כנראה שבביומד אין טרנד

ההתקרבות לאישורים רפואיים לא מספיקה למניות הסקטור, הן צריכות את אופרה ווינפרי

אחד המשפטים היותר מתסכלים שקראתי לאחרונה לגבי מניות הביומד, באחד הפורומים של שוק ההון שאני נקלעת אליהם לפעמים, היה: "מה לעשות שאין ב'גפן' משקיעים כמו בנפט".

המשפט הזה ממחיש את ההבדל בין מניות ביומד לבין מניות מגזרים אחרים, כדוגמת אנרגיה ונדל"ן. באנרגיה, כשהטרנד שולט, כל דיווח, כל רמז על תגלית גז וכל כניסה לפעילות קודחת לחברה אנונימית, מקפיץ את המניות, מיד ולגובה.

בביומד זה אחרת. אין חוקים. כל חברה לגופה. בתחילת השנה היו מי שחשבו כי ענף הביומד מתעורר. לא מעט אנליסטים, מומחים ושחקנים בשוק ההון בישראל ובארה"ב, המליצו על סקטור הביו לשנת 2011, בגלל החברות הרבות שמפתחות בתחום שהגיעו לשלבים מתקדמים לקראת אישור רפואי, ובגלל הירידות החדות בשווי החברות במגזר בשנה שעברה.

חברות כמו קמהדע וכלל ביו, שרשמו ירידות שערים ב-2010, בינתיים מראות סימני התאוששות מתחילת השנה, ואף עלו בכ-20%, עם זאת, לא כל מניות הביומד נהנות מהתאוששות כזו.

חלק ניכר מהחברות, בעיקר הקטנות, דוגמת ביוסל , אולטרה שייפ , ביו לייט , ביוליין , בריינסוויי , מזור גפן ועוד, שנפלו ב-2010 - בהן ביותר מ-60%, עדיין לא התאוששו וכנראה שיזדקקו למהלך שיווקי משמעותי על מנת לפרוץ, כפי שקרה לפרוקוגניה , שזינקה החודש ביותר מ-200%, ופלוריסטם שלפני מספר שבועות רשמה זינוק מרשים ביותר מ-200% (אך הספיקה לרדת כ-30%).

קחו למשל את חברת גפן שמחזיקה ב-100% בחממת א.ת.י. לחממה 40 חברות פעילות, בעיקר בתחומי הביומד - חלקן נחשבות מבטיחות. בעולם ההון סיכון, נחשבת גפן בית טוב לחברות שהיא מגדלת, והרקורד שלה מרשים. פרוטליקס (שנסחרת בנאסד"ק) היא אחת החברות היותר מפורסמות שייצאו ממנה. עם זאת התנהגות המניה מטרידה לא מעט משקיעים. המניה ירדה בשנה החולפת, ביותר מ-70%, ללא סיבה נראית לעין.

בדירקטוריון החברה יושבים אנשים רציניים כמו דן זיסקינד, בן ציון ויינר, מנהלים בכירים בטבע וזאב ברונפלד, יו"ר הדירקטוריון שנחשב דמות מוכרת בעולם השקעות הביומד, אבל גם נוכחותם, בינתיים, לא עוזרת למניה להתרומם.

חברה אחרת, שגם היא נחשבת בעלת פוטנציאל, אך בינתיים מאכזבת את משקיעיה היא חברת ביוליין. גם היא חממה (ירושלמית) שמגדלת בתוכה מספר חברות מבטיחות עם מדענים בעלי שם, ובשנה האחרונה, גם אותה השוק תימחר נמוך והיא ירדה בכ-50% וזאת למרות הודעות חיוביות שפרסמה.

גפן וביוליין הן לא היחידות שנחשבות בעלות פוטנציאל בתחום. רוב החברות הקטנות, בתחום הביו, ששרדו את שוק ההון השנה, פיתחו מוצרים ונמצאות בשלבים מתקדמים לקבלת אישורי FDA, יכולות פתאום להפתיע ולעלות באופן חד. ובכל זאת, כאמור, לא יזיקו להן מהלכים שיווקים ופיננסיים, כפי שעשתה חברת אולטרה שייפ, שבשנה שעברה זכתה לחשיפה בתוכניתה אופרה וינפרי, שהציגה את המכשיר להצרת היקפים שפיתחה וגרמה למניה לנסוק לגובה מרשים.

חברות אחרות שזכו בעבר לעדנה בשוק בזכות חשיפה ושיווק, הן חברות תרופות השפעת. כשבכותרות העיתונים דיווחו אשתקד על מגיפת השפעת ובשוק היה מחסור בתרופות נגד שפעת, מניות השפעת דוגמת ביונדווקס עלו, וכך גם קרה לחברות תאי הגזע. כשבארה"ב האנליסטים התלהבו מתחום תאי הגזע, מניה כמו פלוריסטם טיפסה.

הכותבת מחזיקה בכ-20 מניות ביומד, בתיק ההשקעות הפרטי שלה ובהן כאלו המוזכרות במאמר זה.

אין לראות בדברים המלצת קניה או מכירה לנייר ערך המוזכר בכתבה או אחר.