טרנד מניות הדיבידנד: הבורסה מרחיבה את מדד תל-דיב

תאפשר למניות נוספות להיכנס למדד, שכולל היום 20 חברות בלבד ■ מנכ"ל מבט: "המדד יהפוך יציב יותר, אך עשוי לסבול מחולשה בטווח הקצר"

על רקע הפופולריות של מניות הדיבידנד (מניות המתאפיינות בתשואת דיבידנד גבוהה), משדרגת הבורסה את מבנה התל-דיב 20. המדד הושק ביולי 2006, והוא כולל את 20 המניות בעלות תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר מבין המניות הכלולות במאגר המניות. מאז השקתו הוא זכה לפופולריות שמתבטאת בין היתר בנכסי תעודות הסל על המדד, שכבר עומדים על קרוב למיליארד שקל.

יחד עם זאת, מדד תל-דיב 20 סובל מכמה בעיות מבניות, ולכן הוחלט בבורסה על שינויו. "מדד תל-דיב יהפוך למדד יציב יותר לאחר עדכונו לפי המתודולוגיה החדשה ב-2 באפריל, אולם עד אז, בטווח הקצר, הוא עשוי לסבול מחולשה יחסית למדדים אחרים", כך אמר היום ליאור כגן, מנכ"ל מבט תעודות סל. על רקע החולשה הצפויה במדד זה בזמן הקרוב איבד היום מדד תל-דיב 20 2.3%.

המדד החדש ייקרא תל-דיב, ויכלול את כל המניות העומדות בתנאי הסף, כלומר תוסר המגבלה להיכללותן של 20 מניות בלבד, ונכון להיום אמורות להיכלל בו 39 מניות. "שינוי מתודולוגיית המדד צפויה לשפר את יציבותו, שכן אוכלוסיית המדד תגדל בצורה ניכרת והמניות שיתווספו הן מניות יציבות", הסביר כגן.

הבנקים חוזרים

תנאי כניסה נוסף למדד הוא תשואת דיבידנד של 2% ומעלה ב-2 מתוך 3 השנים האחרונות. תנאי זה יאפשר לחברות בעלות מדיניות דיבידנד יציבה לאורך זמן להיכלל במדד, גם אם בשנת משבר אחת הן לא חילקו אותו.

דוגמה לכך הן מניות הבנקים, שהפסיקו לחלק דיבידנדים על רקע המשבר העולמי ב-2008, ולמרות שכבר חזרו לחלק אותו, הם צפויים לחזור למדד רק בשנה הבאה.

עד כה חושב המדד לפי תשואת הדיבידנד, שהיא סכום הדיבידנד המחולק במחיר המניה. כך, ככל ששווי החברה היה גבוה יותר היא הייתה צריכה לחלק דיבידנד גדול יותר כדי להיכנס למדד - תנאי שלעיתים לא התקיים.

עוד נקבע, כי המשקל של כל מניה במדד יעמוד על 2.5% (במקום 5% כיום). במדד נכללות מניות בעלות שווי שוק נמוך יחסית, ששערן מושפע בחדות על רקע הביקושים שמזרימות תעודות הסל. במדד החדש המשקל שלהן יהיה נמוך יותר, מה שיקטין את התנודתיות.

כמו כן נקבע רף של החזקות ציבור מינימליות לחברות מועמדות, שעומד על 400 מיליון שקל (ו-300 מיליון שקל למניות שכבר נמצאות במדד). "משקל כל מניה במדד ירד, דבר שיביא להיצעים שמהם יסבלו כל מניות המדד, כאשר ההשפעה תהיה חזקה יותר על המניות הקטנות יותר", הסביר כגן את הסיבה לירידות היום, וציין: "נכון להיום מדובר במניות סלע נדל"ן, גולף, דש אייפקס, מעברות ואשטרום".

תופעה לא רצויה נוספת היא שבגלל מגבלת המשקל, התחלופה של מניות המדד הייתה גבוהה וגררה מכירות וקניות של המניות, לעיתים בשערים שגרמו למשקיעים במדד להפסד. כעת נקבע כי המדד יעודכן רק פעם בשנה, ב-15 במארס, לעומת פעמיים בשנה שבהן הוא מעודכן כיום.

במקביל להודעה על השינוי במדד תל-דיב הודיעה הבורסה גם על השקת אופציות חדשות על מניות בודדות, ובהן מניות בנק דיסקונט, מזרחי-טפחות וכן על יחידות ההשתתפות של רציו, אבנר וישראמקו. אלו יצטרפו לאופציות על טבע, כיל, בנק הפועלים ובנק לאומי, שהושקו באפריל 2009, בעקבות הצלחת האופציות על המעו"ף.