סיטי מפרגנים: "ישראל היא נמר אסייתי של שוק ההון"

בסקירה מיוחדת שפורסמה הבוקר נכתב כי נתוני הצמיחה מחזקים את מאפייניה של ישראל ככזו הקרובה יותר לכלכלות המזרח ■ "בנק ישראל יאפשר התחזקות של השקל בחודשים הקרובים"

יום לאחר נתוני הצמיחה המעודדים והמפתיעים שפורסמו אמש, הגיע הזמן של בנקי ההשקעות והכלכלנים לפרגן לישראל.

סיטי מפרסמת היום עדכון יומי בנושא שווקים מתעוררים, אשר בראשו סקירה מיוחדת של האנליסט דייויד לובין על ישראל. כותרת הסקירה על הכלכלה המקומית היא "פוקוס על ישראל - נמר אסייתי?", ובה טוען לובין כי נתוני הצמיחה שפורסמו אתמול מחזקים את ההנחה שישראל קרובה יותר במאפייניה לדגם הנמר האסייתי המתאר את כלכלות המזרח הרחוק המתפחות מאשר לכלכלות המערב.

"השוק בישראל פתוח בצורה משמעותית כאשר ייצוא מהווה יותר מ-40% מהתמ"ג, היא נהנית מעודף בחשבון השוטף ומרמות נמוכות של חוב זר", כותב לובין. "הצלחתה של ישראל מבוססת על סקטור טכנולוגי מרשים ועל הצמיחה הגבוהה בה".

ובכל זאת, מה ההבדל בינינו לבין כלכלות המזרח? הבזבזנות: אם לשפוט לפי לובין, "בעוד יחס חיסכון/תמ"ג בישראל עומד על כ-20%, כלכלות אסייתיות רבות נהנות מיחס של 30% ויותר". לובין מסביר כי הצריכה הפרטית בישראל עלתה ברבעון האחרון של השנה 9.8% בחישוב שנתי - כאשר רכישת מוצרי צריכה קפצה בשיעור מדהים של 40%. לאור זאת, מסביר לובין, הייבוא לישראל צמח ב-22.5%. "לנמרים האסייתיים יש תרבו חיסכון חזקה בהרבה מישראל", הוא מסביר.

אפקט נוסף של הצמיחה אותו מעריכים בסיטי הוא בהשפעה של הנתונים על בנק ישראל: על פי ההערכות בסיטי, הצמיחה החזקה תאפשר לבנק ישראל פסק זמן נוח יותר כדי לחשוב ולשקול את המדיניות העתידים. "שילוב של העלאות רבית עקביות ושקל חזק יותר עשויים להיות נדרשים על מנת לשמור את האינפלציה תחת שליטה, לדעתנו", טוענים בסיטי ומעריכים כי בנק ישראל יאפשר לאור הצמיחה הגבוהה לשקל להתחזק לעומת הדולר וימתן את מדיניות רכישות המט"ח שלו.

כזכור, אתמול פורסם כי הצמיחה בישראל ברבעון הרביעי של השנה עמדה על שיעור מדהים של 7.8% לעומת צפי מוקדם של 4.2% בלבד. שיעורי צמיחה אלה, התגאו אתמול בצמרת הכלכלית בישראל, מזכירים יותר כלכלות במזרח הרחוק מאשר במדינות המערב המתפתחות ומהוות עדות לחוזק המשק בישראל.