מימן מרגיע: "המצרים מכרו לנו נפט גם כשטסנו מעל בגדד"

בכנס בנקאות יצירתית של הבנק הבינלאומי, ביטל מימן את החשש ש-EMG תפר הסכמים

יוסי מימן, מבעלי ספקית הגז המצרית EMG, מנסה להרגיע את החשש מבעיות בייבוא הגז ממצרים בעקבות הפיצוץ של צינור גז במדינה: "אנחנו יודעים שהבעיה היא טכנית, שעובדים על זה. אני מצפה שנחזור לנורמליות".

עוד הוסיף, על רקע התהפוכות הפוליטיות במצרים, "כי למצרים אינטרס כלכלי מובהק. הם לעולם לא הפרו הסכמים בינלאומיים והמשיכו למכור לנו נפט גם כשטסנו מעל שמי בגדד", אמר אמש בכנס בנקאות יצירתית של הבנק הבינלאומי, בשיתוף קרן יעקובי וד"ר אסתר לוצאטו, שחברו למשרד החוץ כדי לקדם את תדמית ישראל בחו"ל.

עם זאת, הזהיר מימן משאננות. "אנחנו חלק מהאזור, אך אסור לנו לחשוב שאנחנו במרכז העולם. הדבר הכי חשוב הוא שכל ה'דומינו' הזה לא קשור אלינו. אנחנו מתחת לרדאר, אבל ב'חוכמתנו' הרבה אנחנו תמיד הופכים עצמנו לנושא. צריך לזכור שקיצונים משני הצדדים תמיד יתפסו את הכותרות בתקשורת", אמר.

מימן מתח ביקורת על מדיניות החוץ באומרו: "איני יכול לחשוב על יוזמה אחת אינטליגנטית שעשינו כאן במשך 60 שנה, אז בואו נפסיק לבלום ובואו נתחיל ליזום".

משק בתוך משק

בכנס, שהתקיים אמש (ב') בנוכחות ראשי המשק, הנחה העורך הראשי של "גלובס", חגי גולן, פאנל שעסק בשאלה אם ישראל היא אי של יציבות או של פערים מתרחבים. בין המשתתפים בו יו"ר הבינלאומי ז'אק אלעד ומנכ"לית הבנק, סמדר ברבר-צדיק. אלעד הציע להתייחס לצמיחה החצי-שנתית במשק במחצית השנייה של 2010 (5.4% במונחים שנתיים) "בזהירות", אך עם זאת אמר כי מדובר ב"צמיחה מהימנה".

ברבר-צדיק הוסיפה ואמרה כי "יש מערכת חוץ-בנקאית שמהווה כיום אחוזים הולכים וגדלים מהאשראי במשק, אך היא מפוקחת פחות והיא מהווה סיכון ליציבות המערכת. התוצאה היא שכיום, פחות מ-4 שנים לאחר תחילת המשבר, התחרות מביאה לקיטון במרווחים המשקפים את התיאבון לסיכון - מרווחים שחזרו לרמות שלפני המשבר".

בהתייחס לנושא הפערים המתרחבים, אמר אלעד: "במקום לחפש איך כל אחד מושך את השמיכה לכיוון שלו, צריך לדאוג שהצמיחה תימשך. יש לנו משק בתוך משק - בין אם מדובר במשק החרדי, במגזר הערבי או בעולים חדשים - אוכלוסייה מהגרת היא חלשה יותר. אם תנטרל את האוכלוסיות האלה, תראה תמונה אחרת ביחס לפער ההכנסות. גם מדד הג'יני (המודד אי-שוויון - א"ו) בגרמניה קפץ לאחר נפילת החומה, ולמערב גרמניה עלה המון כסף כדי לאמץ את המזרח, עד שהפער נסגר".

פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אונ' בן גוריון, הגיבה לדברים ואמרה: "צריך לטפל גם בסקטורים המורידים את הסטטיסטיקה. השכלה גבוהה היא, לדעתי, אחת התחנות האחרונות שבה ניתן לצמצם את הפער".