דיווח: שתי הספינות האיראניות עברו בתעלת סואץ

(עדכון) - רשת טלוויזיה איראנית מדווחת כי שתי ספינות הקרב שהיו אמורות להגיע הלילה לתעלת סואץ כבר חצו אותה ועושות כעת את דרכן לסוריה

הפרובוקציה הגיעה: שתי ספינות הקרב האיראניות חצו את תעלת סואץ בדרכן לסוריה, כך מדווח ערוץ הטלוויזיה האיראני בערבית, אל-עלם.

לדיווח לא נמסר כל אישור מהנהלת תעלת סואץ. מוקדם יותר דווח כי הספינות יגיעו לכניסה הדרומית לתעלה במפרץ סואץ הערב וכי הספינות יכנסו לחלקה הצפוני של התעלה רק מחר בבוקר, אך הדיווח של הטלוויזיה האיראנית סותר זאת.

כך או כך, ההחלטה מהווה "כאב ראש" מדיני למצרים, משום שבעוד היחסים עם ישראל וארצות הברית היוו ברית אסטרטגית למדינה בעשורים האחרונים, עם איראן לא היו למדינה יחסים רציפים מאז המהפכה החומייניסטית במדינה בשנת 1979, מאז גם לא היו ספינות איראניות בים התיכון. המערב יעקוב בדריכות לראות אם מתן האישור לספינות מסמן מהפך במקומה של מצרים ביחסה למערב.

ידלין: "תהליך דמוקרטיזציה במצרים לאו דווקא מסוכן לישראל"

ראש אמ"ן לשעבר אלוף עמוס ידלין, התארח אתמול בתכנית "פגוש את העיתונות" עם דנה וייס והתייחס בין היתר למהפכה במצרים. בניגוד לדעת רבים אמר ידלין: "תהליך דמוקרטיזציה במצרים לאו דווקא מסוכן לישראל".

"אסור לישראל להיכנס לחרדה לאור התהליך שעוברת מצרים", אמר ידלין. "משטר עוין במצרים לא בהכרח ייצא למערכה מול ישראל, שכן לכל מדינה ערבית מאפיינים משלה וצריך לנתח כל מקרה לגופו", הוסיף ראש אמ"ן היוצא.

"המודיעין צריך לנתח את הסביבה, אך אין ביכולתו לנבא כוונות של מנהיגים ושל הציבור שלהם. במצרים, המהפכה התאפשרה לאחר שהציבור איבד את הפחד מפני השלטון", הסביר ידלין. "המשטר במצרים עוד לא השתנה, שכן עדיין יש הסתמכות על הכוח הצבאי. בחירות במצרים יכולות אף להביא לשלטון שימשיך את הקו המתון מול ישראל", הוא הוסיף.

בדבריו, התייחס ידלין גם לחוסר היציבות ששורר באיראן. "איראן היא עדיין האיום הקיומי הגדול ביותר למדינת ישראל. שינוי משטר בסוריה ובאיראן יכול להביא לשינוי אסטרטגי חיובי מאוד לישראל", אמר ידלין."היכולת של ארה"ב לכוון את האירועים שהתרחשו במצרים גדולה בהרבה מיכולתה באיראן", הוסיף הקצין הבכיר.

"אני מאמין שהאסטרטגיה האיראנית היא התקדמות איטית לעבר פיתוח פצצה גרעינית, ושאיראן מסוגלת לפתח פצצה גרעינית, אותה תוכל לייצר ברגע שתבחר", טען ידלין. "איראן חמושה בנשק גרעיני ותביא למזרח תיכון אחר ומסוכן הרבה יותר", הוא הזהיר.

בראיון התייחס ראש אמ"ן לשעבר לחיזבאללה והסביר שנסראללה נמצא בלחץ שנובע ממצבו הפנימי בלבנון. "ההרתעה הישראלית בגבול הצפון היא שמנעה מחיזבאללה לפעול בארבע השנים האחרונות", אמר ידלין.