רמי לוי: לבטל את עסקת רכישת הקרקע בהולילנד

הסיבה: חקירת המשטרה בפרשת הולילנד מונעת מהיזמים, לוי וחברת נהור, לקדם את הבנייה על הקרקע ■ לוי ונהור רכשו את הקרקע מידי נאמני חברת נידר הנמצאת בהקפאת הליכים

האם הקרקע הצפונית במתחם הולילנד השנוי במחלוקת חוזרת לשוק? רוכשת הקרקע הצפונית במתחם הולילנד בירושלים, חברת ספיר וברקת נדל"ן בע"מ (חברת הולילנד), הנמצאת בבעלות משותפת של איש העסקים רמי לוי וחברת נהור, הגישה הבוקר (א') בקשה לביטול עסקת המכר שנחתמה בינה לבין עורכי הדין אמיר ברטוב, עופר שפירא וקובי אמסטר, הנאמנים שמינה בית המשפט לניהול ענייניה של מוכרת הקרקע, חברת הנדל"ן נידר, הנמצאת בהקפאת הליכים.

זאת, על רקע חוסר יכולתה לקדם את תוכניות הבנייה על הקרקע, עקב "פרשת הולילנד", שנחשפה לציבור באפריל 2010 ומאז הסעירה את המדינה.

"שוקת שבורה"

בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד יעל זפיר-אביגדור ממשרד מ. זליגמן, צוין כי חברת הולילנד עשתה כל מאמץ לקיים את הסכם המכר, ובין היתר פנתה ליועץ המשפטי לממשלה על מנת שיבהיר את עמדתו בנוגע לבנייה על הקרקע, על רקע החשיפה של פרשת השוחד הגדולה.

עם זאת, "משכלו כל הקיצין, ומשהוברר למבקשת כי מוסדות התכנון והבנייה מתעלמים כליל מהחלטות בית המשפט הנכבד ומהוראות הדין, ואינם מאפשרים הגשת בקשות להיתרי בנייה במקרקעין, ויוצרים למבקשת נזקים כספיים ניכרים ביותר - נותרה היא בפני שוקט שבורה", נכתב בבקשה.

ראשית הפרשה עם רכישת הקרקע בפברואר 2010. במאי אשתקד פנו עורכי הדין אמיר ברטוב, עופר שפירא וקובי אמסטר, הנאמנים שמינה בית המשפט לניהול ענייניה של המוכרת, חברת הנדל"ן נידר, לבית המשפט, בבקשה להורות להולילנד להמשיך לשלם את יתרת התמורה, בהתעלם מפרשת השוחד הגדולה שנחשפה באפריל.

בבקשה נטען כי לאור העובדה שבית המשפט לא הוציא צו כלשהו להקפאת המכר, הרי שעל הולילנד להמשיך לקיים את התחייבויותיה.

חברת הולילנד, מצדה, ביקשה מבית המשפט לדחות את התשלום האחרון על הקרקע, עד שיובהר מצבה המשפטי בעקבות חקירת המשטרה בפרשת הולילנד הפלילית המפורסמת.

ביולי 2010 הופיעה בפני בית המשפט עו"ד מיכל ברנדשטיין מפרקליטות המדינה, שהודיעה כי "תוך 4 חודשים יוגשו כתבי אישום בפרשת הולילנד".

באשר ליכולת של חברת הולילנד לממש את כוונות הבנייה שלה במתחם, ציינה: "היה ויוגשו בקשות להיתרים תואמי תוכנית ובינתיים גם תתקדם הבחינה התכנונית הראויה על-ידי הוועדה המחוזית - יש סיכוי של ממש שנפעל למניעת שינויים במצב הקיים. הגם שבשלב זה עדיין לא גיבשנו עמדה, והיא תתגבש תוך כדי תנועה, והתנועה אצל הוועדה המחוזית והתקדמות סיום החקירה ובחינת התשתית הראייתית".

אלא שבד-בבד ביקש פרקליט המדינה, משה לדור, מבית המשפט המחוזי בירושלים להורות שלא לקדם כל בנייה בקרקעות המצויות במתחם פרויקט הולילנד, לאור חקירת המשטרה בפרשה זו.

בתום דיון בעניין קבע השופט יוסף שפירא כי "ההסכם שנחתם בין המבקשת לנאמנים שריר וקיים", ועל כן יש לקיים את התחייבויותיה לפיו, חרף החקירה אשר עשויה להשפיע על המשך הבנייה במתחם.

לפי ההחלטה, רמי לוי וחברת נהור נדרשו לשלם את יתרת הסכום בגין רכישת הקרקע במתחם, עוד בטרם הסתיימה החקירה.

בבקשה שהגישו רמי לוי ונהור הבוקר צוין כי ראש רשות הרישוי של עיריית ירושלים הודיע לחברת הולילנד, כי בהתאם להנחיות פרקליט המדינה "אין לעיריית ירושלים הרשאה לטפל בבקשות להיתרי בנייה על המקרקעין".

על בסיס הצהרה זו טוענים המבקשים: "העובדה כי רשויות המדינה הצהירו בפני בית המשפט כי ידונו בכל בקשה לגופה, יחד עם התחייבות לגבש את ההמלצות ביחס להמשך הבנייה במתחם בתוך 4 חודשים מיולי 2010, הם שהביאו את בית המשפט לפסוק את פסיקתו. דא עקא, שהמלצות ביחס להמשך הבנייה במתחם טרם גובשו, חרף העובדה שחלפו כ-7 חדשים".

לפיכך, ומשלא מתאפשר לחברה לקדם בניית 220 יחידות דיור וכן שטחי מסחר על הקרקע, כמתוכנן, פנתה החברה בבקשה לביטול הסכם רכישת הקרקע והשבת הכספים ששילמה בגינו.

לא הוגש כתב אישום

כידוע, באוגוסט 2010 הסתיימה חקירת המשטרה בהמלצות לפרקליטות להעמיד לדין את רובם המוחלט של החשודים שנחקרו בנוגע אליה. בראש המעורבים שהמשטרה ממליצה להעמיד לדין ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

בין המעורבים הנוספים שהמשטרה המליצה להגיש נגדם כתבי אישום נמצאים גם החשודים במתן שוחד, אנשי העסקים הלל צ'רני ואביגדור קלנר ואיש העסקים דני דנקנר, וכן שולה זקן, מי שהייתה ראש לשכתו של אהוד אולמרט; וראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי.

עד כה טרם הוגש כתב אישום בפרשה.