נחוץ או לא? חשיפה איטית למצלמות התלת-ממד

יצרניות כמו פוג'י-פילם, סוני ואולימפוס מנסות לשכנע את הצרכנים לקנות מצלמות התומכות בטכנולוגיה - אבל קשה לשכנע בנחיצותן, כאשר לרובם אין אפילו מסכי טלוויזיה בתלת-ממד

מוטב שג'יימס קמרון, במאי הסרט "אווטאר", יתכונן לתחרות. מצלמות ומסרטות המצוידות בטכנולוגיית תלת-ממד יהפכו בקרוב למוצר צריכה המוני. מצד שני, ייתכן שהזמן שיידרש לצרכנים עד לאימוץ צילום התלת-ממד יהיה ממושך כמעט כמו הזמן שלקח לקמרון ליצור את הסרט על המתרחש בכוכב פנדורה ב-2154.

יצרנית המצלמות פוג'י-פילם כבר הודיעה על השקת הדור השני של מצלמות תלת-ממד מתוצרתה; סוני הצטרפה גם היא לחגיגה והציגה את הקולקציה שלה; אולימפוס החלה בשיווק תוכנה שתעניק למצלמותיה יכולת צילום בתלת-ממד, ופנסוניק פיתחה עדשת תלת-ממד המורכבת על מצלמות קיימות.

למרות שהיצרניות כבר פילסו את דרכה של הטכנולוגיה אל הצרכנים, האתגר הגדול הוא זה האתגר השיווקי.

כך, עולה השאלה כיצד יצליחו היצרניות לשכנע את הצרכנים בנחיצותן של מצלמות כאלה, כאשר למרביתם עוד אין מסך טלוויזיה המסוגל להציג תמונה בתלת-ממד.

קשיי ציוד נלווה

רק 1.1 מיליון טלוויזיות תלת-ממד נמכרו בשנת 2010 ו-1.9 בלבד עתידות להימכר ב-2011. לכן, אפילו אם החברות יצליחו לשכנע את הצרכנים להוציא כמה מאות דולרים על מצלמת תלת-ממד, יהיה עליהן לשכנע אותם גם להוציא כמה אלפי דולרים על טלוויזיה או צג מחשב עם טכנולוגיה זו.

יתר על כן, צילום תמונות בתלת-ממד דורש ידע מסוים מצד הצלם. לכן, פוג'י-פילם מספקת יחד עם מצלמות התלת-ממד שלה טיפים לצילום מוצלח, כמו המרחק המומלץ מהאובייקט המצולם (1.2-1.5 מטר) וההמלצה ליצור שתי נקודות מיקוד לצלם בעומקים שונים כדי להשיג תמונה טובה.

הדפסת תמונות בתלת ממד היא משימה לא פשוטה נוספת העומדת בפני הצרכן. ראשית, אין הרבה מדפסות המותאמות לכך. שנית, מחיר ההדפסה בתלת-ממד גבוה בהרבה מהדפסת תמונות סטנדרטיות.

במצלמות של סוני ואולימפוס, בהן הטכנולוגיה נוספה באמצעות תוכנה, נדרש המשתמש לצלם שתי תמונות. אחרי שצילם את הראשונה, מורה המצלמה לצלם לזוז לכיוון החץ המוצג עליה, ולצלם את התמונה משם.

קשיי הציוד והקניית מיומנות לצרכנים של השוק הם לא רק בתחום המצלמות. בעבר תלה בריאן דאן, מנכ"ל קמעונאית האלקטרוניקה בסט-ביי, את האשם בהיקף המכירות הנמוך של מוצרי התלת-ממד לא בטכנולוגיה אלא בשיווק הכושל.

הוא אף טען, כי הצרכנים לא מבינים שטלוויזיות כאלה מסוגלות להציג גם תכנים המיועדים לטלוויזיות דו-ממדיות. יצרניות המצלמות למדו את הלקח, ושמו את חינוך הצרכנים, פשטות המוצרים וחשיפה הדרגתית שלהם אל השוק בראש סדר העדיפויות.

כך, פותחה תצורת קובץ סטנדרטית עבור תמונות אלה, וכבל HDMI מחבר בין המצלמות לבין טלוויזיות וצגי המחשב בתלת-ממד מתוצרת מרבית החברות. אם המצלמות הללו יצליחו לחדור אל ליבם וכיסם של הצרכנים, זו תהיה ברכה עבור שוק מצלמות הסטילס המקרטע. סטיבן בייקר, אנליסט בחברת המחקר NPD, מציין שהיקף המכירות של מצלמות סטילס על-פי יחידות, יורד בעקביות מזה כמה שנים ברציפות.

רק לחובבי טכנולוגיה

חלוצת יצרניות מצלמות התלת-ממד, פוג'י-פילם, הייתה גם הראשונה לצאת במסע פרסום למצלמת FinePix Real 3D W3 מתוצרתה לפני הקרנות סרטי תלת-ממד בבתי הקולנוע, בעיתונות המודפסת וברשתות החברתיות.

"הפרסומות בקולנוע היו הזדמנות עבורנו להראות את המצלמה בפעולה ולהציג אותה בפני הרבה משפחות - קהלים משניים אבל חשובים, מפני שאלו בסופו של דבר הצרכנים שיוציאו כסף על טלוויזיות תלת-ממד", אמרה ג'ואן רת'רפורד, סגנית נשיא בפוג'י-פילם אמריקה.

סטיב סומרס, סגן נשיא לשיווק במחלקת ההדמיה הדיגיטלית של סוני, אומר כי ב-2011 תתמקד ענקית האלקטרוניקה בקידום מכירות של מצלמות התלת-ממד בחנויות עצמן, בשיווק מקוון ובאמצעות נציגים של החברה שידגימו את השימוש במצלמות ללקוחות.

המצלמת הראשונה של אולימפוס לתחום מסמלת כניסה הדרגתית של החברה הוותיקה למגרש זה. "היום המצלמות הללו מיועדות לצרכנים חובבי טכנולוגיה, שסביר להניח שכבר רכשו צגי תלת-ממד", אומרת סאלי סמית' קלמנס, מנהלת המוצר של אולימפוס אמריקה.

מחירי המצלמות של סוני הם 220-280 דולר, והמצלמה של פוג'יפילם תעלה כ-500 דולר.

יש אנליסטים שסבורים שבסופו של דבר יצליחו המצלמות לחדור אל השוק מהר מהצפוי.