עו"ד אילן שרקון: "פלישה לקרקעות ציבוריות - מכת מדינה"

כמי שמתמחה בתביעות פינוי נגד פולשים לקרקעות לא להם, שרקון יודע לספר שגלנט לא לבד: "בכל שנה יש מאות תביעות של המינהל ושל קק"ל על פלישה לקרקעות. זו תופעה חמורה"

"כדי להיות עורך דין, צריך אינטליגנציה רגשית גבוהה: להבין לקוחות, לדעת איך להופיע בבית משפט. חקירה נגדית זה מאבק פסיכולוגי מעניין: איך להוביל עד לנקודות שאתה רוצה להדגיש" - כך אומר בראיון ל"גלובס" עו"ד אילן שרקון, בעל משרד המתמחה במקרקעין, תכנון ובנייה.

לדבריו, "כשאני חוקר עד מומחה, אני מפרגן לו, כדי שיאמת את העובדות והמסקנות שאני רוצה שיאמת - אם אכנס לעימות, הוא ייסגר. יש עדים שאני חייב להיות נוקשה איתם כדי להוציא אותם משלוותם, כי רק אז הם יאמתו את העובדות; ודווקא מול עדים יותר מתוחכמים צריך להתנהל בנועם הליכות, שאלה אחר שאלה, לסגור פינות ולמלכד במסקנה שאני רוצה להוכיח לבית המשפט".

- איך החלטת ללמוד למשפטים?

"באותה תקופה הוריי קנו בית, לא רחוק מכאן, ואני הייתי שותף עם עורך הדין לעריכת החוזה. עורכי הדין המעורבים, וגם חבר שליווה אותנו, אמרו: 'אילן, יש לך את זה, לך ללמוד משפטים'. הם ראו חשיבה משפטית, יצירתית, אסרטיביות בניהול משא-ומתן. וזה התחיל לחלחל לי.

"לקראת סיום התואר הראשון, חבר טוב שלי מהלימודים, גדעון סער, שכנע אותי לבוא ללמוד איתו קדם-משפטים. אמרתי: טוב.

"גם זוגתי למדה בקדם. לא דיברתי איתה בלימודים. לא יצאנו. לפני 6 שנים הכרנו שוב. חקרתי את הרב הראשי עמאר בתיק הקדש. יסמין הייתה אצלו בעניין אחר: אפליית יוצאי אתיופיה. נפגשנו במסדרון: 'מה את עושה פה?'. זה היה ברבנות הראשית בירושלים. הכרנו ברבנות, ומאז אנחנו יחד".

"תחום דינמי"

- למה החלטת להתמחות במקרקעין?

"ב-1994 הגעתי לפרקליטות מחוז תל-אביב, תחת שרביטה של עו"ד רינה מיוחס, במחלקת מיסוי מקרקעין. למה מקרקעין? תחום שאהבתי בלימודים, בהתמחות, בעבודה בפרקליטות.

"זה תחום דינמי, מורכב. הדינים והחוקים והמסים משתנים. אתה חייב להיות עורך דין מאוד טוב, עם הרבה ניסיון, להעמיק בתחום, ללמוד ולהשתלם כל הזמן. מהרגע הראשון הופעתי בבתי משפט ורכשתי ניסיון אדיר. טיפלנו בתיקים מאוד גדולים: הפקעות, תביעות פינוי, תביעות נגד המדינה.

"ב-1997 החלטתי לפתוח משרד. וב-1999 הצטרף אליי גדעון סער, אחרי שהיה מזכיר ממשלה אצל ביבי, ופתחנו משרד. הוא עסק בתחומים מינהליים, לאחר ששימש כעוזר המשפטי של עדנה ארבל ואליקים רובינשטיין בפרקליטות. הוא איש מקסים. מדהים. חבר אמיתי. איש ישר, הגון. מנהיג. המדינה זקוקה לאנשים כאלה".

"תופעה חמורה"

שרקון מתמחה בין השאר בתביעות פינוי נגד פולשים, ומשמש כבורר בסכסוכים בתחום. הוא גם מכהן כיו"ר ועדת קניין ומקרקעין בלשכת עורכי הדין. בין לקוחותיו נמנים משרד האוצר, מינהל מקרקעי ישראל, קק"ל, מע"צ, עמידר, חברות כלכליות, עיריות רשויות מקומיות וועדות תכנון.

- מה אתה חושב על פרשת הפלישה לקרקע של האלוף יואב גלנט?

"איש ציבור שפלש לקרקע ציבורית לא יכול להיות איש ציבור. ואת זה אני למד ממבקר המדינה, שאמר: 'גלנט פלש לקרקע ציבורית לא לו'.

"פלישה לקרקעות ציבוריות היא תופעה חמורה, מכת מדינה. אנחנו מייצגים את המינהל וקק"ל, ובכל שנה יש מאות תביעות. לאיש ציבור צריך להתייחס ביתר חומרה, כי אם לו מותר, אז גם לי, וחובה להרתיע.

"לפני שנתיים ייצגתי את עיריית תל-אביב בתביעת פינוי נגד עפרה שטראוס, שפלשה לקרקע בצפון תל-אביב. על השטח נבנה ג'קוזי. שטראוס טענה שהיא לא ידעה שזו קרקע ציבורית. לטעמי, אדם שקונה קרקע יודע, או אמור לדעת, מה השטח שקנה. על אחת כמה וכמה אנשים אינטליגנטים שקונים נכס".

סוד ההצלחה

- מי היו מורי הדרך שלך?

"אני רוחש כבוד גדול לפרופ' מיגל דויטש, שעוסק וחוקר בתחום הבניין, ולד"ר אביחי דורפמן בפילוסופיה של הבניין. אצל דויטש למדתי לתואר, והוא גם הנחה אותי בעבודה לתואר השני. יש לו הבנה מעמיקה בתחום הקניין והמקרקעין - צריך לדעת היסטוריה, להבין בפילוסופיה של הבניין, בחברה, בסוציולוגיה, ועל השוק בכללותו, המוניטרי והמיסויי.

"בתחום הליטיגציה של הנדל"ן: עו"ד רינה מיוחס, שהנחתה אותי לא פעם בחקירות נגדיות".

- מהו סוד ההצלחה שלך?

"שילוב של משפטן טוב, יצירתיות, רצון לנצח בכל תיק, עקשנות ועבודה קשה".

- איפה תהיה בעוד 10 שנים?

"בעלים של אחד המשרדים המובילים בארץ בתחום המקרקעין, משרד פורץ-דרך בתחום הנדל"ן; ועורך דין שישפיע על קביעת מדיניות".

* הראיון המלא עם עו"ד אילן שרקון - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".