סדק ראשון בבועת הנדל"ן

הנה נתון שמזהיר מפני שינוי במדיניות הריבית המקלה של בנק ישראל. גם הדולר בסכנה

גל ההתייקרויות הנוכחי במשק הצליח לעורר מחאה ציבורית. עד כה הייתה זו בועת הנדל"ן שהרחיקה את חלום הדירה מהישג ידם של הזוגות הצעירים, וכעת האינפלציה כבר מורגשת במלוא עוצמה והיא פוגעת בכל כיס ללא הבחנה. תקופה ממושכת שבה הריבית שמנהיג בנק ישראל, אינה הולמת את מצב המשק, הנחיתה עלינו את המכה.

אך לא במחאה הציבורית טמון הפתרון לסוגיה, אלא בציפיות האינפלציה הגלומות בתמחור האג"ח הממשלתיות בשוק ההון. גל ההתייקרויות האחרון הביא את המשקיעים לתמחר את הפער בין האג"ח הצמודות למדד (תשואה ריאלית) לאג"ח הלא צמודות (תשואה נומינאלית), ברמה המגלמת חריגה משמעותית ועקבית מעל יעד יציבות המחירים, לכל אורכו של עקום התשואה.

כפי שניתן לראות בגרף המצורף, רק השקעה למשך חיים ממוצע באורך 9 שנים ויותר, מגלמת אינפלציה שנתית ממוצעת בשיעור 3%, הגבול העליון של היעד. השקעה קצרה יותר מניחה חריגה מעל היעד בממוצע. תמחור קיצוני שכזה מלמד על אובדן אמון מוחלט במדיניות המוניטארית שמנהיג נגיד הבנק המהולל.

אלדר גנזל אינפלציה
 אלדר גנזל אינפלציה

ציפיות דומות לאלה נראו כאן, רק בזמן התנפחות בועת הסחורות והאנרגיה באמצע שנת 2008. אך להבדיל, אז נסחרה חבית נפט במחיר השיא 147 דולר לעומת 85 בלבד היום, ומחיר האשלג לדוגמה, היה גבוה פי 2.5 מערכו הנוכחי ועמד על 1000 לטון. אינפלציית הסחורות של שנת 2008 הגיעה בנסיבות גלובליות בעוד שהיום מקורה בעיקר מבית.

בנק ישראל מחויב על-פי חוק לעמוד ביעד האינפלציה של הממשלה, העומד בין אחד לשלושה אחוזים לשנה. האינטרסים של בנק ישראל עד כה הטו את הכף לטובת החלשת המטבע המקומי, ומנעו העלאת ריבית מהירה הרבה יותר.

כעת עם העלייה החדה בציפיות האינפלציה בשוק ההון, פישר לא יוכל עוד להתעלם מהחריגה הצפויה מעל היעד, והוא יאלץ לפעול כדי לקיים את יציבות המחירים, כמתחייב מהחוק.

עליית ריבית בקצב מהיר מזה שמתומחר בשוק ההון היום (השוק צופה עלייה של 0.25% בכל 3 חודשים), תרעיד את הקרקע מתחת לרגליהם השבריריות של נוטלי משכתנאות הפריים, ותיצור את הסדק הראשון בבועה המתנפחת שדילגה עד כה בקלילות מעל כל מכשול שניסו המנהיגים לשים בדרכה.

העיוות חסר התקדים העולה ממחיריהן של האג"ח הממשלתיות מרמז על שינוי מפתיע במדיניות הריבית המקלה של בנק ישראל. לא כדאי להמר היום נגד השקל או לצפות להמשך ההתנפחות של בועת הנדל"ן למגורים.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד