סייף אל-איסלאם: "לא הפצצנו אנשים אלא מחסני תחמושת"

(עדכון) - בנו של שליט לוב מנסה לשדר עסקים כרגיל בראיון לרשת ABC האמריקנית: "יש פער ענק בין מה שמדווח בתקשורת לבין המציאות"

"תראו לי התקפה אחת, פצצה אחת שנפלה. חיל האוויר של לוב הפציץ מחסני תחמושת - לא בני אדם". את הדברים האלה אמר היום (א') סייף אל-איסלאם קדאפי, בנו של שליט לוב, בראיון לרשות ABC האמריקנית. הוא טען כי לוב הרבה יותר רגועה מכפי שמדווח בתקשורת הזרה.

"יש פער ענק בין מה שמדווח בתקשורת לבין המציאות", אמר סייף אל-איסלאם. "כל הדרום רגוע, המערב רגוע וכך גם חלקים במזרח". בהמשך הוא ביקר בחריפות את הגינויים מהמערב ואת הסנקציות שהוטלו על משטר קדאפי: "קודם כל, זה לא עניין אמריקני; שנית, הם באמת חושבים שזה יפתור הכל?".

הזרים בורחים מלוב

ארגון האו"ם למען הפליטים בז'נבה מדווח היום כי 100 אלף פליטים לובים נמלטו עד כה מההפגנות האלימות במדינה, זאת רק בשבוע האחרון. על פי הדיווח של סוכנות האו"ם, רבים מהם הגיעו לשכנותיה של לוב - תוניסיה ומצרים.

באו"ם חוששים ממשבר הומניטארי חמור. בין עשרות אלפי הפליטים שהחלו לנדוד בחיפושים אחרי סביבת מחייה חדשה בטוחה יותר, ניתן למצוא גם אזרחים שאינם לובים: תוניסאים, סינים ואזרחים ממדינות רבות באסיה.

"אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להגיב במהירות וברוחב לב כדי לאפשר לממשל הזמני בטוניס ובקהיר להתמודד עם כמויות האנשים שמגיעים עכשיו ולפעול כדי למנוע משבר הומניטארי חמור עוד יותר", אמר הנציב העליון למען פליטים באו"ם, אנטוניו חואטרס.

"סוף שלטון קדאפי בלתי נמנע"

איטליה מתרחקת מלוב: שר ההגנה של איטליה הודיע היום כי הסכם הידידות של איטליה עם לוב מושהה לפי שעה. לפי הסכם זה איטליה התחייבה להימנע מהשתתפות בכל פעולה צבאית נגד משטרו של מועמר קדפי, כאמור הסכם זה מושהה ומאפשר כרגע לאיטליה להשתתף בכל פעולה אפשרית. בנוסף שר החוץ של איטליה אמר היום כי סוף שלטונו של קדאפי הוא בלתי נמנע.

שר המשפטים הלובי לשעבר אמר שהקים "ממשלה מעבר" במזרח לוב, מקור המתיחות הראשי בין המפגינים נגד קדאפי ותומכיו. מוסטפא עבדול חליל הודיע היום בראיון טלוויזיוני לרשת אל-ג'זירה בקטאר שהממשלה קמה בעיר השנייה בגודלה בלוב בנגזי, והיא כוללת אנשי צבא ואזרחים.

ברשתות התקשורת בעולם משודרות מדי יום תמונות מההפגנות ברחבי לוב, רובן קשות לצפייה המעידות על הזוועות המתחוללת ברחובות המדינה. על פי ההערכות, בקרבות הקשים בין המפגינים לתומכיו של קדאפי נהרגו יותר מאלף בני אדם. לפי הסרטונים שמועלים לרשת, המפגינים מנסים גם להשיב מלחמה ולתקוף תומכים בקדאפי. באחד הסרטונים, הקשים לצפייה, מוצגים מפגינים נגד קדאפי, שמבצעים לינץ' באחד משכירי החרב של קדאפי.

