יובל לפסטיבל ישראל: תוכנית המופעים החגיגית מתוקצבת ב-13 מיליון שקל

משה קפטן: "חלק בלתי נפרד מצביונו של האירוע טמון באפשרויות עבור קהל שוחר תרבות גבוהה לצפייה במופעים שהם אמנות לשם אמנות ולא ניתן להביא לישראל במסגרות אחרות"

תוכנית מופעים חגיגית במיוחד תציין יובל להיווסדו של פסטיבל ישראל, שיתקיים בין ה-23 במאי ל-18 ביוני בתקציב של 13 מיליון שקל.

רוב המופעים יתקיימו ברחבי ירושלים, אך הפקות מסוימות יועלו גם בערי פריפריה (בהן חולון, מודיעין ודימונה). הפרטים נחשפו הבוקר (יום ג') במסיבת עיתונאים בהשתתפות מנכ"ל הפסטיבל יוסי טל-גן והמנהל האמנותי החדש של הפסטיבל, הבמאי משה קפטן.

בין השאר יגיעו לארץ אמנים מארצות-הברית, צ'ילה, דנמרק, רוסיה, שווייץ, בלגיה, פינלנד, איטליה, אנגליה, אוסטריה, צ'כיה, גיאורגיה, יפן, צרפת, אירלנד ויוון.

"לשמחתי, הצלחתי להגשים יותר מ-80% מהשאיפות שהיו לנגד עיניי כאשר נכנסתי לתפקיד, "אומר קפטן, "וזה כולל שריון הופעות לכמה מההפקות המרשימות שראיתי עד כה בתחומן. לא קל לעבוד מול אמנים ונציגיהם במהלך שנה שבה החרם התרבותי על ישראל צובר תאוצה. היו מקרים שבהם אמנים מסוימים שמולם ניהלנו מגעים במשך חודשים קיבלו בסופו של דבר החלטה לא להגיע הנה, בעוד אחרים שוכנעו בעקבות שיחות ארוכות איתי ועם המנהל האמנותי יוסי טל-גן. החרם קיים, אבל הוא לא גורף ובהחלט יש אמנים בינלאומיים מובילים רבים המוכנים ורוצים להיות חלק מהפסטיבל הזה".

בין מופעי המחול הבולטים בתוכנית האמנותית השנה: העלאה מחודשת ליצירה "אנאפזה" של הכוריאוגרף אוהד נהרין ולהקת המחול בת-שבע, במלאת לה 19 שנה. להקתו של הכוריאוגרף המנוח מרס קנינגהאם, ממובילי המחול האוונגרדי במאה ה-20, תופיע במסגרת סיבוב עולמי האחרון בהתאם לצוואתו, שבה הורה להפסיק להעלות את יצירותיו במלאת שנתיים למותו. להקת תיאטרון המחול הדני תעלה בבכורה עולמית את המופע "Love songs", בו יחברו אל הרקדנים טריו ג'אז והזמרת קרולין הנדרסן, וכן מקבץ יצירות נוספות. גם הכוריאוגרף נמרוד פריד והמוזיקאי ישראל ברייט יעלו מופע חדש בשם "לה".

בתחום התיאטרון ישובו לארץ שחקני "שאובינה" מגרמניה, בביצוע חדש לקלאסיקה "המלט" מאת וויליאם שייקספיר. מרוסיה יגיעו שחקני תיאטרון "וכטנגוב", עם עיבוד חדש ועטור שבחים למחזה "הדוד וניה" מאת צ'כוב בהפקה משותפת עם תיאטרון גשר. מצ'ילה תגיע קבוצת "סינמה דה צ'ילה", במופע תיאטרלי המשלב שחקנים חיים ומסך קולנוע. תיאטרון "קליפה" יעלו בבכורה עולמית את המופע "המצפה", וכן יועלו הפקות חדשות של קבוצת תיאטרון רות קנר, מעבדת תרבות דימונה ועוד.

במסגרת אירועי פסטיבל ישראל לילדים יועלה עיבוד מאת דניאל אפרת לקלאסיקה "הקוסם מארץ עוץ", בבימויו של גלעד קמחי ובשיתוף תיאטרון בית לסין.

בתחום המוזיקה הקלאסית צפויה הופעה של זמרת הסופרן האגדית דיים קירי דה טקנאווה מניו זילנד, ההרכב "הלסינקי בארוק" מפינלנד, אנסמבל המוזיקה העתיקה "פלורלגיום" עם הסולנית ג'יליאן קית', המנצח-מנחה גיל שוחט יוביל מרתון מבצעים מקומיים שיוקדש ליצירותיו של גוסטב מאהלר במלאת מאה שנים למותו, וכמו כן יוביל שוחט מופע בשם "השיר על הארץ", מחזור שירים על-פי טקסטים סיניים עתיקים, רביעיית האגן מאוסטריה, הפסנתרנים הרוסים ניקולאי פטרוב ואלכסנדר גינדין ועוד.

בתחום הג'אז צפויות הופעות של המתופף הנודע בילי קובהם, הפסנתרנית היפנית הירומי אוהרה, הסקסופוניסט הישראלי אלי דג'יברי ועוד.

את המוזיקה הישראלית ייצגו בפסטיבל ישראל אחינועם ניני וגילי דור, בבכורה עולמית למופע חדש עם התזמורת הסימפונית ירושלים בניצוחו של אילן מוכיח שיוקדש לשירים עבריים מוכרים בעיבודים קלאסיים שיכללו באלבומה החדש של ניני "ארץ שיר". כמו כן יתקיים במתחם גן סאקר מופע לציון יום ירושלים בהשתתפות ריטה, הדג נחש, דוד ד'אור, להקות המחול ורטיגו והורה ירושלים והתזמורת הסימפונית ירושלים.

"פסטיבל ישראל מיועד לעם ישראל, ובתור כזה היה חשוב לשלב בו מופעים שווים לכל נפש", מסכם משה קפטן, "מצד שני, חלק בלתי נפרד מצביונו של האירוע טמון באפשרויות עבור קהל שוחר תרבות גבוהה לצפייה במופעים שהם אמנות לשם אמנות ולא ניתן להביא לישראל במסגרות אחרות. המונח 'הקהל הישראלי' הוא רחב ומגוון, ולכל אחד צריכה להיות האופציה ליהנות מהז'אנרים המועדפים עליו".