סערה בוועדת הכספים: גפני סירב לאשר מס על בשר חזיר

יו"ר הוועדה סירב גם לאשר העלאת מס על יבוא דגים כשרים בשל הורדה צפויה של המס על דגים לא כשרים ■ "לא אתן לכך יד", אמר גפני

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני דחה היום (ד') את ההצבעה על צו היטלי הסחר, הכוללים את תעריפי המס על כל המוצרים הקיימים, לאחר שבדיון התעורר ויכוח סוער בנושא אזכורם של מוצרי בשר טרף בצו המכס. כמו כן, גפני הודיע כי יסרב לאשר העלאה צפויה במס על יבוא דגים, בשל הצו החדש שאמור להפחית את המס על הדגים הלא כשרים ובמקביל להעלות את המס על דגים כשרים המיובאים לישראל.

"לא אתן לכך יד", אמר גפני. "גם מבחינה אידיאולוגית לא אסכים לכך שהמדינה כמדיניות תפחית את המחירים על הדגים הלא-כשרים, ותעלה את המחיר על הדגים הכשרים; אבל העובדה ששוב רוצים להעלות את המחיר על מוצרים בסיסיים שרוב אזרחי ישראל צורכים, כמו הדגים, היא שערורייתית ולא אאפשר זאת, לא תזיק להם טיפת רגישות ברשות המיסים".

גפני התייחס גם לנושא צו הסחר הבינלאומי שהובא לדיון בוועדה, ואמר כי ראוי היה להסיר לחלוטין את מוצרי הבשר הלא כשר המוזכרים בצו המכס - מאחר ואין כל אפשרות חוקית לייבא אותם לארץ.

"אין משמעות מעשית לקביעת המיסוי על הבשר הלא כשר מאחר וקיים חוק יסוד במדינה כי אין לייבא לארץ בשר לא כשר", אמר גפני. "אנחנו לא נאשר מס על בשר טרף".

גם ח"כ זבולון אורלב תמך בגפני ואמר כי הוא אינו יכול "לאשר מצד אחד כמה מס צריך להטיל על בשר חזיר ועל בשר טרף, כשמצד שני החוק אוסר לייבא זאת לארץ; זהו דבר בלתי מתקבל על הדעת".

נציגי משרד התמ"ת ומשרד החקלאות אמרו בדיון כי הצו הוא אכן צו שנתי זהה ובינלאומי ואין כל משמעות מעשית למיסוי אותם בשרים לא כשרים מאחר ולא ניתן לייבא אותם לארץ. "החוק הוא מעל הצו הזה", אמרו נציגי המשרדים. נציגי המשרדים קראו לוועדה לאשר את הצו במהירות האפשרית מאחר והצו הקודם אמור לפקוע בקרוב, והדגישו כי "תהיה לנו בעיה קשה בכל נושא הסחר הבינלאומי אילולא הצו".