בעלי עניין בחברות הישראליות מימשו מניות ב-203 מ' ד'

בדיקת "גלובס": בכל שנת 2010 מומשו מניות ב-273 מיליון דולר ■ כת"ש מימשה מניות נובה תמורת 4.5 מיליון דולר נוספים, ועירא פלטי, מנכ"ל סרגון, מימש מניות תמורת 1.6 מיליון דולר

בעלי עניין בחברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני לא מפסיקים לשלוח פקודות מכירה. מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת השנה מימשו בעלי העניין מניות תמורת סכום כולל של 203 מיליון דולר, וזאת לעומת 273 מיליון דולר בכל שנת 2010. בחודשיים הראשונים של 2010, לשם השוואה, עמד סך המימוש על 29 מיליון דולר בלבד, וזה אומר שסך המימוש עד כה בשנה הנוכחית הוא פי שבעה מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

מגמה זו היא פועל יוצא של הגאות בשוקי ההון - גאות שאולי מתקרבת לסופה. במהלך השנה האחרונה עלה מדד נאסד"ק בשיעור של 24%, ואילו מדד דאו ג'ונס עלה בשיעור של 17%, ולכן לא פלא שבעלי עניין רבים משחררים סחורה כאילו אין מחר.

במהלך סוף השבוע האחרון "יצאו לאור" מימושים נוספים שבוצעו במהלך השבועיים האחרונים, ונתחיל בטבע, ענקית הגנריקה הישראלית, שנסחרת לפי שווי של 45 מיליארד דולר. ביל מארת', מנכ"ל הפעילות של טבע ביבשות אמריקה, מימש מניות תמורת 2.6 מיליון דולר. טבע איבדה 3% מתחילת השנה.

ואם כבר בפרמצבטיקה עסקינן, מורי ארקין, מבעלי העניין בפריגו , מימש במהלך החודש האחרון מניות של החברה תמורת סכום כולל ומכובד של 41.1 מיליון דולר (150 מיליון שקל). פריגו נסחרת לפי שווי של 7.1 מיליארד דולר, לאחר שעלתה בשיעור של 54% במהלך השנה האחרונה.

לארקין, שהפך לבעל עניין בפריגו בעקבות רכישת אגיס על ידיה, נותרו בחברה מניות בשווי של 476 מיליון דולר. אגיס נרכשה על ידי פריגו לפני שש שנים, ומאז הכפילה פריגו את שווייה פי ארבעה, ובאותו יחס הוכפל מרכיב האקוויטי שקיבל ארקין במסגרת העסקה.

בפרוטליקס מכרו בזמן

מכירה מעניינת נוספת שבלטה היא זו של עירא פלטי, מנכ"ל סרגון , שמימש מניות תמורת 1.6 מיליון דולר. סרגון, המספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים, נסחרת לפי שווי של 418 מיליון דולר.

מניה נוספת שגמעה לא מעט במהלך השנה האחרונה היא זו של נובה , המפתחת מכשירי מדידה שבודקים את עובי שכבות הסיליקון בתעשיית המוליכים למחצה. כלל תעשיות והשקעות (שבבעלות אי.די.בי) הקפידה בחודשים האחרונים למכור חלק ממניותיה בחברה, ובסוף השבוע האחרון התברר כי כת"ש מכרה 416,502 מניות נוספות תמורת 4.5 מיליון דולר.

זוהי מכירה ראשונה לכת"ש בשנה הנוכחית, לאחר שאשתקד מימשה מניות נובה תמורת 10 מיליון דולר. נובה עלתה במהלך השנה האחרונה בשיעור של 111% ושווייה הנוכחי הוא 249 מיליון דולר.

ונסיים בפרוטליקס . בסוף השבוע האחרון לא נרשמו תנועות בעלי עניין בחברה, אך נפילת המניה בעקבות הודעתה ביום שישי גרמה לנו להיזכר במכירות בעלי עניין שבוצעו בה הרבה לפני ההודעה המאכזבת. במהלך ינואר מימשו קרן מרתון ופיליפ פרוסט מניות תמורת סכום כולל של 35.6 מיליון דולר, וכך "ניצלו" מהפסד "על הנייר" של עשרות אחוזים, שהיה נרשם לחובתם אם היו ממשיכים להחזיק במניות.

11
 11