בארה"ב קנו פחות מהצפי: המכירות הקמעונאיות עלו 0.3%

(עדכון) הצפי היה שבינואר יעלו המכירות הקמעונאיות ב-0.6% ■ זהו החודש השביעי ברצף בו נרשמה עלייה ■ עוד פורסמו: האמפייר סטייט, מחירי היבוא והיצוא והמלאים העסקיים

שטף נתוני מאקרו יציף היום את וול סטריט, כאשר לפני פתיחת המסחר פורסם הנתון המרכזי של היום, המכירות הקמעונאיות שאיכזבו כאשר רשמו בינואר עלייה של 0.3% לעומת צפי האנליסטים לעלייה של 0.6%. נציין כי בכך נרשם החודש השביעי ברצף בו נרשמות עליות במכירות הקמעונאיות בארה"ב. עם זאת מדובר בשיעור העלייה המתון ביותר שנרשם מאז הקיץ. החוזים העתידים על המדדים המובילים בוול סטריט עברו לטריוטוריה השלילית.

גם בניטרול מכירות כלי הרכב, רכיב הנחשב לתנודתי, נרשמה עלייה של 0.3% במכירות, כאשר גם ביחס לנתון זה הצפי היה לעלייה של 0.6%.

גם הנתון לחודש דצמבר עודכן כלפי מטה והצביע על עלייה של 0.5% לעומת דיווח קודם על עלייה של 0.6%.

העלייה החדה ביותר מבין סעיפי הנתון היתה העלייה במחירי הבנזין בתחנות הדלק, כמו גם עלייה שנרשמה במכירות בסוכנויות כלי הרכב, ובחנויות האינטרנטיות המפרסמות קטלוגים של מוצרים שונים. ירידות במכירות נרשמו בחנויות המכולת, בשוק המשקאות החריפים, הביגוד ובחנויות ההמוכרות ציוד לבנייה. הצרכנים האמריקנים גם הפחיתו את הוצאותיהם במסעדות ובבארים וקנו גם פחות מוצרי פנאי כגון ספרים, מוזיקה ומוצרי ספורט.

נתון נוסף שפורסם היום לפני פתיחת המסחר היה מדד האמפייר סטייט, הבוחן את הפעילות היצרנית באיזור ניו יורק. המדד הצביע על שיפור בפעילות, כאשר עלה בפברואר ל-15.4 נקודות לעומת נתון מעודכן של 11.9 נקודות בינואר.בכך הגיע המדד לרמתו הגבוהה ביותר מאז חודש יוני האחרון והוא אף היה גבוהה מציפיות האנליסטים בשוק שהעריכו כי המדד יעלה ל-14.3 נקודות.

נתון נוסף שפורסם היה המחירים של המוצרים המיובאים לארה"ב אשר עלו בינואר ב-1.5%. הגורם המשפיע ביותר בנתון זה היה עליית מחירי היבוא של הדלק שזינק ב-3.9%, בהובלת העלייה במחירי מוצרי הפטרוליום והגז הטבעי. העלייה שנרשמה במחירי הטובין שאינם קשורים בדלק ונפט הסתכמה ב-0.8%. בשנה החולפת עלו מחירי היבוא בארה"ב ב-5.3%, כאשר במחירי הדלקים המיובאים נרשם זינוק שנתי של 12.4% במחירים בעוד שבמוצרים שאינם נפט ודלק נרשמה עלייה שנתית של 3.4%.

מחירי היצוא עלו בינואר ב-1.2%, כאשר בנתון זה בלטה עלייה של 3.2% במחירי היצוא של מוצרים חקלאות.

בנוסף, משרד האוצר האמריקני פרסם היום כי סך הרכישות של נכסים אמריקנים לטווח ארוך על ידי זרים ירדו בחודש דצמבר ל-65.9 מיליארד דולר לעומת 85.1 מיליארד דולר בנובמבר. הביקוש הבינלאומי לאגרות חוב של ממשלת ארה"ב הצביע גם הוא על התמתנות כשבדצמבר נרכשו רק 54.7 מיליארד דולר לעומת 61.7 מיליארד דולר בחודש הקודם. על פי הנתונים סין הקטינה בדצמבר זה החודש השני ברציפות את החזקותיה באג"ח של ממשלת ארה"ב, בעוד שיפן ובריטניה הגדילו את היקף החזקותיהם.

לאחר פתיחת המסחר דווח על המלאים העסקיים עלו בדצמבר ב-0.8% לעומת צפי כי יעלו ב-0.6%. המכירות בעסקים האמריקנים עלו ב-1.1%, כך שיחס המלאי למכירות נותר 1.25 בדצמבר.