מדוע התערב המזכיר הצבאי במכרה הפוספטים של כיל?

ביום שישי נחשפה בערוץ 10 התערבות תמוהה של משרד ראש הממשלה בתוכנית שמקדמת כיל להקמת מכרה פוספטים בשדה בריר הסמוך לערד

ביום שישי נחשפה בערוץ 10 התערבות תמוהה של משרד ראש הממשלה בתכנית שמקדמת כיל, שבשליטת משפחת עופר, להקמת מכרה פוספטים בשדה בריר הסמוך לערד: התברר כי למרות שמומחי משרד הבריאות קבעו כי הקמת המכרה תסכן את בריאותם של תושבי האזור ותגביר את התחלואה, החליט משרד ראש הממשלה להזמין חוות-דעת נוספת מיועץ חיצוני - וזו קבעה כי הפעלת המכרה אינה מסוכנת לבריאות, עמדה המשרתת היטב את האינטרסים של כיל ומשפחת עופר. היועץ החיצוני היה ד"ר שמואל שפירא.

כעת הולכות התמיהות ומעמיקות, על רקע זהותו של הגורם שהתערב בעניין מטעם משרד ראש הממשלה: לתושבים הנאבקים בהקמת המכרה הגיע מידע לפיו מדובר במזכיר הצבאי של בנימין נתניהו, תת-אלוף יוחנן לוקר, האמון על נושאים בטחוניים ולא בריאותיים-כלכליים.

עו"ד אפי מיכאלי, המייצג את התושבים, פנה בנדון לד"ר איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, וזה אישר בפניו כי לוקר התערב בעניין. לידי "גלובס" הגיעה הקלטה של השיחה שקיימו השניים בנדון ביום רביעי שעבר. "למה בכלל המזכיר הצבאי מתערב בנושא הזה?", שואל מיכאלי את גרוטו, "...זה מה שמוזר...העניין הוא בריאותי הרי, לא בטחוני. מבחינתכם בעצם חוות הדעת היא חוות דעת בריאותית, לא בטונית, אז איך פתאום צץ יוחנן לוקר?"

- ד"ר גרוטו: "לא יודע, עובדה שהוא צץ".

בהמשך השיחה מסביר גרוטו ש"זה לא ברמות שלי" וש"לא התערבתי למה השיקולים, אמרו שזה שלהם ואני לא יודע יותר מדי פרטים". אלא שגרוטו הוא מי שאמון במדינת ישראל, מתוקף תפקידו, על בריאות הציבור. למרות זאת, בשיחה הוא טען כי כלל לא ראה את חוות הדעת החדשה.

- מיכאלי: "לשולחן שלי מי הגיעה חוות הדעת של שפירא?"

- ד"ר גרוטו: "אני לא יודע...לא אליי בכל אופן, אני לא ראיתי אותה". ובהמשך: "אני לא יודע בעצמי על מה מדובר אפילו".

מיכאלי טען בפני גרוטו בהמשך כי משרד הבריאות אמור להתבסס על שיקולים בריאותיים בלבד, "ולקבל חוות דעת אחרי שכבר קבעתם באופן סופי מה היא העמדה של המשרד, רק בגלל שיש איזשהוא אינטרס בטחוני, שאף אד לא מספר עליו, לקבל חוות דעת נוספת, זה נשמע לי קצת בעייתי, אתה לא ושב?"

- ד"ר גרוטו: "אני לא יודע. קודם כל חוות דעת נוספת אני חושב שזה אפשרי. זה לא אני ביקשתי אותה...אני לא שיניתי את העמדה שלי". לפי עמדה זו, ציין גרוטו, "המכרה יכול להוסיף תחלואה".