צפו: העולם הערבי בוער - הרוגים בהפגנות באיראן ובחריין

(עדכון) - אזרח איראני שילם אמש את מחיר ההפגנות במדינה ונורה למוות במהלך הפגנת האופוזיציה ■ קלינטון על תגובת המשטר באירן להפגנות: "זו צביעות" ■ מהומות גם בבחריין

רוחות המהפיכה שוטפות את העולם הערבי וממשיכות לגבות קורבנות אך גם לעורר שיח ער בכל רחבי העולם באשר לאפשרות של דמוקרטיזציה במדינות השונות: אזרח איראני נורה אמש (ב') למוות במהלך הפגנות הענק של האופוזיציה בטהרן, כך מדווחת סוכנות הידיעות האיראנית "פארס".

על פי הדיווחים במדינה, נהרג האזרח דווקא מירי מפגיני האופוזיציה, אם כי גורמים בחו"ל הטילו ספק בהטלת האחריות הזו. כמו כן, העריכו גורמים בארה"ב כי במהומות אתמול נהרגו מספר אזרחים נוספים אך הפרטים לא ניתנים לאישור מאחר והרשת הסלולרית במדינה והדבר מקשה על קשר עם המוני המפגינים.

על פי הדיווחים הזורמים מטהרן, באירוע הירי נפגעו מספר בני אדם נוספים וההמונים הציפו את הרחובות עד שעות הבוקר היום, וזאת על אף האיסור המפורש מצד הצבא והמשטר אשר הביעו את נחישותם לטרפד בכוח את גל המהומות.

בתוך כך, אמרה הלילה שרת החוץ האמריקנית הילרי קלינטון כי היא מביעה תמיכה בכל עשרות אלפי המפגינים ברחובות טהרן ובערים הנוספים באיראן. "לאזרחים מגיעות אותן זכויות שקיבלו אזרחי מצרים", אמרה קלינטון במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "הממשל תומך באופן ברור בשאיפות המפגינים באירן", אמרה קלינטון, ואף כינתה את התנהלות הממשלה עם המפגינים כ"צביעות" - זאת מאחר שכאשר התעצמו ההפגנות במצרים, מיהר השלטון בטהרן להתייצב לצד המפגינים, אך לא כאשר הדבר קורה על אדמתם. "המערכת הפוליטית באירן צריכה להיות פתוחה כדי שיישמעו גם קולות האופוזיציה והאזרחים", הוסיפה קלינטון.

המפגינים, נטען הן בכמה רשתות זרות ובעיקר בבלוגים של גולשים אירניים, שואבים תקווה מהצלחת המהפיכה במצרים וקוראים קריאות בנושא. מנגד, במשטר האיראני מאשימים את ארה"ב וגם את ישראל בהצתת המהומות, וחלק מהמחוקקים באיראן אף קראו להוציא להורג את מנהיגי האופוזיציה.

סרטון מרשים שפורסם אתמול מראה הפגנת ענק בה זועקים המשתתפים "מובראק, בן עלי! עכשיו תורו של סאעד עלי (חמינאי)!" וקריאות נוספות. כמה גולשים ברשת האינטרנט הביעו ספק באשר לאותנטיות של הוידאו וטענו כי ייתכן ומדובר בהדבק רצועת אודיו מההפגנה לווידאו מגל ההפגנות הקודם. כך או כך, שטף הדיווחים מטהרן לא מותיר מקום לספק: רבים אכן גודשים את הרחובות.

על פי הבלוגים, קריאות פופולריות נוספות ברחבי טהרן הן "חמינאי, איפה הבושה שלך? הבט על מובארק!" וכן "רוץ דיקטטור, רוץ - הסתכל על מובארק!". במקומות אחרים זועקים המפגינים "מוות לדיקטטור! מוותר לדיקטטור!".

נזכיר כי השלטון באיראן אסר על קיום הפגנות אופוזיציה ואף הציב כוחות ביטחון ברחבי העיר בניסיון למנוע התקהלויות כנגד השלטון. על פי הדיווחים בטהרן, אחה"צ שותקה הפעילות בכמה מתחנות הרכבת התחתית בעיר כדי למנוע מהמפגינים להגיע להפגנות.

בסה"כ דווח על לא פחות מ-41 ערים בהן התקיימו אתמול הפגנות כאשר מספר המשתתפים נע בדיווחים השונים בין אלפים בודדים למאות אלפים, באופן המקשה מאוד על אימות הנתונים. רבים מדווחים כי כוחות הביטחון עושים שימוש בהליקופטרים ובגז מדמיע בניסיון לפזר את ההפגנות.

גם בחריין בדרך להפיכה?

לפחות אדם אחד נהרג וכמה נפצעו לאחר ש"משטרת המהומות" בבחריין פתחה באש כלפי מפגינים במהלך הלוויה לאדם שנהרג אתמול בהפגנות במדינה - כך פורסם הבוקר ברשת "אל ג'זירה".

"פאדהל עלי-אלמטרוק נפגע מירי רובה ציד בבירה מנאמה בשעות הבוקר", אמר מאריאם אלחוואיה, ראש יחסי החוץ של המרכז לזכויות אדם בבחריין. "הבוקר המפגינים הלכו מבית החולים לבית הקברות והם הותקפו על ידי המשטרה", דיווח.

"אלפי אנשים צועדים ברחובות, דורשים את הפלת השלטון - המשטרה יורה ברובי ציד וגז מדמיע ומשתמשת בכוח מוגזם, לכן האנשים נפגעים", הוסיף אלחוואיה.