דיווח: 6,000 נהרגו בלוב - וקדאפי ממשיך לשגר את איומיו

(עדכון) - "למה רק לישראל מותר להילחם בעזה - ולי אסור?" ■ קדאפי מאיים-מזהיר: "אלפי לובים ימותו במקרה של התערבות נאט"ו או ארה"ב"

קדאפי לא מוותר: מאז תחילת המהומות בלוב נהרגו לפחות 6,000 בני אדם - כך מדווחת היום (ד') הליגה הלובית לזכויות אדם. מועמר קדאפי, נשא מוקדם יותר היום נאום בטריפולי ובו הוא איים כי "אלפי לובים ימותו במקרה של התערבות נאט"ו או ארה"ב". לדבריו, העולם אינו מבין את המערכת בארצו. "כל ההתערבויות בענייניה של לוב אינן מתקבלות על הדעת", תקף קדאפי את מדינות המערב בנאום שהועבר בשידור חי ברחבי העולם.

"אין מקום לשליט יחיד בלוב, כאן כל אזרח מכתיב את המדיניות. לא ניתן לכפות אופי שלטוני חדש על לוב מבלי לקבל את הסכמת העם". "כשנטלתי את השלטון לידיי, העברתי אותו מיד לרשות העם בלוב", הוסיף קדאפי.

"כל ההפגנות ששמענו עליהן בתקשורת הן הפגנות שלא קיימות. האנשים שהיו בערים הם אנשים שתכננו לתקוף את התושבים ואחר כך לברוח". קדאפי אף קרא לאו"ם ולנאט"ו לחקור את האירועים בארצו: "אין סיכוי שיתגלה שמפגינים לא אלימים נהרגו. אם באמריקה, צרפת או כל מקום אחר אזרחים יתקפו חיילים או ינסו לחטוף להם את הנשק, יירו בהם", הצהיר.

בהתייחסו לביקורת הבינלאומית על מהלכיו אמר קדאפי: "ישראל טענה שהיא נלחמת נגד קבוצות חמושות בעזה, וכל העולם הרשה לה לעשות זאת. אנחנו עוד לא קיבלנו את ההחלטה להלחם נגד הקבוצות האלו, וכבר מופעלות נגדנו סנקציות".

"העם בלוב היה זה שביקש ממני לעמוד בראש הרשויות השונות. אינני ראש המדינה, ועל כן לא ניתן להדיח אותי". "בשעה קשה כזו על העם בלוב לשמור על הכבוד ועל הביטחון שלו", קרא קדאפי לקול מחיאות הכפיים הנלהבות של תומכיו. "בלוב פועלים כעת תאי טרור לא מזוהים, ועל העם להתגונן מפניהם. אנחנו נכניס אצבעות לעיניהם של אלו שלא מבינים את הממשל הלובי".

במקביל לדבריו, כוחות צבא גדולים של מועמר קדאפי מנהלים בשעות האחרונות עימותים קשים במספר מעוזים במזרח המדינה, במטרה להשיב לעצמם את השליטה באזור. על פי דיווחים בכלי תקשורת ערביים, בפעולה הצבאית הנרחבת נוטלים חלק לא פחות מ-500 משוריינים וכלים צבאיים וכן מטוסי קרב.

רשת "אל-ערבייה" מדווחת כי לפחות 14 בני אדם נהרגו מאז שעות הבוקר בעימותים הקשים - כולם בעיירת הנפט אל-בריקה. על פי הדיווחים, כוחותיו של קדאפי השיבו לעצמם את השליטה בעיירה, לאחר מתקפה קשה על צינורות הנפט הנמצאים בה.

"קדאפי יבצע פעולה נואשת"

מוקדם יותר רמז שר התעשייה האיטלקי, כי ייתכן שקדאפי יחליט להגיב בצורה קשה להתפתחויות האחרונות במדינה. "במצב שנוצר, ייתכן שקדאפי יבצע פעולה נואשת", אמר השר האיטלקי.

במקביל דווח כי שתי ספינות אמריקניות - האחת נושאת מטוסים והשנייה ספינת קרב, כבר נכנסו לתעלת סואץ - בדרכן לים התיכון. למרות ההתלבטות האמריקנית בסוגיית ההתערבות הצבאית בנעשה בלוב, ההערכות הן כי מטרת הגעתן של הספינות היא למנוע את המשך התגובה הצבאית הקשה של קדאפי נגד המפגינים.

סייף אל-איסלאם קדאפי: "אנו חיים בלוב - וכאן נמות!"

מוקדם יותר, סייף אל-איסלאם קדאפי, בנו של שליט לוב מועמר קדאפי, שב ואמר כי משטר קדאפי לא הורה לתקוף אזרחים והדגיש כי אין בכוונתו לעזוב את המדינה. כך דווח ברשת ב' של קול ישראל, בהתבסס על ראיון של קדאפי הבן לרשת "סקיי" הבריטית.

