איראן ביקשה ממצרים מעבר לספינות המלחמה בתעלת סואץ

(עדכון) - בטהרן מבהירים כי שתי ספינות מלחמה עושות את דרכן לתעלת סואץ – במטרה להגיע לסוריה ■ גורם בכיר בתעלת סואץ אמר כי במשרד ההגנה המצרי ישקלו את הבקשה

מבחן למשטר החדש במצרים: אחרי ההכחשות, הודיע דובר משרד החוץ המצרי כי קיבל בקשה רשמית מאיראן לאפשר את מעבר שתי ספינות המלחמה בתעלת סואץ. הדובר, חוסאם זכי, אישר את דבר הפנייה, כשבמקביל אמר גורם בכיר בתעלת סואץ כי במשרד ההגנה המצרי ישקלו את הבקשה מטהרן, לאפשר לשתי המשחתות לעבור בתעלה - בדרך לסוריה.

מוקדם יותר דווח כי האירנים מחפשים איש קשר מצרי שיסייע בהעברת הספינות בתעלה, אחרי שהסוכן המצרי הקודם שטיפל בנושא - ביטל את החוזה עם הצבא.

איראן הבהירה היום כי שתי ספינות קרב יעשו את דרכן לתעלת סואץ. לטענת טהרן, הבהירה מצרים כי העברת הספינות דרך מעבר סואץ אינה בעייתית מבחינתה. "גורמים רשמיים באיראן עמדו בקשר עם גורמים רשמיים בקהיר והבטיחו איתם את העברת ספינות", דיווחה הטלוויזיה הממלכתית באיראן.

מוקדם יותר היום אמר מנהל תעלת סואץ כי לא הוגשה בקשה להגעת הספינות ולכן מטבע הדברים לא ניתן אישור להגעתן. היעד הסופי של הספינות הוא סוריה ובישראל רואים פעולה מתגרה ופרובוקטיבית מצד איראן.

ברק: עוקבים בדריכות אחר תנועת הספינות

שר הביטחון אהוד ברק אמר אמש בתגובה למעבר הספינות האיראניות בתעלת סואץ כי ישראל הודיעה ל"מדינות ידידותיות" באזור על החששות בעקבות הצעד האיראני. הוא הוסיף כי ישראל "עוקבת" אחר תנועת הספינות.

בממשל אובמה אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הם מודעים למעבר הספינות, אך סירבו להגיב מעבר לכך.

אחמד אל-מליקי, חבר בוועד המנהל של תעלת סואץ, אמר לסוכנות הידיעות כי "אנו לא עוצרים אף ספינה כל עוד אנו לא במצב מלחמה". הוא הוסיף כי ספינות קרב של כל מדינה זקוקות לאישור מצרי כדי לעבור. עד כה, משרדי הביטחון והחוץ של מצרים לא אישרו או הכחישו שאירן ביקשה אישור שכזה.