סנקציות על משטר קדאפי

מועצת הביטחון של האו"ם החליטה לפנות בוקר, פה אחד, להטיל סנקציות על לוב ולהכפיף אותה לחקירת פשעי מלחמה בבית-הדין הבינלאומי בהאג. זו הפעם הראשונה שהמועצה מטילה על בית-הדין הבינלאומי לחקור האם השלטונות במדינה חברה אחראים לביצוע פשעי מלחמה נגד עמם. זו גם הפעם הראשונה שארה"ב הצביעה בעד החלטה כזו. ארה"ב אינה חברה בבית-הדין הבינלאומי.

המועצה מורה לבית הדין לבדוק את "ההתקפות הנרחבות והשיטתיות" שבוצעו נגד אזרחי לוב, ומציינת שיש מקום לחשד שההתקפות האלה מהוות "פשעים נגד האנושות".

הסנקציות שאישרה המועצה כוללות אמברגו על מכירת נשק ללוב; איסור מסע גלובלי על מועמר קדאפי, בתו איישה, שבעת בניו וכן בכירי משטרו, בעיקר ראש הצבא ומערכת המודיעין, 16 אנשים בסך הכל; והקפאת נכסי משפחת קדאפי בכל אחת מהמדינות החברות, אם נכסים כאלה מצויים בשטחן. לוב, או ליתר דיוק משפחת קדאפי, מחזיקות מליארדי דולר בבנקים בעולם, לרבות 300 מיליון עד 500 מיליון דולר בבנקים בארה"ב.

החלטת מועצת הביטחון קוראת לשים קץ מיד להתקפות על אזרחים בלוב. ההחלטה מדגישה, ש"הדרגים הגבוהים ביותר בממשלת לוב" קראו לערוך את ההתקפות האלה. לפי הערכת או"ם, נהרגו יותר מאלף אנשים באירועים בלוב.

עוד קוראת ההחלטה ללוב לכבד את חופש העיתונות ולהתיר כניסת עובדים של ארגוני סעד, אספקה רפואית ומשלוחים הומניטריים אחרים. כן נקראת לוב להתיר יציאתם של כל האזרחים הזרים שחפצים בכך. שגריר רוסיה באו"ם הצליח להכניס להחלטה סעיף שקובע שההחלטה אינה יכולה לשמש עילה להצדקת התערבות של מדינות זרות בלוב.

כמה שעות לפני קבלת ההחלטה במועצה, קרא נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לקדאפי להתפטר. בשיחת טלפון עם קנצלרית גרמניה, אנג'לה מרקל, אמר אובמה, לפי הודעה של הבית הלבן: "כאשר מנהיג יכול להישען רק אלימות המונית נגד עמו שלו כדי להישאר בשלטון, הוא איבד כל לגיטימיות להוסיף למשול. עליו לעשות את הדבר הנכון ולעזוב את כסאו". זו היתה הפעם הראשונה שאובמה קרא לקדאפי להתפטר. עד עתה אמר הממשל, כפי שנהג בהתקוממויות בטוניסיה ובמצרים, שהעם הוא שחייב להחליט מי יהיו מנהיגיו.

אנשי ממשל הסבירו, שאובמה העדיך להתבטא באופן מתון יחסית מתוך דאגה לשלומם של אזרחים אמריקניים שנמצאו בלוב. לאחר שרוב אזרחי ארה"ב עזבו את המדינה, נקט הנשיא קו תקיף יותר.

שגריר לוב באו"ם, עבדולרחמן מוחמד שלגאם, כתב לנשיא המועצה שהמשלחת הלובית לאו"ם תומכת בנוסח הצעת ההחלטה. יום קודם לכן, הכריז שלגאם, בנאום רווי דמעות במושב המועצה, כי הוא מנתק את קשריו עם קדאפי, "ידידי, מנהיגי והמנחה שלי", ומצביע בעד הסנקציות. הצהרתו נועדה לשכנע כמה מחברות המועצה, במיוחד סין, רוסיה והודו, שחששו כי חקירת פשעי מלחמה בלוב תשלהב את הרוחות שם, במקום להרגיען. בעקבות דברי שלגאם, הסכימו שלוש המדינות לתמום בנוסח הסופי של ההחלטה.