סיבה לדאגה בוול סטריט? הכותרות קוראות "לקנות הכול"

לאחר זינוק של 20% ב-S&P 500 בחצי שנה, השוק האמריקני בצומת דרכים ■ רויטרס בכותרת בסוף השבוע: "קנו הכול" ■ מנגד, אנליסטים מזהירים: "מעולם לא ראינו שוק כזה; השוק בגבהים היסטריים והוא עייף" ■ הכתובת על הקיר? "מדד הפחד" כבר עולה, ומחזורי המסחר קטנים

האם הסנטימנט החיובי בוול סטריט יימשך? בסוכנות הידיעות רויטרס פורסמה בסוף השבוע כתבה עם הכותרת "קנו הכל" בתום שבוע שלישי ברציפות של עליות במדדי המניות בניו יורק - מה שמעיד על מצב הרוח של המשקיעים בארה"ב. ואולם, לצד האופטימיות בשוק, יש מי שמזהיר מפני מימוש רווחים וירידות האורבות בפתח.

"מעולם לא ראיתי שוק כזה", אמר פול מנדלסון, אסטרטג השקעות בכיר בחברת וינדהם שירותים כלכליים, שעוקב אחר תנועות השוק האמריקני כבר 35 שנה.

המדדים המובילים בארה"ב רושמים עליות משמעותיות בתקופה האחרונה. עם זאת, ברקע גוברים החששות שהשוק רותח ועלה מהר מדי ולכן צפוי בעתיד הקרוב תיקון מטה. ב-12 החודשים האחרונים, מדד ה-S&P 500 עלה ב-6.8% וב-6 החודשים האחרונים זינק ב-20%.

"לפי כל אינדיקטור טכני וכמותי שיש ברשותי, רואים שהשוק בגבהים היסטריים. לא משנה כמה גבוה נפתח יום המסחר, המשקיעים ממשיכים להגיע", הוסיף מנדלסון. נזכיר כי ביום ו' ננעל ה-S&P 500 ברמה של 1,343 נקודות.

עוד נכתב ברויטרס, כי בשבועות האחרונים החל טרנד חדש בו מניות שפותחות את יום המסחר בשער נמוך יחסית מסיימות אותו בשער גבוה מאוד אחר הצהריים, כשהמשקיעים רואים בירידות השערים הקלות הזדמנות וסיבה לקנות.

פחד גבהים?

עם זאת, יש עדיין חרדה המורגשת בשוק, בדמות ירידה במחזורי המסחר ועלייה במדד הפחד (ה-VIX ). כ-7.13 מיליארד מניות נסחרות מדי יום בוול סטריט, ירידה של יותר מ-15% לעומת הממוצע בשנה שעברה. ביום שני נסחרו 6.6 מיליארד מניות בלבד, המספר הנמוך ביותר בשנה האחרונה.

"זה סימן שהשוק עייף ואם לא נראה שמחזורי המסחר גדלים, רמת החרדה לא תרד", אמר ראיין דטריק, מנתח טכני ב"שפרס אינווסטמנטס" באוהיו.

בנוסף, מדד הפחד עלה ב-4.7% בשבוע שחלף, מה שמעיד על "פחד גבהים" אצל המשקיעים. אמנם המדד נמצא ברמות נמוכות יחסית בהסתכלות היסטורית, אולם הוא גבוה מאוד ביחס לחודשים האחרונים.

"כשהמומנטום בשוק כל כך טוב, יש סיכוי שנראה אזור התגבשות בשבוע הבא אבל לא יותר מזה", הוסיף דטריק. אזור ההתגבשות הוא מצב בו מדד נשאר בטווח מסוים לאחר תקופת עלייה ממושכת.

לפי רויטרס, הסיבה לעליות האחרונות היא הכסף שמוזרם לנכסים בעלי סיכון כמו מניות ברבעון האחרון של 2010, בעוד הפד שומר על ריבית נמוכה ועל תוכנית ההרחבה המוניטארית השנייה (QE2) לרכישת אג"ח ממשלתיות ב-600 מיליארד דולר (עד כה רכש הפד יותר ממחצית סכום זה).