אובמה: המצב במצרים מגביר הסיכוי לשלום ישראלי-ערבי

נשיא ארה"ב התייחס במסיבת עיתונאים בבית הלבן לעתיד הסכם השלום של ישראל עם מצרים ולהפיכה אפשרית באיראן: "אני מקווה שלאיראנים יהיה האומץ להביע כיסופיהם לחירות"

ההתפתחויות במצרים מגדילות את הסיכוי לשלום במזרח התיכון אך בה בעת הן גם מציבות לו אתגרים. כך אמר הערב (ג') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסיבת עיתונאים בבית הלבן.

המהפך הדמוקרטי במצרים יוצר הזדמנות לקידום שלום בין ישראל לערבים, אמר הנשיא. ההזדמנות היא שצעירים, כמו אלה בכיכר תחריר, יפנו את אנרגיות התסכולים שלהם יותר לאפיק של שיקום ארצם ופחות לתחושות נגד ישראל או נגד המערב. האתגר הוא שכל תהליך דמוקרטי הוא מבולגאן. כאשר אתה מנהל מו"מ עם דמוקרטיה, אתה מדבר לא עם אדם אחד אלא עם מגון רחב של השקפות ודעות.

בכל זאת, הוסיף אובמה כי הוא סבור שבמקרה הזה ההזדמנויות לקידום השלום ייגברו על האתגרים.

ארה"ב אינה יכולה להכתיב את שייתרחש באיראן

בנוסף, הנשיא האמריקני עודד את אזרחי איראן להרים ראש ולהביע מחאה נגד שלטון הדיכוי בארצם. "אנו מקווה שלאיראנים יהיה אומץ להביע את כיסופיהם לחירות רבה יותר. בסופו של דבר, ארה"ב אינה יכולה להכתיב את שייתרחש באיראן יותר מכפי שהיא היתה יכולה להכתיב מה שייתרחש במצרים".

אובמה חזר על דברים שאמרה שרת-החוץ, הילארי קלינטון באומרו כי המצב באיראן "אירוני" מפני ששליטי המדינה הרימו על נס את ההתקוממות העממית במצרים, אך בה בעת הם מסרבים להתיר עריכת הפגנות בארצם. אובמה חזר על קריאתו לשליטי איראן להתיר לאזרחיהם "להביע את דעותיהם ואת מצוקותיהם", אך עד עתה הגיבו השלטונות בטהראן בירי, הכאות ומאסר מפגינים.

השינוי האמיתי בחברות כאלה לא ייתרחש בגלל טרור או מפני שחפים מפשע מאבדים את חייהם אלא בעקבות מאמצי אזרחים שוחרי שלום, מאמצים שנסמכים על כוח מוסרי, אמר הנשיא.

אובמה הוסיף, כי "עדיין נותר לעשות הרבה במצרים, אך מה שראינו עד עתה צופן הבטחות. עד עכשיו לפחות, אנו רואים את הסימנים הנכונים ממצרים". בין הסימנים החיוביים שמנה הנשיא: המועצה הצבאית העליונה אישרה מחדש את מחויבות מצרים לאמנות בינלאומיות שהיא חתומה עליהן, לרבות הסכם השלום עם ישראל, ונכונות הצבא להיפגש עם נציגי האופוזיציה.

לדבריו, מצרים זקוקה עתה לסיוע כדי לבנות מוסדות דמוקרטיים בעקבות פרישת חוסני מובארק ולשיקום כלכלתה שספגה מכה בעקבות ההתפחויות.

"כתוצאה ממה שקרה במצרים ובתוניסיה, הממשלת באזור מתחילות להבין את המתרחש", אמר אובמה. "אני מקווה שתגובתן של הממשלות האלה לרעב לשינוי לא תהיה כרוכה באלימות".

"ברור שמצב כזה יעצבן את הסוחר הקטן"

חלק ניכר מהשאלות במסיבת העיתונאים התמקד בהצעת התקציב שהגיש אתמול הבית הלבן לקונגרס אך אובמה לא חידש דבר. הוא ניצל את ההזדמנות כדי לחזור ולקרוא לשיתוף פעולה בין דמוקרטים לרפובליקנים במאמצים לכווץ את הגירעון התקציבי הגדול, בעיקר במציאת הסכמות כיצד לרסן את הגורמים המשמעותיים של הגירעון: הוצאות הביטוח הרפואי ובמידה פחותה, הביטוח הלאומי.

כמו כן, קרא שוב הנשיא לרפורמה מקיפה בחוקי המס כדי לסתום פרצות שמאפשרות לחברות גדולות לקבל פטורים ענקיים ממס. הוא אמר, כי אין הצדקה לתת הטבות לחברות האנרגיה, שגורפות רווחי עתק, בשעה שסוחר במיין סטריט צריך לשלם את המס במלואו. "ברור שמצב כזה יעצבן את הסוחר הקטן", אמר אובמה.