הפירטים באים

העולם כבר מוכן ליום שבו ייעלמו הדיסקים וסרטי ה-DVD. וישראל? לא ממש

בסוף החודש, אחרי 16 שנות פעילות, תיסגר חנות-ספריית ה-DVD המיתולוגית לייזר סנטר בלונדון מיניסטור בתל-אביב. הבעלים, נסים הד, פתח בזמנו את החנות על טהרת פורמט הלייזר דיסק, כאשר שאר המדינה עדיין צפתה בקלטות וידיאו, ומאז הקפיד להקדים את השוק בשני צעדים. החלטתו לסגור את הבסטה היא תמרור אזהרה לתעשייה מקומית, שלטענתו נרדמה בשמירה.

"המפיצים צריכים להיות בפאניקה", הוא אומר. "בתוך שנתיים-שלוש המפיצים המובילים בעולם יפסיקו לייצר מארזי DVD פיזיים. הכול יעבור לאינטרנט. אתר מוביל כמו Netflix כבר עבר להורדות בתשלום בלבד, ואמזון הולך בעקבותיו".

אלא שנבואות הזעם של הד מגובות בהיעדר מוחלט של חלופה עבור חובבי קולנוע ישראלים. כשם שתעשיית המוזיקה לא השכילה ליצור חנות וירטואלית להורדה חוקית של קובצי מוזיקה, דוגמת Itunes, נראה כי תעשיית הקולנוע הביתי צועדת לקראת גורל דומה.

מאחר שהגולש הישראלי מנוע מהורדת קבצים מאתרים בחו"ל, נוצר מצב מעצבן, שבו נחסמת האופציה הבינלאומית (החוקית) - ללא אלטרנטיבה ראויה לחובבי הקולנוע והמוזיקה.

"ביום שאחרי היעלמות ה-DVD הפיזי צרכן הסרטים המקומי יישאר מיותם", מסכם הד. "גם ספריות כמו האוזן השלישית ודאי ייעלמו. דוברי אנגלית יוכלו למצוא ברשת כל סרט שייצא, אבל מי שירצה תרגום עברי יסתפק במה שהמפיצים יחליטו להעלות באופן עצמאי. זה אומר כמות מינימלית של סרטים 'גדולים', והיעדר מוחלט לנציגי הקולנוע העצמאי הקטן והאיכותי. עבור מי שבאמת אוהב קולנוע זה יהיה אסון".