פרשת יורם זק: הצד שלו

פרשת פליטת הפה של עורך 'האח הגדול' היא סממן להכחדת המרחב הגברי מהשיח הציבורי

לפעמים צריך לגשת מיד לשורה התחתונה: הבעיה העיקרית במה שתפח לממדי "פרשת יורם זק" אינן התחושות/פנטזיות שלו, אלא העובדה שנתפס כשהוא מבטא אותן. עוד 5 שניות של מיקרופון מושתק, ולא היה קורה כלום.

כדי שלא להפוך את הדיון הזה לפילוסופי מדי, ניתן דוגמה מהחיים, דוגמה שעלולה להמם קצת קוראות שמעולם לא נחשפו לשיחת גברים, אבל תגרום בוודאי לכל גבר כמעט להבליע חיוך.

נניח לרגע שאתם חיילים - סדיר או מילואים, לא ממש משנה - ונניח לרגע שבאוהל שלכם, זה שדרים בו גברים בלבד, זה שבו חולקים זה עם זה סודות וריחות גוף, מתקיים עכשיו דיון על מש"קית הת"ש החדשה והמצודדת שהגיעה לגדוד. סביר מאוד להניח שחלק גדול מהדיון היה סביב השאלה "מה הייתי עושה לה".

עכשיו נפריד לרגע דימיון ומציאות: סביר מאוד להניח שלא היית עושה לה כלום, שכן מחוץ לאוהל במילואים, מחוץ לחדר הבנים, אתה ג'נטלמן נעים הליכות - מעולם לא היה עולה על דעתך להטריד מישהי, לא כל שכן לדבר כך בפניה. אבל חברת הבנים מסביב גורמת לך לתת להורמונים שלך להתבטא. ולהתבטא בלבד. בלי מעשים.

עכשיו, נניח שאותה מש"קית היתה נכנסת אל האוהל בדיוק באמצע המשפט, ועומדת שם כמה שניות בלי שאיש יבחין בה. האם ניתן היה לראות בה מוטרדת מינית?

ככה זה. כשאין אוזן נשית בסביבה, גברים נוטים לעבור יותר בקלות להתנהגות קרנפית. כאלה אנחנו. העובדה שהאמירה של זק תפחה לממדי פרשה מוכיחה עד כמה נכחד המרחב הגברי מהשיח הציבורי; פעם קיבלנו הזדמנות לשחרר קצת יותר את הקרנף הרדום. עכשיו הוא מביט מבעד לכלוב שלו בספארי בפריים-טיים הטלוויזיוני, שבשם דבר המפרסם הוא מרחב סטרילי לכל המשפחה.

אולי טוב שכך: את שיחות הגברים שלנו למדנו לשמור לבירה בפאב, וגם זה די בשקט, אחרת כל מלצרית נאה היתה זכאית לתבוע.

אי-אפשר לנתק את "שערוריית זק" מהמרחב שבו התרחשה ולשמוע את צחוק הגורל: הנה לכם "האח הגדול" באמת, עם המצלמה והמיקרופון שאורבים בכל מקום... (והרי חלק מתפקידי ההפקה הוא לנסות לוודא ששום מילה אסורה לא תדלוף אל הציבור הרחב).

קשה גם לא לתהות על המוסר הכפול של זכיינית ערוץ 2 קשת, שמצד אחד ליהקה לבית "האח הגדול", במודעות מלאה ובכוונה, כמה אנשים צעירים ונאים והתפללה לקצת מתח מיני - ועתה נאלצת לנקוט צעדי חירום, כשהתברר כי אווירת הג'ונגה-ג'ונגה לא נעצרה בקירות הגבס של הבית המעוצב.

דנה רון מבחינתם היא בסך-הכול אישה משוחררת שמקפידה שאיש מאיתנו לא יחמיץ את זה. גם זק לא החמיץ, וזה בסדר, אולי. מה שלא בסדר הוא שברחה לו הפטמה באמצע הסופר-בול דה לה שמאטע שלנו (וזו כמובן מטאפורה על הפרובוקציה של ג'נט גקסון).

אם תרצו, גם זק וגם דנה הם קורבנות של הסדר החברתי החדש: זה שמצפה מנשים להצמיח חזה של כוכבות פורנו ומעודד גברים להגיב אליו; רק, חס וחלילה, לא בשידור חי.