ארה"ב: שוקלים לפעול נגד קדאפי; נתמודד עם מחסור בנפט

דובר הבית הלבן: יש לנו יכולת לפעול במקרה של שיבוש משמעותי באספקת נפט ■ "אנו מודעים לאפשרות שיש שמחירי הנפט יכולים להשפיע על הכלכלה, על חייהם של אנשים"

דובר הבית הלבן, ג'יי קארני, אמר אמש (ה'), כי ארה"ב אינה מוציאה מכלל אפשרות פעולה צבאית בלוב לנוכח שפיכות הדמים במדינה.

בתדרוך היומי לכתבים אמר הדובר, כי הממשל בוחן כל אופציה אפשרית לטיפול במשבר בלוב. בתשובה על על שאלה האם שיגור חיילים למדינה הוא אחת מהאופציות השיב הדובר: "אינני חושב שמבחינתנו זה יהיה פרודוקטיבי להסיר מהשולחן אופציה זו או אחרת, כאשר אנו בוחנים את האופציות שלנו".

הוא הוסיף: "אנו ממוקדים בשיתוף פעולה עם שותפינו בעולם כדי לגבש צעדים שישכנעו את ממשלת לוב לשנות את התנהגותה".

הדובר ציין, כי "ברור מאליו" שהבית הלבן בוחן תכניות להטלת סנקציות על לוב. הוא לא פירט באלו סנקציות מדובר, אך אמר, כי "אנו מעוניינים לפעול במהירות".

קארני אמר, שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ישוחח עם ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קאמרון, ועם נשיא צרפת, ניקולא סארקוזי "כדי לתאם את פעולותינו לגבי המצב בלוב".

הדובר אמר עוד, כי הממשל מודע היטב לעובדה שמחירי הנפט יכולים להשפיע על הכלכלה ועל הארנק הפרטי של כל אזרח, אך הוא הדגיש, בלי לפרט: "יש לנו היכולת לפעול במקרה של שיבוש משמעותי באספקת הנפט". לא ברור האם הוא התכוון רק לרזרבות הנפט הגדולות של ארה"ב או להסכמים עם יצרניות נפט אחרות להגדיל תפוקתן.

בתשובה על שאלה על הצהרת מועמר קדאפי, כי אל קאעדה אחראי לאלימות בלוב אמר הדובר: "עמדתנו היא, שהתסיסה במדינות אלה אינה קשורה במנהיג זה או אחר. התסיסות האלה קשורות לאחריותה של כל ממשלה לא להגיב באלימות על הפגנות שמתנהלות ללא אלימות".