצליחים לתפעל.

מנתונים של אמדוקס, שפורסמו במסגרת מחקר בנוגע להתמודדות ספקיות תקשורת עם תמיכה בלקוחות המחזיקים בטלפונים חכמים, עולה שהמפעילות לא מדביקות את קצב הגידול בנפח הפניות ולא מצליחות להוסיף כוח האדם הראוי להתמודד עם הפניות.

המחקר מבוסס על סקר שנערך בקרב 55 ספקיות תקשורת בעולם, ומטרתו הייתה לבחון התמודדות עם עלויות גבוהות של מכשירים, החזרות, ומתן שירות של הספקיות. מהנתונים עולה, כי 60% ממפעילות הסלולר טוענות שתמיכה בטלפון חכם היא יקרה מתמיכה מטלפון רגיל בשיעור של 10%-50%. הסיבה היא שתמיכה בטלפון חכם דורשת הכשרה יקרה יותר ותשלום שכר גבוה יותר לאיש השירות.

מהמחקר עולה, שהסיבה העיקרית לפניות של לקוחות למוקדי התמיכה היא חוסר ידע של המשתמש להפעיל את היישומים המתקדמים של הטלפון, ולכן במקרים רבים מוחזרים לחברה מכשירים תקינים. כמו-כן, המכשירים המתוחכמים מובילים להכנסה נמוכה ממוצעת יותר מהלקוח.

נתון מעניין נוסף שאמדוקס מציינת הוא שרוב הלקוחות שקנו טלפון חכם כלל לא מנצלים את היכולות שלו - וזה בניגוד לנתונים שאותם מציגה האנליסטית מרי מיקר מקליינר פרקינס. לדברי סקוט קולמן, בכיר בחטיבת ניהול הלקוחות באמדוקס, "זה אכזב אותנו ללמוד שלמרות שהטלפונים החכמים מציעים יכולות חזקות, צרכנים רבים כלל לא משתמשים בשירותי וידיאו או מורידים אפליקציות. זה לא פוגע רק בהכנסות של המפעילות הסלולריות, אלא גם מהערך שהלקוח מקבל".

המפעילות בכל זאת מצפות כי יגדלו הרווחים שלהן ממכירה של טלפון חכם, כאשר 73.3% מצפות לגידול בשימוש בחבילת תעבורת הנתונים; 58.7% חושבות שהגידול יגיע מהורדת אפליקציות או משירותי רשתות חברתיות; 49.3% טוענות שזה יהיה מצפייה מערוצי טלוויזיה באינטרנט; ורק 26.7% מהיצרניות מצפות שהצרכנים יורידו משחקים או ישתתפו בשירותי הימורים.