תולעת הספרים גוססת?

כדי לשרוד, המו"לים מנסים לחשוב על ספרים שישלבו אינטראקציה חברתית ומשחקי מחשב

רשת חנויות הספרים השנייה בגודלה בארה"ב, Borders, שהודיעה לפני מספר ימים על פשיטת-רגל (צ'פטר 11), מסמלת תקופה חדשה שבה חדשנות טכנולוגית מאיצה שינויים סוציו-דמוגרפיים ויוצרת התנהגות צרכנית שונה.

בעוד שבעבר הלא כל-כך רחוק היו נמשכים שינויים כאלה עשרות שנים, הרי שעתה הם מואצים בקצב מהיר שהאנושות טרם ידעה כמוהו. Borders, שקיבלה מבית המשפט הזדמנות לאושש את עסקיה באמצעות הלוואת מימון של חצי מיליארד דולר מחברת GE, כבר נקטה בצעד ראשון דרסטי, והודיעה על תוכניתה לסגור 200 מתוך 650 חנויות הרשת.

אבל עתה החלו להתפרסם הערכות של אנליסטים, כמו אלה המופיעות באתר ביזנס אינסיידר, כי גם רשת הספרים מספר אחת בארה"ב, בארנס אנד נובל, עלולה למצוא את עצמה במצב דומה. אחד האנליסטים, סטיפל ניקולאוס, הציע למשקיעים להתייחס אל בארנס אנד נובל כאל השקעה בעייתית לטווח ארוך, מאחר שהיא פועלת בענף הנמצא בטלטלה קיומית. יחד עם זאת, הוא ממליץ לראות בה נתיב השקעה לטווחי זמן קצרים. ביזנס אינסיידר מציג בגיליונו האחרון רשימה של 15 חברות גדולות אשר לפי התחזית שלו עלולות למצוא את עצמן במצוקה פיננסית בעתיד הלא רחוק, ביניהן מככבת גם בארנס אנד נובל.

יותר אינטרנט, פחות קיוסקים

לפי חברת הסקרים Magnet, מתברר כי אחד הסימנים למציאות החדשה שעולם המו"לות נמצא עתה בתוכה, הוא כי מאז תחילת שנת 2008 נסגרו בצפון אמריקה 18 אלף קיוסקים למגזינים, שמשמעותה ירידה של 11.4% במספר הקיוסקים במדינה.

אחת הסיבות לכך, היא כניסתן של חנויות הנוחות לתחום זה. אבל, אין ספק שהאינטרנט, ולאחרונה גם מחשבי הטבלה כמו iPAD, שמציעים לבעליהם להוריד מגזינים במחירים נמוכים יותר וקריאה בנוחות של נסיעה ברכבת או השתרעות על הכורסה בבית, הם שתרמו ליצירת המצב החדש. בקושי עברו 4 שנים מאז השיקה חברת אמזון את הספר האלקטרוני קינדל, והוא ודומיו הרבים כבר חודרים במהירות אל השוק ומשנים את הרגלי הקריאה של רבים מאיתנו.

מקובל עתה לייחס את הקשיים העוברים על חנויות ורשתות ספרים למחשבי הלוח כמו קינדל, אייפד ואחרים, וכן גם למיליוני, כן מיליונים, הכותרים שנסרקו על-ידי אמזון, גוגל ואחרים, המאפשרים להוריד במהירות ובקלות ספרים, מגזינים ומאמרים אל תוך קרביו של הספר האלקטרוני שמשקלו נע, תלוי בסוג, בין 250 ל-700 גרם.

חברת גרטנר העניקה ציון גבוה במיוחד למחשב הטאבלט NOOK, שפותח על-ידי בארנס אנד נובל, שכיום הוא אחד ממוקדי העוצמה שלה. ה-NOOK, שהושק לפני כשנה, מוצע למכירה בחנויות הרשת טעון במספר כותרים ובארנס אנד נובל כבר החלה בקידום אגרסיבי של ה-NOOK.

