איך תממן בזק דיבידנד בהיקף של 3 מיליארד שקל?

ענקית התקשורת הודיעה לבורסה כי היא שוקלת גיוס אג"ח הדרגתית ומתמשכת עד שנת 2013 ■ חלופה נוספת הנבחנת על-ידי החברה: מימון בנקאי

מדיניות הדיבידנד הייחודית של בזק , במסגרתה מחלקת החברה 100% מרווחיה לבעלי המניות, מציבה סימני שאלה באשר לדרך בה מתכוונת החברה להתמודד עם הפחתות הסכומים האדירים ממאזניה. הנושא לא חמק גם מעיניה של רשות ניירות ערך שביקשה מבזק לפרסם הבהרות בנושא כדי להשביע את רצונם של המשקיעים ושל המערכת הרגולטורית.

בדיווח שהוציאה אמש (ה') באישון לילה לבורסה, מפרטת החברה את תוצאותיה של עבודה שהזמינה בנושא מחברת הייעוץ גיזה זינגר אבן בע"מ - זאת בהמשך לדיווח מיוחד שהוציאה בנושא בסוף החודש שעבר (26.1.11).

בגיזה מאמינים כי דירוג האג"ח של בזק יוותר ברמה AA ולכל היותר יורד בדרגה אחת. על בסיס כך, שוקלים כעת בבזק גיוס חוב בהיקף כולל של 3 מיליארד שקל שיגוייסו במספר פעימות שוות מעתה ועד שנת 2013 - וייפרע לאחר שנת 2015.

בבזק עדיין לא מתחייבים כי אכן זוהי תהיה הדרך למימון הפחתת ההון - ומציינים כי נבחנות חלופות נוספות, בהן גם מימון בנקאי.

"החברה אינה צופה כל קושי בגיוס חוב שכזה והדבר כבר הוצע לה על ידי חלק מהבנקים", נכתב בהודעת החברה. עוד מוסיפה בזק: "גם אם לא יגוייס חוב כאמור, שלא כצפוי ובניגוד למתוכנן, אזי תחת גיוס חוב כאמור, כולו או חלקו, ימומן תשלום החלוקה הראשון ממקורות חלופיים".

לבסוף מסכמים בבזק: "אופן מימונם בפועל של תשלומי החלוקה הנוספים (בין ממקורותיה העצמיים של החברה ובין ממקורות חיצוניים) ייבחן כחלק מצרכי תזרים המזומנים הכוללים של החברה והמקורות שיעמדו לרשותה לצורך כך במועדים הרלבנטיים".

על פי ההודעה, ארבעת הבנקים המממנים של החברה (שהם גם אלה שהעמידו אשראי לבעלת השליטה בחברה לצורך רכישתה), הביעו הסכמתם לחלוקת הדיבידנד בסכום האמור.

החברה מבהירה עוד בהודעתה הלילה כי אין כל שינוי צפוי במדיניות הדיבידנד שלה, ומצרפת לעיון המשקיעים את מסמך העמדה שהוכן בגיזה, בו נטען כי "אין מגבלה אפקטיבית לחלוקת הדיבידנד". על פי חברת הייעוץ, גם בתרחיש הפיננסי הגרוע ביותר האפשרי עבור בזק - תהיה החברה מסוגלת לעמוד, בהתחשב במצבת הנכסים שלה היום, בהתחייבויותיה למשקיעים.