ביטול כל הפטורים

כדי לעשות צדק צריך שיהיה חוק שירות חובה של 3 שנים לכולם - בצבא או במקום אחר

הצעת החוק של ח"כ משה מטלון (ישראל ביתנו) לאסור על מימון ממשלתי להופעות של אמנים שלא שירתו בצה"ל לא עברה אתמול (א') את ועדת השרים לחקיקה. בכך נסתם עליה הגולל. אבל זה אינו משנה את העובדה שיש בעיה.

כוונת יוזמי חוקים אלה בכל הזמנים היא למנוע מצב שבו יש אזרחים שנותנים 3 שנים למדינה - ויש כאלה שלא.

מי שהייתה אמורה להיות הממונה על ביצוע החוק, שרת התרבות לימור לבנת, טענה בצדק כי אין במדינה משתמטים, מכל מקום לא במובן החוקתי של המילה. יש אזרחים שמשרתים, ויש שקיבלו פטור משירות צבאי.

למשל: הדוגמנית בר רפאלי מקובלת כמשתמטת, כיוון שנישאה בנישואים פיקטיביים כדי להימנע מגיוס - אבל המצב החוקי הוא שהיא קיבלה פטור.

זאת הבעיה, אומרים לבנת ואחרים: הפטורים ניתנים בצורה קלה מדי. למי שרוצה בכך אין כמעט בעיה לקבל אישור שהוא לא כשיר לשירות מסיבות שונות, בדרך-כלל רפואיות. וכמובן ישנם הפטורים הקבועים של חרדים וערבים.

מה שצריך, לכן, זה לא לתת פטורים ביד קלה מדי. זה נכון, אבל גם זה לא יפתור את הבעיה, כיוון שקשה מאד להבחין בין מקבלי הפטורים ולאתר מי באמת ראוי - ומי לא כל-כך.

כמעט כל אדם יכול לעשות משהו

דבר אחד אינו ניתן למחלוקת: המצב העכשווי אינו הוגן ויוצר חוסר שוויון ברור בין מי שעושה את חובתו לבין מי שלא. אז מה הפתרון? - לדעתי, ביטול כל הפטורים.

אין כמעט אדם שלא יכול לעשות משהו. אם אינו כשיר לצבא, הוא בטח כשיר למשהו אחר. עובדה: רוב מקבלי הפטור כן משרתים - אבל את עצמם. הם עובדים כשכירים, כעצמאיים, לומדים, עושים את כל מה שנמנע מחבריהם המגויסים. מדובר פה בכוח עבודה אדיר שיכול לפתור לנו הרבה בעיות ולחסוך כסף רב.

בא אדם אל קצין רפואת הנפש וטוען שיש לו בעיות נפשיות - אז קודם כל צריך לבדוק זאת קצת יותר בקפדנות מכפי שנעשה היום. אבל אם הבקשה לפטור נמצאת ראויה, אז לך לשטוף רצפות בבית יתומים; או לשמש כפקיד באגודה למען החייל; או כמאבטח. משהו שיכול להביא תועלת לאנשים ולציבורים הזקוקים לכך.

ארגונים כאלה בדרך-כלל סובלים מקשיי תקציב כרוניים - כוח-אדם חינמי, שהמדינה משלמת את שכרו, יכול להביא הרבה רווחה להרבה אנשים.

חובה, לא עונש

זה לא צריך להיתפס כעונש, אלא כשירות חובה. למה זה צריך להיות או צבא או כלום? ולמה שירות לאומי בהתנדבות, למה לא חובה?

כדי לעשות צדק, וגם להביא תועלת, צריך שיהיה קבוע בחוק שירות חובה של 3 שנים לכל האזרחים - בצבא או במקום אחר. אלי כדאי להתחיל באקט סמלי של שינוי הכותרת בחוק שירות חובה מ"חוק שירותי הביטחון" ל"חוק שירותי המדינה".