לפני מספר חודשים החלה הרשת להקים בכל אחת מ-720 חנויות הענק שלה בוטיק לספרים אלקטרוניים, בשטח של 100 מ"ר, שבו יוכלו המבקרים להתנסות בשימוש באמצעות הדגמות ומסכי פלזמה שיקרינו סרטי הדרכה, וכן גם צוות עובדים מיומן, שיסייע להם להפנים את היכולות המגוונות של ה-NOOK.

אבל תהיה זו טעות לייחס את החדירה המשמעותית של הטאבלטים למצב הבעייתי של רשתות הספרים וענף המו"לות. שכן, בניתוח כמותי, ניתן לראות כי היקף ההורדה של ספרים סרוקים למחשבים לסוגיהם, הוא משמעותי במונחים מוחלטים, אך קטן יחסית להיקף מכירת ספרי הנייר. זה לא יכול להסביר את פשיטת-הרגל של Borders וזו הצפויה אולי של בארנס אנד נובל, שדיווחה כי רק כ-5% ממכירות הספרים שלה הם בפורמט של קבצים דיגיטליים המיועדים למחשבי טאבלט.

המשמעות היא שהמספרים המוחלטים המרשימים עדיין מייצגים רק חלק קטן מהיקף מכירות הספרים. חברת גרטנר פרסמה לאחרונה תחזיות המצביעות כי היקף המכירות של מחשבי טאבלט בעולם יגיעו בתוך 3 שנים ל-208 מיליון יחידות.

בשנה הקרובה, 2011, יגיעו המכירות להיקף של כ-55 מיליון יחידות, מה שמהווה גידול של 181% לעומת השנה שחלפה. אבל עדיין מספר בני האדם הקוראים בספרי נייר גדול לאין שיעור מאלה המשתמשים במחשבי טבאלט.

בגרטנר מעריכים כי מאחר שמחירי הטאבלטים יורדים מתחת לרף 300 דולר (הקינדל נמכר כבר ב-149 דולר), צפויה פגיעה נוספת בספרי הנייר. בשבוע שעבר פרסם מחקר אחר כי מכשירי הלוח חודרים היטב לאוניברסיטאות ומכללות. סטודנטים באוניברסיטת סטון הול שבניו-ג'רזי, וכן במוסדות לימוד אקדמיים אחרים, משתמשים באפליקציה חינמית במכשירי האייפד שלהם כדי לרכוש ולקרוא פרקים שרלוונטיים לתחומי הלימוד שלהם בספרי עיון יקרים. כך לדוגמה, יכולים הסטודנטים לרכוש פרק מתוך ספר ביולוגיה פופולרי שנכתב על-ידי פיטר רייבן במחיר של 3.5 דולר, בעוד שמחיר הספר המלא הוא 150 דולר.

יותר פייסבוק, פחות ספרים

אחד מחסמי הקריאה אצל בני-נוער וצעירים בשנות ה-20 המוקדמות לחייהם הוא התחרות הקשה על זמנם של קהלי יעד אלה. בעבר הרחוק, טרום האינטרנט, המתחרה היחיד המשמעותי לזמן המוקדש לקריאה היה הטלוויזיה, שהותירה די זמן קריאה בעת הנסיעה בכלי תחבורה ציבוריים לעבודה וממנה, בחופשות, בטיסות וכמובן גם בבית.

אולם, בשנים האחרונות צצו מתחרים חדשים אגרסיביים יותר, המאופיינים ביכולת לתת מענה מהיר לצורך בסיפוק מיידי אצל בני-הנוער. ואכן, הנוער של היום מצטיין אמנם בחלוקת קשב ייחודית, בכך שהוא יכול לסמס, לשוחח ולגלוש במחשב בו-זמנית. אבל, בפועל חל שינוי מהותי בתמהיל משבצות הזמן שלו, כאשר משחקי המחשב, הגלישה באינטרנט, ובמיוחד באתרים חברתיים, גוזלים חלק ניכר מזמנו, בין השאר גם על חשבון הזמן שבעבר היה מיועד בדור של הוריו לקריאת ספרים.