סייף אל-איסלאם קרא שוב לקהילה הבינלאומית להוכיח שאביו הורה לחיל האוויר להפציץ מפגינים. "הם לא מצאו דבר, אפס". אמר קדאפי הבן. "כאן אנו חיים וכאן נמות, מדוע שנעזוב?", הוסיף.

בינתיים, בלוב נמשכים היום העימותים בין תומכי הממשל למתנגדים, כשתומכי שליט המדינה מועמר קדאפי מנסים להשתלט על ערים שבהן כבר שולטים המורדים. במערב גוברות בימים האחרונים הקריאות לפעול נגד קדאפי, במקביל להטלת סנקציות מצד מועצת הביטחון של האו"ם ופורום שרי החוץ של האיחוד האירופי. המועצה הכללית של האו"ם השעתה הערב פה אחד את חברותה של לוב במועצת זכויות האדם באו"ם, זאת בעקבות היחס האלים של המשטר במדינה כלפי המפגינים.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר ג'ון מייג'ור אמר היום כי הוא תומך בפעולה צבאית במקרה שיתברר שקדאפי משתמש בנשק לא קונבנציונלי נגד המפגינים. קדאפי אמר בסדרת ראיונות כי אין ברשותו נשק להשמדה המונית וגם אם היה, לא היה עושה בו שימוש - טענה שנדחתה על ידי גורמי אופוזיציה במדינה.

מהומות גם באיראן

גם היום ממשיכה המתיחות ומתעורר החשש לחידוש המהומות באיראן. אחרי שבועיים של שקט יחסי, התחדשו העימותים האלימים ברחובות איראן. אתמול התכנסו מאות אלפי תומכי אופוזיציה בטהרן ובשיראז, וללא פחד קראו אל מול השוטרים שנפרסו מולם "מוות לדיקטטור", כל זאת על רקע הדיווחים על מעצרם של מנהיגי האופוזיציה מיר חוסיין מוסאווי ומהדי כרובי.

אלפי מפגינים "ירוקים" יצאו הלילה לרחובות הערים והתעמתו עם כוחות הביטחון, אחרי שמנהיגיהם, מיר חוסיין מוסאווי ומהדי כרובי נלקחו ממעצר בית לכלא בטהרן. אתרי האופוזיציה דיווחו על קולות ירי, ושימוש בגז מדמיע מצד אנשי המשטר. זה לא מנע מהמפגינים, להמשיך להתקבץ בטהרן ובשיראז ולקרוא "מוות לדיקטטור".

כוחות הביטחון הגיבו בירי גז מדמיע לעבר המפגינים, ובכמה מוקדים בטהרן דווח גם על ירי באש חיה לעבר מפגינים. דיווחים שמגיעים דרך הרשת החברתית טוויטר מצביעים על לפחות שלושה בני אדם שנפצעו בהפגנות ועוד שניים שנעצרו. המפגינים הציתו לפחות שני כלי רכב משטרתיים, כך מדווח בטהרן.

משטרו של אחמדינג'אד עושה כל מאמץ למנוע זליגת מידע מהמתרחש במדינה אל העולם, אולם למרות זאת מצליחים המפגינים לצלם את ההפגנות בטלפון הסלולרי ולהעלות את התיעוד לאינטרנט. בסרטונים הראשונים שעלו הלילה לרשת מתועדים העימותים מול כוחות הביטחון בעיר שיראז.

המועמדים לשעבר לנשיאות כרובי ומוסאווי לא נראו בציבור מאז ה-14 בפברואר, אז קראו השניים לתומכיהם להפגין ברחובות נגד המשטר. בימים האחרונים הכחישו בכירים במשטר האירני כי עצרו את השניים, אך הכחשות אלו לא התקבלו על ידי המפגינים, שדורשים לראות אותם בריאים, שלמים ומשוחררים.

בימים האחרונים קראו אתרי אופוזיציה רבים לשחרר את השניים, ונראה כי ההפגנות וההתנגשות עם כוחות הביטחון מסמלים הסלמה בדרישה זו. דובר הבית הלבן התייחס אתמול לדיווחים על מעצרם של מוסאוי וכרובי, ואמר כי "ברור שמעצר ראשי אופוזיציה הוא צעד בלתי מקובל. אנו קוראים לשחרר אותם באופן מיידי".

המהומות בתימן: "ארה"ב והציונים אשמים"

נשיא תימן עלי עבאללה סאלח טען אמש כי גלי ההפגנות בעולם הערבי מנוהלים מחדר מבצעים בתל אביב. סאלח כבר אמר כי מאס בשלטון והציע למתנגדיו לכונן ממשלת אחדות לאומית.

בנאום שנשא באוניברסיטה בצנעה, אמר האשים אובמה גם את ארה"ב בפרוץ המהומות. "הכיסוי התקשורתי של המפגינים נועד לשרת את המשטר הציוני, בשירות ארה"ב", אמר. "רפורמות כבר לא יעזרו לנו לשפר את המצב במדינה", הוסיף סאלח.