היום שאחרי אפיקים "22" ו-"10"

השינוי באפיקי הערוצים יביא לסופה של מדורת השבט הטלוויזיונית שאנחנו מכירים

האם "האח הגדול" היה משיג רייטינג של 40% לו היה משודר בערוץ 10? התשובה היא שכנראה שלא. בדיוק כמו שסביר להניח כי לו "הישרדות" הייתה משודרת בערוץ 2, היא הייתה נושקת בקלות ל-30%.

לכל תוכנית טלוויזיה, מוצלחת יותר או פחות, יש את מקדם הפלטפורמה שלה. אותו אחוז צופים שמגיע רק בגלל שהתוכנית משודרת באפיק מסוים, ללא קשר למהותה או איכותה.

דוגמה מובהקת לכך אפשר לראות בערבי יום זיכרון או בעת שידור מסיבות עיתונאים המועברות בכל הערוצים. אז, נראה תמיד שבערוץ 2 הצפייה עשויה להגיע עד פי שניים מאשר בערוץ 10 או ערוץ 1. התוכן, כאמור הוא בדיוק אותו הדבר.

בעוד כמה שנים, לאפיקי הטלוויזיה לא תהיה כל חשיבות. כבר היום אחוז החדירה של ממירים מקליטים לסלון הישראלי הוא עצום, ופחות ופחות אנשים מודעים ללוחות השידורים המסורתיים - הם פשוט מזמינים להקלטה מראש את התוכן האהוב עליהם.

אך אם תשאלו את הישראלי הממוצע - גם ואולי במיוחד את זה שיש לו יס מקס או הוט מג'יק בבית - איפה ומתי משודרת תוכנית הטלוויזיה האהובה עליו, הוא יגיד באופן טבעי "בערוץ 2 בשעה 21:00", גם אם היא בכלל משודרת בערוץ אחר ובשעה אחרת. זו מסורת הצפייה הישראלית שהשתרשה כאן כבר קרוב ל-20 שנה.

"22" הוא כבר מזמן לא אפיק ערטילאי שרק משמש אכסניה לתוכן טוב - הוא הפך להיות מקדם התוכן היעיל ביותר בישראל ונכס ששווה 10 נקודות רייטינג לכל הפחות.

אובדן האפיקים הנוכחיים הוא מכה אמיתית לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, ולא משנה איזה אפיק אחר הן יקבלו. גם זו המצליחה יותר וגם זו שפחות יספגו מכה ביום שבו יעזבו את אפיק 22, ולמרות ששתיהן צפויות להיאחז באפיק זה לפחות עד 2015, אם לא עד 2017, למרבה האירוניה ככל שהן ישארו בו יותר - הן רק יחזקו את המותג בעשור השלישי לקיומו. כשהן ייאלצו לעזוב אותו, הנזק עבורן יהיה אולי אף חמור יותר.

לערוץ 10, שגם הוא יכול על-פי החוק להחזיק באפיק 10 עד 2015, זה משנה הרבה פחות, שכן עד היום לא הצליח המותג לחלחל לתודעה הישראלית כאלטרנטיבה טלוויזיונית שווה לזו של הערוץ המסחרי הראשון.

ההנחה הבסיסית, לפיה כל עוד מוחזקים האפיקים המוכרים אף גוף חדש לא יעז להתקרב ולקחת רישיון, אינה בהכרח נכונה. הגנות הינוקא שמציע החוק מאפשרות לערוץ מסחרי לקום ולהשיק את עצמו בדממה ובעצימות נמוכה במשך השנים שיעברו עד שהזכייניות הנוכחיות יצטרפו אליו לרישיונות. הוא לא יגיע למלוא אונו גם ב-2015 ובטח שלא לרווחיות בשנים הללו, אבל כבר הוכח כי לא כל מי שמחזיק בגוף תקשורת עושה את זה כדי להרוויח כסף.

כל עוד 22 ו-10 קיימים, כל גוף חדש שיצטרף צפוי לפעול בחוסר היגיון כלכלי, שינבע ככל הנראה ממניעים שאינם עשיית טלוויזיה טהורה. כשקשת, רשת או 10 יצטרפו אליו, אם בכלל, ייתכן כי תהיה יותר תחרות אכזרית, והעוגה אולי אף תגדל, אך מה שבטוח הוא שמדורת השבט, כפי שאנחנו מכירים אותה, תחדל להתקיים.