הסכם באל-על: עובדים יקבלו קביעות רק לאחר 10 שנים

עם זאת, תנאי השכר של העובדים הזמניים ישופרו ■ הוסכם כי לאחר 5 שנות העסקה עובדי החברה יקבלו תנאי שכר זהים לאלה של הקבועים, למעט קרן השתלמות

עובדים אל על יהיו מועמדים לקבלת קביעות רק לאחר 10 שנות עבודה במקום 5 כפי שנהוג כיום, אולם הם יזכו לשיפור בתנאי העסקתם ולמנגנון שיימנע פיטורים שרירותיים - כך נקבע בהסכם קיבוצי מיוחד עליו חתמו אתמול (ג') בראשי תיבות הנהלת אל על וההסתדרות.

עד היום, עובד שמלאו לו 5 שנות העסקה הגיע לנקודה בה הנהלת החברה יכולה היתה להחליט על דעת עצמה, לפחות באופן רשמי, האם לפטר אותו או להעניק לו קביעות. בפועל, מספר המפוטרים לעומת מקבלי הקביעות עמד בכל שנה למו"מ בין הוועד להנהלה, ובמקרים רבים הוחלט להאריך את תקופת הזמניות של עובדים גם ל-7-9 שנים, מבלי לשפר את שכרם.

כעת הוסכם כי לאחר חמש שנות העסקה עובדי החברה יקבלו תנאי שכר זהים לאלה של הקבועים, למעט קרן השתלמות. תקופת הזמניות תוארך ל-10 שנים, אולם לאחר חמש שנים לא ניתן יהיה לפטר עובד אלא בהסכמת הוועד. אם לא תושג הסכמה כזאת יובא המקרה לידי מנכ"ל החברה ויו"ר ההסתדרות, ואם אלה לא יסכימו ביניהם תעבור ההכרעה לידי שופט בדימוס. גם לאחר 10 שנות העסקה לא תינתן קביעות באופן אוטומטי, אלא באמצעות אותו מנגנון הסכמה בין הצדדים.

החשש הגדול הוא שההסכם הזה ישיג דווקא את התוצאה ההפוכה, זאת משום שהוא לא מונע מאל על לפטר עובדים בכל רגע נתון לפני שמלאו להם 5 שנות העסקה. למעשה, לאל על יש תמריץ כלכלי כעת לפטר עובדים לפני המועד הזה, ולכן כאן המקום של ועד העובדים וההסתדרות להיות עם יד על הדופק ולזהות האם תהיה מגמה כזאת בפועל. גורם בהסתדרות מבהיר כי אם יזהו בארגון פיטורים שכאלה, שנעשים בעצם שלא בתום לב, הם יידעו כיצד להגיב.

"הסיכום עם ההנהלה שם קץ למצב בעייתי בו בכל שנה עובדים מפוטרים באופן שרירותי ואילו עובדים שנשארים אינם מקבלים שום שיפור בשכר ושום בטחון תעסוקתי, והם ודורכים במקום במשך שנים רבות" - כך מסר היום יו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "לאחר ההסדר כל עובד זמני יודע בדיוק מהו מסלול הקידום שלו בחברה ומה הקריטריונים הברורים להמשך העסקתו", הוא הוסיף.

ההסתדרות שוב הוכיחה כי במגזר הפרטי העקרונות שלה שונים מאלה שבמגזר הציבורי: רק לאחרונה היא התנגדה בתקיפות להארכת תקופת הזמניות בשירות המדינה משנתיים לחמש שנים, בטענה כי ניתן לזהות עובד מוכשר גם בתוך שנה ואפילו הרבה פחות. במגזר הפרטי, לעומת זאת, תקופת הזמניות של העובדים רק הולכת ומתארכת, והדבר בולט במיוחד במערכת הבנקאית. בהסתדרות מציינים כי אין ספק שמוטב היה אילו כולם היו זוכים לקביעות והרבה יותר מוקדם, אולם במבחן התוצאה ההסכם הנוכחי משפר את תנאי ההעסקה של העובדים ביחס למצב הקיים, ומבחינה כלכלית הדבר לא היה פשוט להנהלת אל על.