45% מקבלני ת"א לא מאמינים שפישר ירגיע את שוק הנדל"ן

31% מהקבלנים סברו כי מדינות הנגיד תסייע לייצוב שוק הנדל"ן, ואילו 24% סברו כי מדיניותו דווקא תפגע בשוק

רוב קבלני תל אביב יפו ובת ים אינם תולים תקוות בצעדיו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לצינון שוק הנדל"ן, כך עולה מסקר שנערך לאחרונה על ידי ארגון הקבלנים תל אביב יפו-בת ים. עוד עולה מהסקר כי רוב גדול של הקבלנים מתכנן להשקיע השנה בפרויקטים של התחדשות עירונית על שלל פניה.

מדובר בסקר השנתי אותו עורך ארגון קבלני תל אביב יפו בת ים בקרב 350 מחבריו בחנו השקפותיהם של העוסקים בענף באשר לסוגיות אקטואליות בתחום הנדל"ן ובאשר למצב עסקיהם הפרטיים.

מהממצאים עולה כי 45% מהקבלנים סבורים כי התערבותו של פישר לא תשפיע על שוק הנדל"ן. לעומתם 31% מהקבלנים סברו כי מדינות הנגיד תסייע לייצוב שוק הנדל"ן, ואילו 24% סברו כי מדיניותו דווקא תפגע בשוק.

לקבלנים הייתה 2010 שנה טובה, כך עולה מהסקר, כאשר בשאלה הנוגעת לפעילותם הכלכלית השיבו 58% מהקבלנים כי במהלך השנה שחלפה הגדילו את פעילותם העסקית בהשוואה לשנת 2009. גם בנושא כמות העובדים נמשכה מגמת הצמיחה של הקבלנים ב-2010 כאשר נרשמה עלייה משמעותית בהשוואה לשנה שלפניה בכל הקשור בגיוס עובדים. 35% מהקבלנים אמרו כי חלה עלייה במספר העובדים בחברה שבבעלותם, זאת בניגוד לשנה שעברה שבה רק 21% מהקבלנים הגדילו את מספר העובדים.

הקבלנים גם מגלים אופטימיות רבה לגבי המשך השנה הקרובה.71% סבורים כי היקף הפעילות העסקית שלהם יגדל בהשוואה לשנת 2010, 16% סבורים כי היקף פעילותם ייוותר ללא שינוי, ואילו 13% סבורים כי היקף פעילותם יקטן בהשוואה לשנת 2010.

הקבלנים נשאלו האם בכוונתם להשקיע בפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית בניהם תמ"א 38 ופינוי בינוי. מהתוצאות עולה כי 40% מהקבלנים מתכוונים להשקיע בפרויקטים לבנייה הן במסגרת תמ"א 38 והן במסגרת פינוי בינוי. 20% מתכוונים להשקיע רק בפינוי בינוי, 13% רק בתמ"א 38, ורק 27% מהם אינם מתכוונים באף אחד מהם.

"תוצאות המשאל חושפות כי גם בקרב אלו המשתייכים לדרג הביצועי בתחום הבנייה אין אחדות דעים באשר להשפעת מדיניות הנגיד על שוק הנדל"ן. חלק חושבים שהיא תסייע, אחרים חושבים שהיא תזיק, והרוב סבור כי היא לא תשנה דבר" אומר יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת ים, אבנר לוי. "הממצא המעודד של הסקר הוא הגידול במספר העובדים בענף הבנייה יחסית לשנה שעברה. אם בשנה שעברה הממצאים הצביעו על יציבות כוללת, השנה ניכרה מגמת עלייה במספר העובדים בענף. יחד עם זאת גם היקף העבודה גדל, ואנחנו עדיין זקוקים לידיים עובדות רבות. עוד ממצא מעודד הוא הנכונות מצד יזמים וקבלנים להשקיע בפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית דוגמת תמ"א 38 ופינוי בינוי. ממצא נוסף המעיד שהשוק עומד לפני שנה טובה היא העובדה ש-71% מהקבלנים מתכוונים להגדיל את פעילותו בשנה הקרובה".