ארה"ב: מחיר בית ממוצע ירד ל-158 א' ד'; "יצללו לשפל"

"הרגל השנייה של שוק הדיור האמריקני שהתחילה לשקוע בשנה שעברה, תמשיך לקרטע לאורך כל השנה ותפיל את מחירי הבתים לשפל חדש, כ-5% מתחת לרמות הנוכחיות"

"הגל השני" של משבר הנדל"ן בארה"ב ימשיך לאורך כל השנה, וצפוי להפוך לממש מכוער אם מעגל הקסמים של נפילת המחירים ביחד עם עליית העיקולים ימשיך, כך מעריך חברת הייעוץ והמחקר Capital Economics.

"הרגל השנייה של שוק הדיור האמריקני שהתחילה לשקוע בשנה שעברה, תמשיך לקרטע לאורך כל השנה ותפיל את מחירי הבתים לשפל חדש, כ-5% מתחת לרמות הנוכחיות", העריך פול דאליס, כלכלן בכיר ב-Capital Economics.

"הערכות שווי חיוביות שלא ייאמן ושיעורי משכנתא נמוכים במיוחד, לא יוכלו למנוע תרחיש זה ונפילת מחירי הבתים. הערכות טובות ותנאים נוחים הם הרבה פחות חשובים, כאשר הביקוש הוא מוגבל על ידי התנאים הכלכליים הגרועים וההשפעות של הצלילה הקודמת של מחירי הנכסים", הסביר דאליס.

25% ממשקי הבית בארה"ב עדיין שקועים בהלוואות (בעלי הון עצמי שלילי), כאשר ל-25% משקי בית אחרים אין מספיק הון כדי לקחת משכנתא חדשה, אמר דאליס אשר גם הזהיר כי כל אלה שיכולים להרשות לעצם לקחת משכנתא ולרכוש בית, פחות נוטים לעשות עקב החשש מנפילת המחירים.

היום התפרסמו נתונים משוק הנדל"ן שהצביעו על עלייה של 2.7% במכירות הבתים הקיימים בחודש ינואר במונחים שנתיים, מדובר בעלייה חמישית מתוך ששת החודשים האחרונים. המכירות עמדו בקצת העונתי של 5.36 מיליון בתים לאחר שבחודש דצמבר נמכרו 5.22 מיליון בתים. בכל 2010 נרשמה עלייה של 5.3% לעומת 2009.

"גם עלייה במכירות הבתים לא יכולה לעצור את הנפילה במחירים", הוסיף. "תקחו לדוגמא שוק הדיור הארה"ב בשנות ה-90, מכירות הבתים עלו אך המחירים המשיכו לרדת".

לפי הנתונים שהתפרסמו היום, המחיר הממוצע ליחידה ירד ב-3.7% ל-158,800 דולר, המחיר הנמוך ביותר מאז אפריל 2002.

דאליס רואה גם חצי הכוס המלאה: "כאשר מעל 5 מיליון בתים בארה"ב עומדים למכירה או בתהליכי עיקול, שוק השכירות מתחזק". לדבריו, הביקוש לדירות להשכרה עולה וההיצע כבר חזק מזמן - כלומר שוק השכירות יציג בשנים הקרובות את הביצועים הטובים ביותר בשוק הדיור האמריקני. לראשונה מאז 1986, התשואות עבור דירות להשכרה צפויים לעלות בכ-5%, מעל לממוצע בטווח הארוך שלהם.