לפני מספר שבועות פורסם במסגרת תערוכת ספרים שנערכה בניו-יורק, מחקר על הרגלי הקריאה באמצעות מחשבי הטאבלט וטלפונים חכמים שנערך על-ידי חברת iModerate Research Technologies. מהמחקר עלה כי 66% מהמרואיינים אמרו כי המחשבים החדשים הניעו אותם לקרוא יותר. אחת הסיבות לכך, כפי שהתברר מתוך המחקר, היא המחיר הנמוך של ספרים שניתן להוריד מאתרים ייעודיים, כאשר האתר הייעודי המוביל הוא אמזון המייצג כ-70% מכלל הורדות הספרים.

נתון זה מתחבר היטב לעובדה כי כמחצית מכל הספרים הנמכרים על-ידי אמזון, הם בפורמט דיגיטלי, מה שמייצג טרנד משמעותי מאחר שאמזון היא מוכרת הספרים הגדולה ביותר בעולם. תוצאות המחקר מצביעות על שני תת-טרנדים נוספים של קוראים המוגדרים כ"להוטים" ושל קוראים המוגדרים כ"חוזרים", כאלה שקצב הקריאה שלהם הצטמצם מאוד, אך עתה בשל הזמינות והמחירים הנמוכים חזרו להרגל הישן.

אלה המוגדרים כ"להוטים", קוראים כדי למצות את היכולות הטכנולוגיות של המתקנים שבידיהם, ואילו המוגדרים כ"חוזרים" מונעים בעיקר בשל נוחות השימוש במתקנים אשר כפי שמתברר היא הסיבה העיקרית לקריאה מוגברת. כ-72% מכל הנשאלים אמרו כי הם קוראים בזמן הנסיעה בתחבורה הציבורית, המשמשת בארה"ב כאמצעי הנפוץ ביותר להגיע למקומות העבודה, וכן כאשר הם ממתינים לרכבת, לפגישה ואף להזמנת ארוחה במסעדה.

כיום, לאיש אין ספק כי ענף המו"לות נמצא בפרשת דרכים וצריך להמציא את עצמו מחדש. הצפי הוא כי הענף יתאושש וימצא את הדרך להציג את התכנים השונים, הן של מגזינים והן של ספרים, כך שיתאימו לביקושים החדשים של קהלי היעד כמו משחקי מחשב, משחקי מחשבה, ואינטראקציה חברתית שעשויה ליצור מועדוני קריאה וירטואליים, שישפיעו על היקף המכירות של ספרים, מגזינים וגם עיתונים.

אבל המשמעות העיקרית של מהלכים אלה היא העמקת הבעיות עמן יצטרך להתמודד ענף הדפוס והנייר, שכן מספר המשתמשים בספרים אלקטרוניים ימשיך לגדול בקצב מהיר. אך ענף המו"לות יצטרך למצוא דרכים חדשניות כדי להחזיר את הצעירים ההולכים ומתבגרים לקריאה של ספרים.

בזמנו, לפני כ-60 שנה, התלהבו הצעירים של אז מחוברות הקומיקס. כיום ייתכן שחלק מהפתרונות יהיו מבוססים על תכנים ספרותיים המשלבים טקסטים ומולטי מדיה אינטראקטיבית.

ענף המו"לות במספרים

200 - מספר החנויות שסוגרת רשת הספרים בורדרס

18 אלף - מספר הקיוסקים למגזינים שנסגרו מאז 2008 בארה"ב

208 מיליון - מספר הטאבלטים שיימכרו תוך 3 שנים ברחבי העולם

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com