רומן אברמוביץ'

על רומן אברמוביץ' שמשלב עסקים ופוליטיקה

שאנחנו הישראלים נקנא ביושרה של פוליטיקאים ברוסיה? האוליגרך הרוסי-יהודי-בריטי, רומן אברמוביץ', פרסם השבוע מצאי מכובד של נכסיו, לקראת התמודדותו על כהונת מושל מחוז צ'וקוטקה במזרח סיביר.

לתושבי המחוז ולשאר העולם נודע שלאברמוביץ' יש 16 בתים, 110 מיליון דולר בפיקדונות ב-22 בנקים ו-7 מכוניות, אחת מהן רק פולקסוואגן גולף. ברשותו 6 חברות, ביניהן מועדון הכדורגל צ'לסי, שבלעדיה אברמוביץ לא היה הופך לידוען בינלאומי.

אבל אפשר להירגע. ראשי הערים והשרים שלנו אולי לא חושפים כלל את הונם וקשריהם, אך אברמוביץ' הוא קודם כל איש עסקים ולא פוליטיקאי. שנית, הרשימה שפרסם היא ממש קצה הקרחון. כל מהלך של הבחור הזה, שבגיל 4 התייתם מאמו ואביו, ודודו גידל אותו במחוז סיבירי אחר, מחושב להפליא. אל תתנו לחילופי המאמנים התכופים בצ'לסי להוליך אתכם שולל. אברמוביץ אינו טייקון קפריזי.

הוא נבחר ב-1999 לנציג מחוז צ'וקוטקה בפרלמנט הרוסי. ב-2002 נבחר למושל, ומאז השקיע מאות מיליוני דולרים במחוז. צ'וקוטקה שימש אותו כמקלט מס לחברת סיבנפט, בסיס המיליארדים שהוא שווה. הוא ארגן חיפושי נפט נרחבים ברחבי המחוז. הוא הושבע לקדנציה שנייה ב-2005 וכעת רוצה לשוב לכהן כמושל. שילוב של עסקים, ריחוק נוח מהקרמלין וקצת נוסטלגיה לילדותו. הוא גם אוהב שאוהבים אותו ברוסיה.

אברמוביץ' לא דיווח על צי המטוסים והיאכטות שלו, שכולל את "אקליפס", היאכטה הגדולה והמפוארת בעולם, שהוא קנה ב-1.2 מיליארד דולר, ובואינג 767-300 שנחשב למטוס הפרטי היקר ברוסיה.

והעיקר, שוויו מוערך ב-17 מיליארד דולר. הבסיס היה מכירת 75% מסיבנפט לגזפרום ב-13 מיליארד דולר. אברמוביץ הוא פוליטיקאי רק כתחביב שמקנה גם פוליסת ביטוח. ארקדי גאידמק ניסה לעשות דבר דומה בירושלים ונכשל כישלון חרוץ. ישראל עדיין בוגרת יותר מבחינה פוליטית.